Baja Poland: Hołowczyc udivuje, Terranova odstoupil

Rubrika: Auto, Baja Poland, FIA SP baja  
/ Aktualizováno:

Krzysztof Hołowczyc s Mini ovládl sobotní část polské baji a před krátkou nedělní etapou si vybudoval komfortní náskok. O naději na prodloužení vítězné série ve světovém poháru přišel Orlando Terranova, kterého zradila technika.

Krzysztof Hołowczyc, Baja Poland 2019
Krzysztof Hołowczyc/Łukasz Kurzeja, Mini JCW Rally, X-raid. Baja Poland 2019. © X-raid

Po krátkém pátečním prologu pokračovala úvodní etapa Baja Poland 2019 dvěma průjezdy rychlostní zkouškou vytyčenou ve vojenském prostoru, jejíž převážně písčitá trať měřila 220 kilometrů. Na účastníky tak v sobotu čekala vydatná porce závodění blížící se svou délkou i náročností dakarské etapě.

Od prvního mezičasu diktoval tempo Krzysztof Hołowczyc. Pětinásobný vítěz polské baji zastínil své soupeře, přestože se za volant speciálu pro cross-country rally vrátil po roční přestávce. S navigátorem Łukaszem Kurzejou a vozem Mini JCW Rally dopoledne prolétli speciálkou o pět minut a dvacet sekund rychleji než kdokoliv ze soupeřů.

„Pomalu se do toho dostávám. S autem lze jet o dost rychleji, ale já to ještě neumím. Z výsledku mám velkou radost, jeli jsme bez vážnějších problémů, žádný defekt. Jen jsme dvakrát couvali, ale něco podobného se na 220 kilometrech stane určitě každému. Máme dobrý náskok, Kuba [Przygoński] musel mít nějaké problémy,“ mínil Krzysztof Hołowczyc. „Trať je moc pěkná, dobře připravená, ale jsou tam i záludná místa. Jednou jsme skočili snad padesát metrů. Tak daleko jsem ještě nikdy neletěl. Pořádně to bolelo, ale auto vydrželo.“

Krzysztof Hołowczyc, Baja Poland 2019
Krzysztof Hołowczyc/Łukasz Kurzeja, Mini JCW Rally, X-raid. Baja Poland 2019. © X-raid

Vítěz pátečního prologu a obhájce loňského triumfu Kuba Przygoński (Mini JCW Rally) klesl po RZ2 na druhou příčku.

„Šli jsme do toho naplno, ale musím pogratulovat Hołowczycovi, protože byl opravdu rychlý. Někdy je pro mě těžké pochopit, jak dokáže jet tak rychle. Znám tempo špičkových závodníků, ale jeho nasazení mi občas přijde až za hranou. Snad se cítí dobře. Uvidíme,“ uvedl na adresu svého soupeře před vjezdem do poledního servisu Kuba Przygoński.

Dramatické odpoledne

Przygoński a jeho německý navigátor Timo Gottschalk zatroubili k útoku na odpolední speciálce a na jednom z mezičasů dokonce vedli. Jejich nápor však zhatila stávkující technika.

„Měli jsme dobré tempo, útočili jsme, ale po polovině testu se porouchala převodovka. Přišli jsme o třetí stupeň a museli jsme řadit ze dvojky na čtyřku. S tím se jelo těžko, protože většinu zatáček projíždíme na trojku,“ vysvětlil loňský vítěz světového poháru v cross-country rally. „Takový je motorsport, přesto jsme hodně smutní. Letos máme s vozem spoustu problémů. Není to pro nás jednoduché.“

Kuba Przygoński, Baja Poland 2019
Kuba Przygoński/Timo Gottschalk, Mini JCW Rally, Orlen Team/X-raid. Baja Poland 2019. © X-raid

Hołowczyc tak v závěru proměnil dvanáctisekundové manko v sedmašedesátisekundovou výhodu. Díky tomu půjde do závěrečného dne soutěže s komfortním náskokem blížícím se šesti a půl minutám. Nicméně také jemu odpoledne pořádně zatrnulo. A hned několikrát.

