Roučková po Maďarsku: Dokážeme držet krok s první pětkou

Rubrika: Hungarian Baja, S×S  
/ Aktualizováno:

Olga Roučková a Daniel Zelenka absolvovali o víkendu první rally od lednového Dakaru. Na maďarské baje obsadili osmou příčku, přestože čelili sérii problémů. Jenže právě otestování upravené techniky bylo jedním z hlavních cílů účasti na soutěži v okolí Várpaloty.

Can-Am Maverick X3 XRS dvojice Olga Roučková, Daniel Zelenka byl do Hungarian Baja 2019 přihlášen v kategorii SxS v rámci maďarského šampionátu. Pro jeho účastníky organizátoři připravili pět rychlostních zkoušek o celkové délce 447 kilometrů.

Po havárii Dirka von Zitzewitze byl páteční sedmikilometrový prolog zrušen, a tak se posádka týmu Orion – Moto Racing Group do souboje s časomírou naplno pustila za tropických teplot až v sobotu dopoledne. Nebojovala však pouze s tratí a vedrem.

„Odešly nám brzdy a já si musela před zatáčkou s předstihem našlapávat. Když už jsem to nějakým způsobem ubrzdila, tak jsem se zase nemohla pořádně rozjet, protože nám Maverick šel do ‚nouzáku‘. Minimálně pětkrát jsme zastavovali a snažili se odhalit příčinu, než jsme dospěli k závěru, že jde o problém se softwarem, který budeme řešit až v servisu,“ popisuje Olga Roučková.

Olga Roučkova, Hungarian Baja 2019
Olga Roučková/Daniel Zelenka, Can-Am Maverick X3 XRS, Orion - Moto Racing Group. Hungarian Baja 2019. © MRG

„Přemýšleli jsme, jestli se otočíme a vrátíme do servisu, nebo jestli to nějakým způsobem dokončíme. Na sedmdesátém kilometru jsme se rozhodli, že zbývajících čtyřicet dojedeme, byť pomaleji, ale vyhneme se penalizaci. Věděli jsme, že na zdolání testu máme maximálně tři hodiny, což stačí, abychom to nějak doskákali, i když budeme brzdy šetřit.“

Top 10 problémům navzdory

V sobotu v poledne měly týmy na práci na své technice jen třicet minut. V táboře Orion – MRG se pracovalo hlavně na odstranění problému s přepínáním do nouzového režimu, brzdy měly přijít na řadu až večer.

„Vlítli jsme do další erzety a brzdy odešly úplně. Navíc bugina stále nebyla schopná jet naplno. V naší kategorii byla maximální povolená rychlost 130 km/h, na trati byly ‚upalováky‘, na kterých se dalo držet 125 km/h, ale my jsme nemohli jet víc než stovkou. Jakmile jsme zkusili přidat, začal se motor přehřívat. Nechtěli jsme ho ‚upéct‘ motor, proto jsme zase přizpůsobili svou jízdu. Zkrátka pořád jsme něco řešili.“

Olga Roučkova, Hungarian Baja 2019
Olga Roučková/Daniel Zelenka, Can-Am Maverick X3 XRS, Orion - Moto Racing Group. Hungarian Baja 2019. © MRG

Ze 23 strojů, které do závodu odstartovaly, jich sobotní etapu dokončilo devatenáct. Roučková se Zelenkou uzavírali elitní desítku. Ale jejich dramatický den ještě nekončil.

„Na večerní servis jsme měli hodinu a půl. Vyměnili jsme brzdy a řešili přehřívání. Mysleli jsme, že opět pomůže změna nastavení softwaru, ale to se nepovedlo,“ pokračuje dvojnásobná účastnice Rally Dakar. „Večer nám v parc fermé vytekla kompletně všechna voda a přestal jít hlavní ventilátor. V neděli ráno jsme ještě před startem rychle předělali kontakty na spouštěč ventilátoru.“

Nedělní přetahovaná

Jenže ani během závěrečného dějství si Ollie a Dan neužili zrovna bezstarostnou jízdu: „Brzdy si zase postavily hlavu a začalo přibrzďovat jen jedno přední kolo. Při každém prudkém přibrzdění mi to ‚kradlo‘ volant. Sedmdesát kilometrů se proměnilo v přetahovanou s buginou. Deset kilometrů před cílem poslední erzety jsme navíc začali vařit. Zjistili jsme, že odešlo relátko na vypínač ventilátoru. Rychle jsme to nouzově opravili a zbytek dojeli úplně na pohodu.“

Olga Roučkova, Hungarian Baja 2019
Olga Roučková/Daniel Zelenka, Can-Am Maverick X3 XRS, Orion - Moto Racing Group. Hungarian Baja 2019. © MRG

Odhodlání a boj až do konce se však vyplatily. Maverick se startovním číslem 316 poskočil o dvě příčky výš a v cíli byl klasifikován jako osmý v kategorii SxS. 34letou závodnici těšil i úspěch v porovnání s ostatními českými borci.

„I s tím vším, co se nám dělo, jsme dojeli jako první Češi v kategorii SxS. Jsem za to strašně ráda,“ hodnotila Roučková. „Víme, že jsme schopní držet krok s první pětkou. Není tam žádná propast. S ohledem na fakt, že jsme každou chvíli stáli a opravovali, to bylo dobré. Na jednu stranu jsme trochu zklamaní, že jsme o umístění v první pětce nemohli bojovat, ale na druhou stranu jsme rádi, že jsme přišli na hodně věcí. Takže dobrý závod.“

V rámci přípravy na Dakar 2020 čeká tým v následujících týdnech další práce na technice a série domácích testů. Během podzimu se Roučková se Zelenkou chtějí zúčastnit ještě minimálně jednoho evropského závodu.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu