Alonsova divoká premiéra: Kotrmelec i slibné časy

Rubrika: Auto  
/ Aktualizováno:

Cross-country rally Fernanda Alonsa napoprvé vůbec nešetřila. Při jihoafrické rally Lichtenburg 400 se bývalý mistr světa formule 1 blýskl, ale dostal také nováčkovskou lekci. Bývalý mistr světa formule 1 už ví, jaké to je, když tovární Hilux začne „válet sudy“. I jaké to je polykat kila prachu v poškozeném voze.

Páteční kvalifikační závod (55 km), jehož výsledky určily startovní pořadí pro hlavní část soutěže, dopadl pro nově zformovanou posádku Fernando Alonso, Marc Coma výtečně. Španělé byli třetí, přestože na trati stihli a v prachu předjížděli jednoho z dříve startujících soupeřů. Nestačili pouze na mnohem zkušenější týmové kolegy Henka Lategana a Giniela de Villierse. Díky tomu si pro velmi prašný závod zajistili výhodnou výchozí pozici.

Kotrmelec

V sobotu se jely dva shodné 180kilometrové okruhy rozdělené 30minutovou servisní přestávkou. Hned ráno se Alonso dostal do problémů, když na 27. kilometru udělal s Toyotou několik přemetů. Incident se obešel bez vážnější újmy na technice, ale posádka musela odstranit poškozené čelní sklo a zbytek měřeného úseku dojížděla bez něj. Se ztrátou 24 minut se zařadila na 21. pozici.

Fernando Alonso, Lichtenburg 2019
Fernando Alonso/Marc Coma, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing SA. Lichtenburg 400 2019. © TGR

„Dnes to pro nás byl trochu zlý sen. Ráno jsme udělali menší kotrmelec a zničili čelní sklo. Špatně jsme přes něj viděli, tak jsme ho museli odstranit. Zbytek speciálky jsme jeli v brýlích v prachu za všemi vozy,“ popsal Fernando Alonso.

V poledním servisu mechanici týmu Toyota Gazoo Racing SA potvrdili, že patří k mistrům svého řemesla. Ostře sledovaná dvojice Alonso, Coma mohla pokračovat ve sbírání zkušeností také odpoledne. Se svolením pořadatelů vyrážela posádka na trať jako první.

Výborný výkon smůle navzdory

„Hned po několika kilometrech jsme trefili ptáka a čelní sklo opět nevydrželo,“ líčil Marc Coma další svízel. „Do vozu proudil vítr a prach, takže další jízda vůbec nebyla jednoduchá. Opravdu nebylo snadné přidržovat okno na svém místě a zároveň navigovat. Ale společně s Fernandem jsme to zvládli a dojeli až do cíle.“

Fernando Alonso, Lichtenburg 2019
Mechanici týmu Toyota Gazoo Racing SA měli v poledním servisu napilno. © TGR

„Nebyl to pro nás nejlepší den, ale je lepší zažít podobné věci teď než později v důležitých závodech,“ shrnul Alonso, který navzdory zmíněným nesnázím dosáhl při druhém průjezdu třetího nejrychlejšího času. Za suverénním de Villiersem zaostal o sedm a půl minuty, na druhého Lategana ztratil minutu a půl.

Včetně 300 kilometrů na čtvrtečním shakedownu ujel Alonso v Jižní Africe celkem 728 kilometrů a společně s Comou získaly další porci cenných zkušeností.

„Víkend jednoznačně potvrdil, že Fernando je rychlý a Marc umí navigovat,“ chválil ředitel týmu Toyota Gazoo Racing SA Glyn Hall. „Čelíme neuvěřitelnému úkolu, když se máme za pouhých pět měsíců připravit na jeden z nejtěžších motoristických závodů. V prologu jsme viděli, že Fernando dokáže jet s nejlepšími jihoafrickými piloty, kteří jsou stejně dobří i na mezinárodní scéně. Od začátku počítáme s tím, že přijdou i určité nezdary. Přesně takové zkušenosti potřebují. Vůbec nepřekvapí, pokud k něčemu takovému dojde během velkého závodu. Fernando a Marc prokázali obdivuhodné odhodlání.“

Fernando Alonso, Lichtenburg 2019
Fernando Alonso/Marc Coma, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing SA. Lichtenburg 400 2019. © TGR

Další prověrkou marocká poušť

Na cestě na start Rally Dakar 2020 teď čeká Alonsa další důležitý krok. Zatímco závod Lichtenburg 400 připomínal svým charakterem spíš evropské baji, nyní přijde na řadu plnohodnotné závodění v poušti. Na počátku října se Fernando Alonso a Marc Coma zúčastní tradiční a silně obsazené Rallye du Maroc. Během pěti etap na posádky čeká 2506 kilometrů, z nichž se 1868 pojede v rámci rychlostních zkoušek.

Tým Toyota Gazoo Racing se v Maroku představí ve čtyřčlenné sestavě. Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel se utkají se Stéphanem Peterhanselem o celkové vítězství ve Světovém poháru FIA v cross-country rally. Bernhard ten Brinke a Tom Colsoul budou dál pracovat na vzájemné souhře a pokusí se zbavit smůly, která je po většinu sezony provází. Poprvé od lednového Dakaru se na mezinárodní scéně představí Giniel de Villiers, jehož bude nově navigovat Španěl Àlex Haro.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu