V předposlední etapě Marocké rally se do problémů dostali oba aspiranti na celkové vítězství ve světovém poháru. Dosud vedoucí Nasser Al-Attiyah rychlostní zkoušku nedokončil, Stéphane Peterhansel po havárii výrazně ztratil.
Ve čtvrté etapě Rallye du Maroc 2019 čekala na účastníky světového poháru FIA stejná porce ostrých kilometrů jako na závodníky v kategoriích Open. Pořadatelé se rozhodli úterní speciálku zkrátit z původně plánovaných 409 na 311 kilometrů. Posádky se musely vypořádat s kamenitými úseky, řečišti, dunami, rychlými pistami i velbloudí travou.
Stejně jako včera byl roadbook distribuován až těsně před startem. Rozdíl byl jen v tom, že jej závodníci dostali k dispozici 25 minut před odjezdem na trať, tedy o deset minut dříve než v pondělí.
Peterhansel havaroval, přesto má mečbol
Druhá polovina úterní speciálky přinesla v kategorii automobilů hned dvě velká dramata. Na 205. kilometru zastavila Toyotu dosud vedoucí posádky Nasser Al-Attiyah, Mathieu Baumel porucha motoru. Po více než půlhodině pokračoval Katařan v jízdě, ovšem už mimo trať speciálky směrem zpět do bivaku.
„Bohužel jsme čtvrtou etapu kvůli technickým problémům nedokončili. To znamená, že letos nevyhrajeme tuto rally, ani světový pohár,“ konstatoval Al-Attiyahův navigátor Mathieu Baumel.
Stéphanu Peterhanselovi a jeho manželce Andree s buggy Mini se tak otevřela cesta k vítězství ve světovém poháru. K trofeji by jim pomohly body za páté místo v konečném hodnocení marockého závodu. Jenže francouzsko-německý pár svou příležitost málem zahodil, když osmnáct kilometrů před cílem havaroval.
„Byla to výhradně má chyba. Přijeli jsme do místa, kde byly nalevo dvě malé duny a napravo rovina. Abych byl rychlejší, vydal jsem se vpravo, jenže tam byl skrytý sráz. Šli jsme přes střechu a zničili jsme zavěšení. Dokázali jsme to opravit a dojeli jsme do cíle,“ popsal kritické okamžiky Stéphane Peterhansel. „Doufám, že budeme schopni odstartovat do zítřejší etapy.“
Přestože Peterhanselovi ztratili téměř hodinu a půl, s ohledem na dosavadní vývoj soutěže jsou po předposledním dnu pátí.
Podruhé Sainz
Druhé etapové vítězství v řadě si připsali Carlos Sainz a Lucas Cruz s další buggy týmu X-raid. Španělé byli o 2 minuty a 36 sekund rychlejší než Kuba Przygoński a Timo Gottschalk se „čtyřkolkou“ Mini JCW Rally.
„Obtížná navigace, museli jsme se otáčet. Myslím, že v jednom místě měli problémy úplně všichni. Jinak bez problémů. Celkově to byl dobrý den,“ pochvaloval si Carlos Sainz.
Po Al-Attiyahových problémech se vedení ujal dnes třetí (+8:25 min) Giniel de Villiers s další tovární Toyotou. Sainz, který se posunul na druhou příčku, půjde do závěrečné etapy s dvanáctiminutovým odstupem.
„Je to bláznivý závod. Nic není jisté až do úplného konce. Snažili jsme se pomoct Nasserovi, strávili jsme u něj asi tři minuty, ale nijak jsme mu pomoct nemohli, tak jsme pokračovali dál. Kromě toho jsme si na jednom místě asi patnáct kilometrů zajeli,“ bilancoval den Giniel de Villiers.
Serradori na medailových pozicích
Potíže favoritů vynesly na třetí pozici Mathieua Serradoriho a Fabiana Lurquina. Francouzsko-belgická posádka byla se svou buggy Century Racing CR6 pátá nejrychlejší (+17:18).
