Orlando Terranova s Mini vyhrál druhou etapu maďarské baji a do závěrečného dne soutěže půjde z první pozice. Díky vítězství Martina Prokopa na odpolední rychlostní zkoušce je však Argentincův náskok pouze minimální.
V sobotu se účastníci Hungarian Baja 2019 musely popasovat se dvěma průjezdy náročnou speciálkou, jejíž trať vedla z velké části vojenským prostorem a měřila respekt budících 208 kilometrů.
Terranova v čele, ale pod tlakem
Orlando Terranova v Maďarsku potvrzuje své ambice na zisk světového poháru v bajách. Náročnou sobotní etapu zvládl bez významnějšího zaváhání.
Dopoledne začali Terranova a Graue ze všech nejlépe. S Mini týmu X-raid zvládli první průjezd za dvě hodiny a 28 minut.
Vítěze pátečního prologu Prokopa (Ford) porazili o minutu a sedm sekund. Díky tomu vystřídali jezdce týmu MP-Sports na čele průběžné klasifikace, přestože Terranova předjížděl Vasiljeva (defekt) a na závěrečných 90 kilometrech tudíž čistil trať.
„Kvůli vysoké trávě místy není skoro vidět, kam máme jet. Přesto jsme jeli relativně rychle, jen v jedné zatáčce nám to trochu uklouzlo,“ komentoval Orlando Terranova.
Odpoledne dokázal Terranova ještě o dvě minuty zrychlit a udržel průběžné vedení, ačkoliv jeho náskok se ztenčil.
„Celkově to byl těžký den, čelili jsme mnoha výzvám. Například se nám utrhl zvedák, takže defekt by pro nás měl fatální důsledky,“ upozornil Argentinec. „Jet 208 kilometrů odpolední erzety s tímto vědomím nebylo nic snadného. Proto jsem byl v závěru velmi unavený. Navíc jsme strávili pět hodin v tomhle vedru, což je také vyčerpávající. Samotná erzeta se mi líbila, i když je velmi těžká a nemůžete si na ní dovolit žádné rozptýlení.“
Prokop se zapotil, přesto útočí
Martin Prokop s Janem Tománkem ztráceli po RZ2 na Terranovu rovnou minutu, ale s přehledem kontrolovali druhou pozici.
„Neudělali jsme žádnou chybu, naše tempo a výsledek jsou dobré, ale museli jsme se neuvěřitelně soustředit. Z rytmu nás trochu rozhodila rozbitá sekce. Museli jsme se přizpůsobit neustále se měnícím podmínkám a nebylo snadné zvolit správnou rychlost. Byla to záludná erzeta, ale naše auto naštěstí fungovalo dobře. Jedeme s novou převodovkou a nastavením a obojí se vyplatilo. Ale porouchala se nám klimatizace a horko nás připravilo o spoustu energie,“ popsal Martin Prokop problém, který je při více než třicetistupňových vedrech panujících v oblasti konání soutěže velmi nepříjemný.
Ani to však nevyvedlo Prokopa z rovnováhy. Na RZ3 předčil Terranovu o 14 sekund, přestože jel 70 kilometrů v prachu za Vasiljevem, kterého dostihl.
Před závěrečnou etapou tak dělí vedoucí dvojici pouhých 46 vteřin.
Souboj o vítězství zůstává naprosto otevřený. V neděli má soutěž na programu ještě dvě rychlostní zkoušky, z nichž každá měří 82 kilometrů. Jedná se o dva průjezdy částí sobotní trati, jen v opačném směru.
Odpolední odměna po náročném ránu
Vedení Vladimira Vasiljeva v průběžné klasifikaci Světového poháru FIA v cross-country bajách je v ohrožení. Rus a jeho Toyota nejsou v posledních měsících zdaleka v takové formě jako Terranova, navíc dnes otevíral na obou dlouhých erzetách trať. S navigátorem Konstantinem Žilcovem ztratili hned dopoledne více než pět minut, když je přibrzdil také defekt.
