Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel usilují v Maroku o šestou výhru v řadě i celkové vítězství ve světovém poháru. Za oběma cíli vykročili nejlepším možným způsobem. Na rozdíl od většiny soupeřů se nedostali do problémů a po skvělém výkonu vyhráli první speciálku.
Úvodní etapa Rallye du Maroc 2019 měřila 494 kilometrů a zavedla účastníky z Fezu do Erfoudu. Pořadatelé se už před startem rozhodli pro zrušení prvního sobotního měřeného úseku, a tak se na čas jela jen druhá speciálka dlouhá 226 km. Po 160 kilometrech tvrdých horských cest se spoustou kamení následovala rychlejší 60kilometrová pasáž zpestřená dvěma menšími dunovými poli i velbloudí travou.
Al-Attiyah rozhodl v závěru
V kategorii automobilů začala Marocká rally podle očekávání. Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel (Toyota) se dlouho přetahovali o vteřinky se Stéphanem a Andreou Peterhanselovými (Mini). Jenže Katařan dokázal postupně stupňovat tempo, mnohem lépe zvládl závěr v písku a hned po prvním dnu si na čele průběžného hodnocení vybudoval více než tříminutový náskok.
„První etapa byla kamenitější, než jsme čekali,“ připustil Mathieu Baumel. „V úvodu jsme do toho nešli úplně naplno, protože jsme se chtěli vyvarovat defektů. Přesto jsme jednou gumu prorazili a Peterhansel nás dostihl. Ale byli jsme rychlí v závěru v písku a etapu jsme vyhráli. Takže celkově to byl dobrý den.“
Peterhansel na posledních 50 kilometrech prohospodařil patnáctisekundový náskok, na Al-Attiyaha ztratil dalších pět a čtvrt minuty a v cíli byl klasifikován až jako čtvrtý, když se před něj prosmýkl krajan Mathieu Serradori s buggy Century CR6 a Giniel de Villiers s dalším továrním Hiluxem.
„Na Marocké rally jsem zas tolikrát nestartoval, ale rozhodně si nevzpomínám, že bychom tu někdy jeli tak hornatou, kamenitou a pomalou speciálku,“ řekl v cíli Stéphane Peterhansel. „Byl jsem přesvědčený, že v horách ztrácíme spoustu času, protože bugina je široká a kola jediné poháněné nápravy se neustále protáčela. Ale nakonec to nebylo tak zlé. Jenže v závěru jsme už jeli na úplně zničených pneumatikách. Byla to náročná, ale krásná speciálka. Andrea byla ráno trochu vystresovaná, když viděla, že v roadbooku je nějaká poznámka každých sto metrů, ale byla výborná a neudělala žádnou chybu.“
Zklamaný Prokop
Martin Prokop s Janem Tománkem (Ford) mohli dvě třetiny speciálky doufat ve skvělý výsledek, protože jako jediní dokázali držet krok s Al-Attiyahem a Peterhanselem. Posádku týmu MP-Sports však o výborný výsledek připravily technické problémy.
„Shrek si postavil hlavu a dvakrát za sebou se zastavil. Vypadá to, že jsme neuchladili benzin. V údolích, kde se jelo na jedničku, na dvojku se to nestíhalo chladit. Tím jsme bohužel ztratili spoustu minut a předjela nás řada aut,“ popsal Martin Prokop. „Jsme zklamaní, nevyšlo to tak, jak to vypadalo.“
Prokopovi tak po první etapě patří šestá příčka.
Nemilosrdný úvod
Fernando Alonso si důkladně potrénoval výměnu kol a poznal také vstřícnost, která většinou mezi účastníky v závodech cross-country panuje.
„Začátek byl hrozný, jeli jsme v prachu a vůbec nic jsme neviděli. A celkově to byl pozitivní den, protože jsme dojeli do cíle, ačkoliv jsme měli pár problémů. Třikrát jsme prorazili pneumatiku, ale měli jsme jen dvě rezervy. Proto jsme museli prosit o laskavost posádku vozu jedoucího za námi. Hodně jsme se naučili a ujeli nějaké kilometry. Snad to pro nás zítra bude lepší,“ shrnul Fernando Alonso.
Do potíží se však dostali i další favorité. Loňský vítěz světového poháru Kuba Przygoński ztratil téměř hodinu.
„Po úvodních dvaceti kilometrech jsme vedli, pak ale zkolabovaly brzdy,“ objasnil příčinu Kuba Przygoński. „Přední přestaly fungovat úplně. Snažili jsme se je opravit, ale nebylo to možné. Prakticky celou speciálku jsme tudíž jeli bez předních brzd. Nepomáhala ani ruční brzda, auto skoro nezpomalovalo. Vůz je po testech mnohem rychlejší, ale brzdy to nezvládají. S inženýry musíme zapracovat na odstranění tohoto problému, aby na Dakaru bylo vše perfektní.“
Nani Roma debutující v týmu Borgward pobyl na trati kvůli problémům s motorem ještě o hodinu déle.
Spokojený Vaculík
Boris Vaculík s Martinem Plechatým (Ford) zvládli úvodní etapu s jediným defektem a bez jakýchkoliv dalších problémů. Díky tomu vyrazí do druhé etapy z jedenácté pozice.
„Ze začátku jsme se potýkali s nedostatkem výkonu, pak mi ale Martin řekl, že jsme skoro ve dvou tisících metrů nad mořem, takže auto má nárok jet trochu méně,“ přiblížil Boris Vaculík. „Taktika byla jasná: nerozebrat to hned první den na prvočinitele, rozkoukat se a dovézt to do cíle. Dnes to byla klasická marocká rozbíječka, mraky šutrů, hodně vyschlých řečišť, rychlé pisty a malý kousek dun na rozehřátí před pořádným pískovištěm, které nás čeká zítra. Snažili jsme se dělat minimum chyb. Jeden defekt se mi teda povedl, ale jinak dobré. Jedenácté místo je mezi ‚fabrickými‘ jezdci jako sen.“
V kamionech rychlejší Valtr
Jaroslav Valtr st., Jaroslav Valtr ml. a Radim Kaplánek (Iveco) byli úspěšnější ze dvou posádek startujících v kategorii kamionů. Martina Macíka s identickým vozem porazili o 18 minut.
„Udělali jsme dvě gumy. Jednu dvě stě metrů před cílem, kdy jsme to na ní už dojeli, ale druhou jsme museli měnit. Navíc jsme trochu bloudili, což nás také stálo několik minut,“ vysvětlil Martin Macík ml.
Rallye du Maroc 2019 AUTOMOBILY průběžné pořadí po 1. etapě |
|||
1. | Al-Attiyah/Baumel | Toyota Hilux | 3:13:09 |
2. | Serradori/Lurquin | Century Racing CR6 | +2:39 |
3. | De Villiers/Haro | Toyota Hilux | +3:14 |
4. | Peterhansel/Peterhansel | Mini JCW Buggy | +5:14 |
5. | Ten Brinke/Colsoul | Toyota Hilux | +7:53 |
6. | Prokop/Tománek | Ford Raptor RS Cross-Country | +9:14 |
7. | Van Loon/Delaunay | Toyota Hilux | +13:04 |
8. | Sainz/Cruz | Mini JCW Buggy | +15:03 |
9. | Domzala/Marton | Can-Am Maverick X3 | +23:11 |
10. | Al-Rajhi/Orr | Toyota Hilux | +23:56 |
11. | Vaculík/Plechatý | Ford F150 Evo | +34:13 |
21. | Alonso/Coma | Toyota Hilux | +44:55 |
28. | Przygoński/Gottschalk | Mini JCW Rally | +57:43 |