Na tiskové konferenci, která proběhla v pátek v Naběrežnych Čelnach, zveřejnil tovární tým Kamazu jména svých jezdců pro Rally Dakar 2020. Stejně jako letos v Peru nasadí Rusové i v Saúdské Arábii čtveřici Kamazů 43509.
Místo v sestavě však tentokrát nezbylo na Ajrata Mardějeva. Vítěz Dakaru 2015 bude ve startovním poli nejslavnější maratonské rally světa chybět poprvé od roku 2011.
„Při určování sestavy pro Dakar se bere v úvahu práce jezdců, jejich výkonnost a připravenost. Navíc musí existovat rotace, aby všichni měli najeto za určité období přibližně stejně,“ vysvětluje šéf týmu Vladimir Čagin. „Máme pět rovnocenných posádek. I při testech pořádáme mini závody, v jejichž rámci mohou vzájemně soupeřit. Také díky tomu všichni postupně zrychlují.“
Trojici Eduard Nikolajev, Andrej Karginov a Dmitrij Sotnikov tentokrát doplní Anton Šibalov. Vítěz letošního ročníku Silk Way Rally se na Dakar vrací po roční přestávce.
„Dakar se stěhuje na nový kontinent a všichni jsme zvědaví, co nás čeká,“ připomíná pětinásobný vítěz Eduard Nikolajev. „Terén je podobný africkému. Nejsou tam tak vysoké duny jako v Peru, spíš hodně kamenitých cest jako v Maroku. Závod bude nejspíš hodně o pneumatikách. Musíme si jich vzít pořádnou zásobu. Pokud je na cestě ostré kamení, musí se jet určitou rychlostí a tempem. Nevíme, co nás čeká, ale připravujeme se na nejtěžší a nejzajímavější trať.“
Vylepšená technika
Na model 43509 sází Kamaz teprve od roku 2018, kdy si jeho nasazení vyžádala změna předpisů, resp. omezení maximálního objemu motoru kamionů na třináct litrů. Tým přitom nešel cestou pouhé výměny pohonné jednotky, ale de facto zkonstruoval zcela nový soutěžní speciál využívající nejmodernějších technologií a nejnovějších poznatků.
A vývoj pokračoval naplno také letos. Šlo především o zlepšení výkonu různých systémů, zvýšení odolnosti a snížení hmotnosti některých komponentů. Inženýři zapracovali na optimalizaci provozních procesů motoru, sacího a výfukového systému.
„Zatímco na Dakaru 2019 byla automatickou převodovku osazena dvě auta, tentokrát už ji budou mít všechny čtyři vozy,“ připomíná další důležitý prvek Dmitrij Sotnikov. „Sami vidíme jasné výhody, navíc automatická převodovka je čím dál populárnější mezi všemi účastníky. I v této oblasti neustále pracujeme na vývoji a hledáme nové režimy.“
Pozornost tým věnoval také zlepšení ovladatelnosti vozu. Provedené úpravy umožňují rychlejší průjezd techničtějšími úseky, ale jezdci si pochvalují větší přesnost i při jízdě v písku a dunách.
K výraznému snížení rizika převrácení vozu přispělo přemístění některých komponentů sacího a palivového systému. Nově je uložena také palivové nádrž. Celkově došlo ke snížení těžiště vozu.
Jednotlivé úpravy testoval Kamaz-Master v průběhu roku na soutěžích ruského šampionátu, na Rally Kazakhstan a na Silk Way Rally. Nyní vstoupila příprava týmu Kamaz-Master na Dakar 2020 do závěrečné fáze. Zářijový podnik ruského mistrovství v Rostově na Donu posloužil k vyhodnocení posledních úprav a k jejich doladění. V říjnu bude tým testovat v Kazachstánu. Až poté vedení rozhodne o definitivním složení celých posádek.
42. ročník Rally Dakar odstartuje 5. ledna 2020 v saúdskoarabské Džiddě. Nalodění techniky proběhne v jihofrancouzském Marseille o měsíc dříve, tzn. 5. a 6. prosince.