Krzysztof Hołowczyc vyhrál šestý z jedenácti dosud uspořádaných ročníků polské baji. Na trůn znovu usedl po čtyřech letech. Body za třetí místo vrátily do čela světového poháru Vladimira Vasiljeva.
Po náročné sobotě uzavřela program letošní polské baji krátká nedělní etapa. Účastníci sice museli zdolat čtyři rychlostní zkoušky, ovšem jejich celková dálka nepřesáhla 58 kilometrů. Závodilo se na dvou měřených úsecích (18,4 a 10,5 km), z nichž každý se jel dvakrát. Na rozdíl od předchozího dne, kdy se bojovalo hlavně na písčitých tratích, došlo tentokrát na tvrdší lesní cesty i několik blátivých míst.
Krzysztof Hołowczyc a Łukasz Kurzeja si vedoucí pozici upevnili vítězstvím na úvodním nedělním testu, ale na následujícím měřeném úseku polskou posádku opět poněkud vylekalo jejich Mini.
„První dnešní erzeta připomínala spíš klasickou rally, rovná trať bez děr, jelo se na ní opravdu snadno. Byla úplně stejná jako loni, takže člověk bez potíží poznával každou zatáčku. Na druhé speciálce jsme cítili nějaký zápach z převodovky. Vůbec jsem nevěděl, co to může být,“ popisoval před dopoledním servisem Krzysztof Hołowczyc. „Proto jsem neriskoval. Jeli jsme zvolna, trochu opatrně, možná až moc opatrně. Teď jde jen o to, abychom poslední dvě zkoušky dokončili.“
Při opakovaných průjezdech technika vydržela, Hołowczyc přidal další dva nejrychlejší časy a mohl slavit. Přestože v roce 2015 oznámil konec kariéry, na domácí baju se každoročně vrací i nadále. Po druhých místech z let 2016 a 2018 nyní šestým triumfem vylepšil vlastní rekord. Navigátor Kurzeja se na Hołowczycově výhře podílel podruhé.
Bitva o titul nabírá na intenzitě
Loňský vítěz polské baji i světového poháru v cross-country rally Kuba Przygoński (Mini) prožívá náročnou sezonu. Už v sobotu ráno nedokázali s Timem Gottschalkem zachytit Hołowczycův nástup a pokus o odpolední revanš zhatila porucha převodovky.
„Jsme rádi, že včera mechanici stihli vyměnit převodovku během hodinového limitu na servis, ačkoliv se pak objevil ještě jeden problém. Jakmile se auto nastartovalo, začal z něj téct olej. Na opravu už nebyl čas, tak jsme s Timem museli opravovat na benzince na přejezdu do uzavřeného parkoviště. Jsme rádi, že se to povedlo, protože jsme oba leželi pod autem a snažili se to vyřešit. Byly to nervy, ale stihli jsme to, aniž bychom inkasovali penalizaci za pozdní příjezd. Dobře to dopadlo,“ popsal další ze série letošních útrap Kuba Przygoński. „Dnešní rychlostní zkoušky byly skoro stejné jako loni a podobné prologu. Užili jsme si to, jeli jsme rychle, nic zvláštního.“
V neděli si Przygoński připsal nejrychlejší čas na jediné ze čtyř erzet a do cíle soutěže dorazil s téměř sedmiminutovým odstupem. Stále však zůstává ve hře o celkové vítězství ve světovém poháru, navíc oběma svým soupeřům se dokázal bodově přiblížit.
„Celkově to byly dobré závody a velmi dobrý trénink s Timem. V průběhu rally jsme se pěkně sehráli. Nejdůležitější je, že jsme ve světovém poháru smazali pár bodů z náskoku našich soupeřů,“ ocenil po soutěži jezdec Orlen Teamu.
Vladimir Vasiljev a Konstantin Žilcov (Toyota) letos sice ještě nevyhráli, ale čtyřikrát vystoupili na stupně vítězů, všechny podniky dokončili a nikdy nebyli hůře než pátí. Proto se díky bronzu ze severozápadního Polska vracejí do čela průběžného hodnocení SP. Před druhým Terranovou, který polskou baju nedokončil, mají k dobru šest bodů, třetí Przygoński ztrácí další jedenáct. Při dvou zbývajících bajách v Jordánsku a Portugalsku zůstává k dispozici ještě 60 bodů.
Úspěšný Zapletal
Pro nejlepší výsledek v rámci letošního ročníku SP v bajách si v okolí Štětína dojeli Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou. Česko-slovenská posádka v neděli udržela za svými zády Michała Małuszyńského (Mini) a v cíli byla klasifikována jako čtvrtá a zároveň nejlepší z pravidelných účastníků polského šampionátu, který Zapletal vede. Tým Offroadsport nyní odesílá svůj Ford do Saúdské Arábie, kde by se měl během podzimu v rámci přípravy na Dakar 2020 zúčastnit několika podniků místního šampionátu.
Baja Poland byla také dalším testem nového Iveca týmu Big Shock Racing. Martin Macík, František Tomášek a David Švanda nastoupili do soutěže jako jediní s kamionem. V celkovém hodnocení posádek startujících v rámci polského šampionátu obsadili jedenáctou příčku. O umístění v první desítce Macíka připravila pětiminutová penalizace za chybějící razítko z jedné z nedělních průjezdních kontrol. Další minutu inkasovala česká trojice za předčasný příjezd do časové kontroly v úplném závěru soutěže.
Předposlední podnik letošní sezony Světového poháru FIA v cross-country bajách zavede své aktéry poprvé v historii do Jordánska. V poušti Wadi Rum se bude o důležité body bojovat od 19. do 21. září.
Baja Poland 2019 AUTOMOBILY – SP FIA celkové výsledky |
|||
1. | Hołowczyc / Kurzeja | Mini JCW Rally | 5:35:52 |
2. | Przygoński / Gottschalk | Mini JCW Rally | +6:52 |
3. | Vasiljev / Žilcov | Toyota Hilux | +20:37 |
4. | Zapletal / Sýkora | Ford F-150 Evo | +25:12 |
5. | Małuszyński / Małuszyńska | Mini All4 Racing | +26:01 |
6. | Grajek / Brakowiecki | BMW X5 | +56:59 |
7. | Vorobjov / Šubin | Can-Am Maverick X3 | +1:16:45 |
8. | Vilcāns / Vilcāne | Toyota Land Cruiser VDJ200 | +2:14:55 |