Jordan Baja: Przygoński bloudil nejméně a vede

Rubrika: Auto, FIA SP baja, Jordan Baja  
/ Aktualizováno:

Páteční etapu jordánské baji zvládl nejlépe Kuba Przygoński s Mini. Velkou zásluhu na Polákově úspěchu měl navigátor Timo Gottschalk, který se vypořádal s nástrahami pouště Wadi Rum lépe než jeho kolegové.

Po čtvrtečním prologu na okraji Akaby pokračovala Jordan Baja 2019 dvěma pouštními speciálkami. Svou kvalitou a náročností odpovídaly měřené úseky spíše cross-country rally než bajám, přesto – nebo možná právě proto – jezdci neskrývali nadšení z nové lokality, která jim poskytuje možnost dobré přípravy na lednovou Rally Dakar.

Tempo udal Terranova

Jet lag, který jej po dlouhém letu z Mendozy trápil ještě při superspeciálce, definitivně překonal Orlando Terranova. S navigátorem Ronniem Grauem předjeli na dopoledním testu (211 km) jak dříve startující motocyklisty, tak Vasiljeva a Al Qassimiho a navzdory několika problémům si připsali nejrychlejší čas.

„Úžasné scenérie a moc hezká rychlostní zkouška pro tyto vozy. Krajina je velice pěkná, ale mnohokrát jsme se ztratili,“ přiznal Orlando Terranova. „V závěru jsme navíc měli defekt a do cíle jsme proto dojížděli pomalu. Víme, že můžeme být ještě lepší.“

Orlando Terranova, Jordan Baja 2019
Orlando Terranova/Ronnie Graue, Mini All4 Racing, X-raid. Jordan Baja 2019. © Jordan Baja Media

Argentinci porazili o minutu a půl Przygońského s dalším Mini All4 Racing a v průběžném hodnocení odsunuli jezdce Orlen Teamu na druhou příčku.

Przygoński a Vasiljev vracejí úder

Kuba Przygoński a Timo Gottschalk dopoledne lehce bloudili, ale odpoledne si počínali ze všech nejlépe. RZ3 (80 km) vyhráli s náskokem minuty a osmadvaceti sekund před Vasiljevem a znovu se ujali vedení v soutěži.

„Tahle erzeta byla lepší. Soustředili jsme se na navigaci a zvládli jsme to bez velkých chyb,“ pochvaloval si Kuba Przygoński. „Trať byla znovu velice pěkná a my jsme do toho šli naplno. Naše radost z průběžného vedení je o to větší, že zde startujeme se starším vozem. Říkáme mu ‚mamut‘, ale důležité je, že drží. Zítra pojedeme jako první. Soupeři se nás budou snažit dohonit, ale my jim to prostě nesmíme dovolit.“

„Navigace dnes byla obtížná, protože zdejší organizátoři připravují itinerář trochu jinak, než jsme zvyklí. Museli jsme si zvyknout. Jordánská krajina je úchvatná. Jedeme kaňony mezi vysokými skalami. Místy je povrch tvrdý, ale je tu i písek, duny a kamení. Opravdu různorodá trať. Jsem rád, že jsme se sem vydali.“

Vladimir Vasiljev, Jordan Baja 2019
Vladimir Vasiljev/Konstantin Žilcov, Mini All4 Racing, LLC VRT. Jordan Baja 2019. © Jordan Baja Media

Vladimir Vasiljev a Konstantin Žilcov spoléhají po většinu sezony na Toyotu od Overdrivu, ale v Jordánsku museli z logistických důvodů přesednout do svého staršího Mini. Leadeři průběžného hodnocení Světového poháru FIA v cross-country bajách postupně stoupali pořadím. Ráno předstihli Seaidana (Mini) a díky výkonu na třetí speciálce poskočili na druhé místo se ztrátou dvou minut a třinácti sekund na Przygońského.

Orlando Terranova se odpoledne nechal zmást Khalidem Al Qassimim a vydal se v jeho stopách špatným směrem. V celkovém součtu tak klesl z první na třetí pozici za oba své rivaly v souboji o celkové vítězství ve světovém poháru.

Smolný den Al Qassimiho

Khalid Al Qassimi a Xavier Panseri krok s vedoucí trojicí neudrželi. S Peugeotem 3008 DKR, který pro Abu Dhabi Racing připravuje francouzský PH Sport, ztratili hned ráno pět a půl minuty.

Khalid Al Qassimi, Jordan Baja 2019
Khalid Al Qassimi/Xavier Panseri, Peugeot 3008 DKR, Abu Dhabi Racing. Jordan Baja 2019. © Jordan Baja Media

„Startovali jsme první a v úvodu jsme zabloudili,“ vysvětlil příčinu Khalid Al Qassimi. „Jeli jsme souběžně se správnou cestou, ale nemohli jsme se na ni vrátit. Bylo tam velké vádí a nějakou dobu jsme museli pokračovat po jeho druhém břehu, než jsme jej mohli překonat a napojit se na trať. Trochu dezorientovaní jsme byli také uprostřed speciálky. Chvíli nám trvalo, než jsme si uvědomili, kudy máme jet.“

Po dalším zaváhání při navigaci na kratší ze dvou pátečních erzet narostl Al Qassimiho odstup už téměř na jedenáct minut.

Titul na dosah

Fjodor Vorobjov (Can-Am) sebevědomě směřuje k zisku titulu v kategorii T3. Před svým jediným zbývajícím soupeřem Michelem Cinottem (Polaris) si dnes vybudoval více než hodinový náskok. Celkově figuruje Rus na šesté pozici, Ital je devátý.

V sobotu pokračuje jordánská baja závěrečnou etapou. Trať její jediné rychlostní zkoušky měří 211 kilometrů a je opět vytyčena v poušti Wadi Rum.

Jordan Baja 2019
AUTOMOBILY – SP FIA
po 2. etapě
1. Przygoński / Gottschalk Mini All4 Racing 3:18:48
2. Vasiljev / Žilcov Mini All4 Racing +2:13
3. Terranova / Graue Mini All4 Racing +3:22
4. Al Qassimi / Panseri Peugeot 3008 DKR +10:51
5. Seaidan / Fiuza Mini All4 Racing +14:54
6. Vorobjov / Šubin Can-Am Maverick X3 +33:46
7. Szalay / Bunkoczi Opel Grandland X +1:17:14
8. Bitton / Heymann Mitsubishi Pajero +1:26:29

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu