Úkol pro závod Baja Poland zněl jasně: dojet do cíle a tím pádem – jako jediný kamion v soutěži –vyhrát svou kategorii. A ten posádka týmu Big Shock Racing ve složení Martin Macík, František Tomášek a David Švanda úspěšně splnila.
Cennější než zlaté trofeje však pro české závodníky bylo zjištění, že dokázali předstihnout většinu osobních automobilů. V celkovém hodnocení dojeli jako jedenáctý nejrychlejší vůz soutěže z celkového počtu 42 startujících.
„Dojet jedenáctí mezi všemi auty není špatné. Potěšilo nás, že nový kamion dokáže jet neskutečnou kudlu. Pořád si na něj zvykáme a nepřestává nás příjemně překvapovat. Pár detailů je potřeba ještě doladit, ale od toho jsme tady. Polsko nám před Dakarem určitě hodně dalo,“ říká Martin Macík.
Dokonalý trénink na Dakar 2020
Pro tým Big Shock Racing byla účast v Baja Poland především dalším cenným tréninkem před Dakarem 2020. A také testem posledních úprav nového žlutého kamionu Iveco, sestrojeného v sedlčanských dílnách a pojmenovaného Karel. Ten v Polsku ujel přes 500 km v hodně ostrém tempu.
„Jet s kamionem závod osobních aut je zajímavá zkušenost. Osobáky jsou menší a lehčí, takže v některých úsecích o dost rychlejší. My zase máme větší výkon. Ale trať jsme si museli na pár místech trochu rozšířit, abychom s Karlem projeli,“ popisuje Macík.
Posádka si konečně procvičila i oblíbenou výměnu pneumatik. A oproti původnímu očekávání se při navigaci dost zapotil František Tomášek, když Karla prováděl poměrně náročnou tratí plnou zrádných odboček.
„Měl jsem radost, že jsem v Polsku nebyl jen do počtu. Závod byl tentokrát extrémně těžký na navigaci, spousta zatáček, stopy vedly úplně všude, někteří závodníci se zamotali tak, že nebyli schopní závod dokončit. I my jsme udělali dvě chybičky, ale pokaždé jsme se rychle našli,“ popisuje navigátor František Tomášek.
Dakarskou atmosféru v Polsku podpořilo také horké počasí, v němž si závodníci navlečení do nehořlavých kombinéz v kabině vyzkoušeli teploty přesahující 50 °C. A dokonalou simulaci dakarských podmínek dotvořil i spánkový deficit části týmu způsobený agresivními komáry a nedalekou diskotékou. Ta zdatně napodobila hlučnou noční práci dakarských mechaniků a některým členům týmu do čtvrté hodiny ranní nedovolila usnout.
Ladíme Karla
Páteční prolog Baja Poland byl hlavně show pro fanoušky, kteří jsou v Polsku skvělí, motorsport mají rádi a dokážou vytvořit krásnou atmosféru. V sobotu na posádku čekala etapa čítající dva měřené úseky dlouhé 220 km.
„Brutálně rychlá a namáhavá trať plná prudkých zatáček. Plyn, brzda, díry. Auto nám žralo dvě stě litrů nafty na sto kilometrů, protože se jelo v dost hlubokém písku,“ popisuje Macík.
V první sobotní rychlostní zkoušce kamion neměl ideálně nastavené tlumiče a také pomáhal vytahovat jeden z vozů uvízlých v bahně. Ve druhé sobotní části už se podařilo tlumení odladit, ale posádka ztratila deset minut výměnou pneumatiky proražené kořenem stromu. I když si Karel s Martinem na sebe stále zvykají, jejich jízda je závod od závodu dokonalejší.
„Karel jede krásně. Ladíme už spíš detaily. František prosazuje měkčí sedadlo, aby ho nebolelo pozadí. Potřebujeme ještě zapracovat na ovládání řazení a řízení, sobotní jízda mě fyzicky dost zrušila. Je třeba poladit stěrače. A polskou jízdu odnesla také střecha kamionu. Když s Karlem ve stodvacetikilometrové rychlosti vletíte do zarostlé díry, kam se vejde sotva osobní auto, nezůstane to bez následků,“ popisuje Macík.
Všichni tři hlavní aktéři se už se těší na další závodní zastávku, kterou bude říjnová Rallye du Maroc. Příjemnou novinkou je i fakt, že motocyklista týmu Jan Brabec před pár dny poprvé od své tuniské nehody osedlal dakarskou motorku a naplno rozjel trénink na příští Dakar.
Tisková zpráva týmu Big Shock Racing [editováno]