„Druhá speciálka byla mnohem těžší. Po deseti kilometrech nám zhasnul motor. Všechno jsme resetovali a pokračovali dál. O chvíli později jsme prorazili pneumatiku. Výměna nám trvala dvě a půl minuty, což je spousta času, ale to víte, dva staří chlápci… Pak jsme do toho šli opravdu zostra, jenže tři sta metrů před cílem nám motor vysadil znovu. Cílovou fotobuňku jsme proťali rychlostí snad pět kilometrů v hodině a tři metry za ní jsme zůstali stát. Jenže motor se nedařilo restartovat. Nakonec se to povedlo, jsme tady a já jsem nesmírně šťastný,“ popsal Hołowczyc po dojezdu do večerního servisu.

Vasiljevova šance

Zajímavě se Baja Poland vyvíjí z pohledu Vladimira Vasiljeva a Konstantina Žilcova (Toyota). Rusové se usadili na třetí pozici, která pro ně může mít cenu zlata. V případě tučného bodového zisku se mohou už v neděli vrátit do čela Světového poháru FIA v cross-country bajách.

Vladimir Vasiljev, Baja Poland 2019
Vladimir Vasiljev/Konstantin Žilcov, Toyota Hilux, VRT. Baja Poland 2019. © VRT

Do problémů se totiž dostali Orlando Terranova a Ronnie Graue (Mini All4 Racing). Argentinci vyhráli tři předchozí podniky a sesadili Vasiljeva se Žilcovem z prvních pozic průběžného hodnocení jezdců a spolujezdců. Jenže v sobotu dopoledne museli z polské baji odstoupit kvůli poruše posilovače řízení.

Také Čechy potrápila technika

Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou (Ford) svádějí vyrovnanou bitvu s Michałem Małuszyńským (Mini). Ráno se více dařilo domácímu jezdci, odpoledne byla rychlejší česko-slovenská posádka, přestože závěr testu absolvovala bez šestého rychlostního stupně. Tým Offroadsport jinou převodovku s sebou nepřivezl, a tak neděle bude v podání těchto rivalů ještě zajímavá. Pátý Małuszyński ztrácí na čtvrtého Zapletala pouhých deset sekund.

Smolná série Petra Hozáka a Reného Kiliana neskončila ani v Polsku. Problémy s brzdami, které západočeské posádce zkomplikovaly už páteční prolog, zastavily její Hummer znovu na přejezdu na start RZ2. Rockstar Energy AVE Team ze závodu odstoupil.

Petr Hozák, Baja Poland 2019
Petr Hozák/René Kilian, Hummer H3 RS, Rockstar Energy AVE Team. Baja Poland 2019. © Rockstar Energy AVE Team/Grzegorz Kozera

Macík v top 10

Posádka jediného kamionu ve startovním poli, jímž je Iveco PowerStar týmu Big Shock Racing, plní, co slíbila v tiskové zprávě před závodem: prohání osobáky! Při prvním průjezdu sobotní erzety byli Martin Macík, František Tomášek a David Švanda šestnáctí (+47:14 min), odpoledne si ještě o pět příček polepšili (+44:29), ačkoliv museli měnit kolo. Celkově figurují na desáté pozici v klasifikaci vozů jedoucích v rámci polského šampionátu. První etapu dokončilo 18 ze 37 vozů, které do soutěže odstartovaly v tomto hodnocení.

Program polské baji v neděli uzavře čtveřice krátkých rychlostních zkoušek, jejichž trať v součtu měří necelých 58 kilometrů.

Baja Poland 2019
AUTOMOBILY – SP FIA
pořadí po 1. etapě (RZ3)
1. Hołowczyc / Kurzeja Mini JCW Rally 4:50:03
2. Przygoński / Gottschalk Mini JCW Rally +6:24
3. Vasiljev / Žilcov Toyota Hilux +17:27
4. Zapletal / Sýkora Ford F-150 Evo +22:49
5. Małuszyński / Małuszyńska Mini All4 Racing +22:59
6. Grajek / Brakowiecki BMW X5 +49:55
7. Navarro / Solà Can-Am Maverick X3 +1:06:31
8. Vorobjov / Šubin Can-Am Maverick X3 +1:08:32

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu