Česká posádka Martin Prokop, Jan Tománek měla v průběhu třetí etapy Marocké rally vážnou havárii. Díky zkrácení závěrečné části speciálky se z prvního dílčího vítězství raduje tým X-raid.
Účastníci Marocké rally si poprvé v historii vyzkoušeli praxi, která by v blízké budoucnosti – a především na Rally Dakar – měla zevšednět. Navigátoři si včera užili volný večer, protože itineráře třetí etapy obdržely všechny posádky teprve patnáct minut před svým startem.
Za těchto podmínek na soutěžící čekala etapa dlouhá 541 kilometrů a především 363 km měřeného úseku rozděleného do tří samostatných sekcí (80, 211 a 72 km).
Martin Prokop s Janem Tománkem museli z předchozí etapy odstoupit kvůli opakovaným problémům s přehřívajícím se benzínem a s tím související ztrátou tlaku paliva. Dnes do soutěže nastoupili s vysokou penalizací a bez naděje na dobrý výsledek. Cílem bylo pokračovat v další přípravě na Dakar.
Posádka týmu MP-Sports se na mezičasech držela v první sedmičce, jenže v druhé části speciálky v rychlém úseku na tvrdém povrchu havarovala. U havarovaného vozu jako první zastavili Boris Vaculík s Martinem Plechatým.
„Nevypadalo to vůbec dobře. Volali jsme helikoptéru a já doufám, že to pro kluky dopadne co nejlépe,“ popsal navigátor Martin Plechatý. „Dle mého názoru došlo k nehodě kvůli špatnému označení překážky v roadbooku. Na 293. kilometru byla překážka, která měla zhruba 80 centimetrů, ale v roadbooku nebyla označená žádným vykřičníkem. Kluci tam bohužel jeli tak rychle, že je to odmrštilo do strašně velké vzdálenosti a udělali několik kotrmelců.“
Martin Prokop je po nehodě v pořádku, Jan Tománek byl v noci přepraven na kliniku v Marakkéši, kde by měl zůstat čtyři až pět dní. Transport do České republiky zatím není možný kvůli otoku mozku.
Zkrácení etapy pomohlo Sainzovi
Nasser Al-Attiyah sice dokázal v závěru měřeného úseku předstihnout své konkurenty, ale třetí etapové vítězství v řadě si přesto nepřipsal.
Kvůli problémům s GPS organizátoři zpětně rozhodli o zkrácení speciálky a jako konečné vyhlásili výsledky z dřívějšího waypointu, na němž byl Katařan ještě 29 sekund za Carlosem Sainzem a Lucasem Cruzem s buggy Mini. Třetí příčku (+34 s) obsadili Stéphane a Andrea Peterhanselovi s dalším Mini.
„Řekl bych, že celkově nový systém zásadní vliv na dosahované rychlosti nemá. V roadbooku každopádně nebylo dost azimutů, což chvílemi navigaci trochu komplikovalo. Měli by se na to ještě trochu podívat, poskytnout nám víc informací,“ komentoval Stéphane Peterhansel jízdu podle itineráře výhradně připraveného pouze pořadateli.
Celkově zůstává Peterhansel třetí. Sainz postoupil na čtvrté místo, když předstihl Serradoriho (Century Racing) a vydělal na problémech ten Brinkeho (Toyota).
Celkově zůstává Peterhansel třetí. Sainz postoupil na čtvrté místo, když předstihl Serradoriho (Century Racing) a vydělal na problémech ten Brinkeho (Toyota).
Opatrný Al-Attiyah
Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel (Toyota) v pondělí otevírali trať, což pro ně není nic neobvyklého. Poprvé však jeli podle itineráře, který vyfasovali až těsně před startem.
„Byli jsme velmi opatrní, abychom neudělali žádnou chybu. Není snadné jet podle roadbooku, který jste předtím neviděli. Jeli jsme pomalu a věděli jsme, že nějaký čas ztratíme. Na posledních 70 kilometrech jsme se do toho opřeli a zkusili zabojovat o vítězství,“ shrnul Nasser Al-Attiyah.
Vítěz pěti předchozích ročníků Marocké rally si i přes dílčí porážku nepatrně upevnil vedení v celkovém hodnocení. Průběžně druhého týmového kolegu Giniela de Villierse předčil o devět sekund.
Alonso a ten Brinke odstoupili
Bernhard ten Brinke a Tom Colsoul (Toyota) neprolomili smolnou sérii ani v Maroku. Kromě pátého místa při únorové Qatar Cross-Country Rally nedokončili žádnou letošní soutěž bez potíží, do kterých se dostali i dnes. Nizozemsko-belgická dvojice sice byla nejrychlejší na prvním waypointu (38. km), jenže na 75. kilometru zůstala stát. Do cíle první měřené sekce dorazila o hodinu a půl později než absolutní špička. Ten Brinke tak přišel o pátou příčku průběžného hodnocení.
Prakticky na stejném místě se dostali do problémů také Fernando Alonso a Marc Coma s další Toyotou. Španělská dvojice se vrátila zpět do bivaku a etapu nedokončila. Poškozené zavěšení znamenalo konec účinkování v pondělní etapě.
„Dnešek nebyl podle našich představ. Na 75. kilometru byla velká díra, která nebyla zapsaná v roadbooku. Doplatila na ni tři auta z prvních deseti. Na místě jsme to nemohli opravit, zavěšení bylo zničené. Neměli jsme na výběr, museli jsme přivolat asistenci. Snad nás zítra čeká lepší den,“ řekl Fernando Alonso.
Macík poprvé porazil Valtra
Kamiony, která jsou zařazeny do kategorie Open a jedou kratší etapy než účastníci světového poháru, dnes závodily na rychlostní zkoušce dlouhé 275 kilometrů. Martin Macík jr., František Tomášek a David Švanda byli tentokrát o 14 minut rychlejší než posádka Jaroslava Valtra s identickým Ivecem.
Vedení ve dvoučlenném startovním poli dál drží Valtr, neboť posádka týmu Big Shock Racing včerejší etapu kvůli poruše převodovky nedokončila a v závodě pokračuje zatížena značnou penalizací. Napilno ale měli v noci před třetí etapou i Valtrovi mechanici, kteří řešili problémy se spojovací tyčí a tlumičem řízením.
Rallye du Maroc 2019 AUTOMOBILY průběžné pořadí po 3. etapě |
|||
1. | Al-Attiyah/Baumel | Toyota Hilux | 11:26:25 |
2. | De Villiers/Haro | Toyota Hilux | +17:21 |
3. | Peterhansel/Peterhansel | Mini JCW Buggy | +17:51 |
4. | Sainz/Cruz | Mini JCW Buggy | +30:28 |
5. | Serradori/Lurquin | Century Racing CR6 | +37:09 |
6. | Przygoński/Gottschalk | Mini JCW Rally | +1:11:42 |
7. | Farrés/Monleón | Can-Am Maverick X3 | +2:25:45 |
8. | Varela/Gugelmin | Can-Am Maverick X3 | +2:36:41 |
16. | Vaculík/Plechatý | Ford F150 Evo | +72:10:30 |