„Na 120. kilometru jsme měli defekt levé zadní pneumatiky. Měnili jsme ji a mezi tím nás předjel Orly [Terranova]. Nechybovali jsme, ale jet první je únavné, protože nevidíte cestu před sebou. V takovém případě snadno prorazíte gumu o kámen. Byla to vyčerpávající a dlouhá speciálka. Nevím, co mám dělat s pneumatikami. Podle pravidel jich smíme použít jen osm, ale tratě je doslova žerou,“ posteskl si Vladimir Vasiljev. „Všichni obuli na odpoledne nové.“
Díky třetímu času na RZ3 a problémům Przygońského se Vasiljev odpoledne posunul na třetí příčku. Nicméně ani ta by mu v případě Terranovova vítězství k uhájení vedení v SP nestačila.
Kolabující brzdy i bolestivé zranění
Terranovův a Prokopův nástup ráno úplně nezachytili Kuba Przygoński a Timo Gottschalk s Mini. Posádka Orlen Teamu sice figurovala na třetí pozici, ovšem od druhého Prokopa ji dělily už více než dvě a půl minuty. Na vině byly technické problémy.
„Přestaly nám fungovat brzdy a v dopoledním servisu jsme je museli měnit. Nestihli jsme to, ztratili jsme půl hodiny,“ vysvětlil Kuba Przygoński před odpolední erzetou pozdní příjezd do časové kontroly.
Vítěz loňského Světového poháru FIA v cross-country rally inkasoval 27minutovou penalizaci, jenže odpoledne brzdy selhaly znovu. A dvanáctiminutová ztráta nebyla na RZ3 tím nejbolestivějším.
„Tentokrát nám brzdový systém odešel úplně a brzdová kapalina mi natekla do boty. Po dvou hodinách jízdy v takových podmínkách mám nohu úplně spálenou. Ale to je motorsport,“ konstatoval Przygoński, který je po dvou etapách s téměř třičtvrtěhodinovým odstupem pátý.
Zapletal vypadl z top 5
Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou (Ford) byli po pátečním prologu čtvrtí, ale v sobotu pozici neudrželi. 25minutová ztráta z RZ2 a následná 26minutová penalizace za zdržení v dopoledním servisu odsunuly posádku týmu Offroadsport na sedmou příčku. Pozitivem dne je čtvrtý čas z odpolední speciálky.
Cinottovo vedení v SP ohroženo
Na sobotní ráno na maďarských tratích nebude rád vzpomínat Michele Cinotto (Polaris). Ital na RZ2 ztratil téměř dvě hodiny a následně z etapy odstoupil. Jeho vedení v SP v kategorii T3 je tudíž výrazně ohroženo. Fjodor Vorobjov a Santiago Navarro (oba Can-Am) mají příležitost smazat pěti-, resp. čtyřbodové manko. Rus vede s 21minutovým náskokem před Španělem, třetí je Alexandr Dorossinskij (Can-Am, +59:34), který sice odpoledne vyhrál, ale také inkasoval více než půlhodinovou penalizaci.
Roučková hlásí technické problémy
Česká posádka Olga Roučková, Daniel Zelenka (Can-Am) se potýkala s technikou. Na RZ2 musela několikrát zastavovat, protože se její Maverick neustále přepínal do nouzového režimu. Optimálně nefungují ani brzdy. V hodnocení SxS v rámci maďarského šampionátu (TROB) figuruje Roučková po sobotní etapě s 50minutovou ztrátou na 10. místě.
Účastníci TROB nejely sobotní erzety v plné délce. V obou průjezdech pro ně speciálka končila po 137 kilometrech.
Ouředníček nejrychlejší
Ze tří posádek, které se maďarské baji účastní v kategorii TH (v rámci TROB), byli na obou sobotních testech nejrychlejší Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem (Hummer). Druhý Belgičan Dave Berghmans (Landrover) zaostal o 41 minut. Maďar Horváth (Nissan) odstoupil po RZ2.
Hungarian Baja 2019 AUTOMOBILY pořadí po 2. etapě RZ3 |
|||
1. | Terranova / Graue | Mini JCW Rally | 5:00:04 |
2. | Prokop / Tománek | Ford Raptor RS | +0:46 |
3. | Vasiljev / Žilcov | Toyota Hilux | +7:27 |
4. | Lónyai / Horn | LPR Porsche Macan | +32:43 |
5. | Przygoński / Gottschalk | Mini JCW Rally | +42:36 |
6. | Vorobjov / Šubin | Can-Am Maverick X3 | +51:18 |
7. | Zapletal / Sýkora | Ford F-150 Evo | +1:01:18 |
8. | Navarro / Oliveras | Can-Am Maverick X3 | +1:12:20 |