„Od začátku jsme do toho šli naplno a předjeli jsme tři ze čtyř aut. Sedm kilometrů před neutralizací jsme viděli Stéphana Peterhansela následovaného de Villiersem, jak jedou jiným směrem než my. Místo toho, abychom sledovali experty, zabloudili jsme a ztratili drahocenný čas,“ litoval Mathieu Serradori. „Na startu druhé části speciálky jsme byli otrávení, ale rychle jsme vychladli, když jsme viděli, co se stalo Stéphanovi a Andree. Naštěstí nebyli zranění, přesto jsme byli v mírném šoku. Jsem trochu zklamaný, ačkoliv výsledky nakonec vypadají dobře. Každopádně David Castera nás varoval, že to bude drsné až do Fezu.“
Kromě trojice Sainz, Przygoński, de Villiers se před Serradori prosadil už pouze Nani Roma (+10:57). Španěl s Borgwardem konečně prožil opravdu dobrou etapu a dnešní výsledek jej katapultoval z jedenáctého na sedmé místo celkově.
„Důležité je, abychom se pořád zlepšovali. Dnes jsme neměli problémy s motorem, potíže, které nás trápily, se podařilo odstranit. Ještě to není dokonalé, ale lepší se to,“ ocenil práci svého týmu Nani Roma.
Alonso dobře a mohlo být ještě lépe
Fernando Alonso a Bernhard ten Brinke, kteří včera poškodili tovární Toyoty na stejném místě a etapu nedokončili, se dnes do soutěže vrátili, byť se 70hodinovou penalizací již nemají šanci na dobrý výsledek.
Lépe si počínal Španěl. Prominentní nováček dojel do cíle se ztrátou necelých 28 minut jako sedmý. Ten Brinke byl desátý (+30:32).
„Znovu jsme měli příliš mnoho defektů. Když jsme zjistili, že má Nasser problém s motorem, půjčili jsme si od něj pneumatiky a v závěrečné části speciálky jsme trochu zvolnili. Jinak jsme mohli zajet opravdu dobrý výsledek. Ale třeba náš den přijde zítra,“ doufal Fernando Alonso.
Čechy trápila technika
Navzdory dalšímu nočnímu úsilí mechaniků zkolabovaly brzy po startu znovu tlumiče Fordu týmu 3RCZ.com, a tak Boris Vaculík s Martinem Plechatým museli ve voze už druhý den snášet obrovské nárazy. V závěru měřeného úseku navíc několikrát stáli kvůli problémům s přehřívajícím se benzinem. Na trati pobyli o hodinu a 23 minut déle než nejrychlejší Sainz. Zatíženi penalizací za nedokončenou druhou etapu jsou průběžně dvaadvacátí.
Ani jeden z vozů, které se v Maroku představily v kategorii kamionů, nebude mít na kontě všechny dokončené etapy. Nástrahy předposledního měřeného úseku nezdolalo Iveco posádky Jaroslav Valtr st., Jaroslav Valtr ml., Radim Kaplánek, které nejprve přibrzdily problémy s kardanem a následně potrápily zadní tlumiče.
Martin Macík ml., František Tomášek a David Švanda do cíle dojeli, ale ani oni neměli na růžích ustláno. V neděli provizorně opravená převodovka opět zlobí. V závěru etapy měl jezdec k dispozici pouze čtyři ze šestnácti rychlostních stupňů.
Rallye du Maroc 2019 AUTOMOBILY průběžné pořadí po 4. etapě |
|||
1. | De Villiers/Haro | Toyota Hilux | 15:25:19 |
2. | Sainz/Cruz | Mini JCW Buggy | +4:47 |
3. | Serradori/Lurquin | Century Racing CR6 | +28:41 |
4. | Przygoński/Gottschalk | Mini JCW Rally | +48:33 |
5. | Peterhansel/Peterhansel | Mini JCW Buggy | +1:19:28 |
6. | Al-Rajhi/Orr | Toyota Hilux | +2:27:53 |
7. | Roma/Oliveras | Borgward BX7 DKR Evo | +2:38:24 |
8. | Varela/Gugelmin | Can-Am Maverick X3 | +2:41:38 |
22. | Vaculík/Plechatý | Ford F150 Evo | +73:07:20 |
25. | Alonso/Coma | Toyota Hilux | +77:29:34 |