První společný start Giniela de Villierse a Àlexe Hara nemohl dopadnout lépe. Posádka továrního týmu Toyota v poslední etapě Marocké rally nezaváhala a slaví vítězství. V případě jihoafrického jezdce se jedná o čtvrtý triumf na této soutěži, španělský navigátor uspěl poprvé.
Závěrečná etapa Rallye du Maroc 2019 zavedla karavanu účastníků z oázy Erfoud zpět do Fezu a zahrnovala rychlostní zkoušku dlouhou 168 kilometrů. Trať vedla malebnou krajinou, jejíž krásy však závodníci nestíhali příliš obdivovat. Museli se popasovat s úvodní částí v údolí a na otevřené pláni, přibližně šedesátikilometrovým úsekem v horách a závěrečnou sekcí opět v otevřené krajině s náročnější navigací.
Toyota i de Villiers počtvrté
Giniel de Villiers a Àlex Haro se vedení ujali po předposlední etapě, kterou nedokončil dosud vedoucí Nasser Al-Attiyah s dalším továrním Hiluxem. Do posledního dne nastupovali s náskokem necelých pěti minut před Carlosem Sainzem a Lucasem Cruzem s konkurenčním Mini.
Zatímco posádka Toyoty dnes nestačila pouze na týmové kolegy Bernharda ten Brinkeho a Toma Colsoula, Sainz se dostal do problémů a nedaleko před cílem na několik minut zastavil. Bylo rozhodnuto.
Španěl se musí spokojit s druhým místem, bronz si z Fezu po diskvalifikaci Mathieua Serradoriho odvážejí Kuba Przygoński a Timo Gottschalk (Mini JCW Rally).
„Pro nás to byla pozitivní rally z několika důvodů. Jednak jsme si ověřili, že jsme se při předchozích testech vydali správným směrem, buggy funguje výborně. Pro nás osobně bylo dobré, že jsme po tak dlouhé době znovu absolvovali závod a že naše rychlost byla dobrá. Jsem spokojený s poznatky, které jsme před Dakarem během soutěže získali,“ hodnotil Carlos Sainz.
Toyota zvítězila v Maroku počtvrté v řadě, když de Villiers navázal na Al-Attiyahovy úspěchy z let 2016 až 2018. Jihoafričan na soutěži triumfoval jednou s Nissanem (2003) a dvakrát s Volkswagenem (2006, 2007).
Světový pohár pro Peterhanselovy
Na rozdíl od včerejška Stéphane a Andrea Peterhanselovi v poslední etapě už nezaváhali. Devátým časem dne si pohlídali pátou příčku celkově a po diskvalifikaci původně třetího Serradoriho se posunuli ještě o místo výš. Díky tomu v konečné tabulce Světového poháru FIA v cross-country rally o tři body přeskočili Nassera Al-Attiyaha a Mathieua Baumela. Oba získali trofej poprvé v kariéře.
„Závěr soutěže byl mimořádný. Na začátku včerejší etapy bylo všechno skvělé: Mini bylo perfektní, jeli jsme rychle a užívali si to. Virtuálně jsme vedli v hodnocení rychlostní zkoušky, soutěže i světového poháru! Ale těsně před koncem jsem zvolil jinou stopu, protože jsem si myslel, že bude rychlejší. Jenže tam byl asi pětimetrový sráz a my jsme havarovali. Myslel jsem si, že máme po závodě i titulu. Ale po několika minutách jsme se rozhodli, že auto opravíme. Zvládli jsme to a dokázali jsme dojet do cíle. Sice jsme ztratili víc než hodinu, ale pořád to stačilo na páté místo celkově,“ ohlížel se Stéphane Peterhansel. „Dnešek byl jen o dojetí. Je skvělé a velmi emotivní, že jsme titul získali společně. Cítím, že Dakar můžeme s buggy vyhrát.“
Al-Attiyah po opravě motoru nastoupil do dnešní etapy, ale nedojel ani na start rychlostní zkoušky.
Alonso nezklamal
První velkou pouštní rally v Maroku absolvoval dvojnásobný mistr světa formule 1 a dvojnásobný vítěz 24h Le Mans Fernando Alonso. Přestože celkový výsledek ovlivnilo odstoupení ze třetí etapy, v dalších dnech dokázali s navigátorem Marcem Comou držet krok se širší špičkou. V závěrečné etapě byli osmí (+9:56 min).
„Jsem rád, že jsem svou první rally dokončil a získal tyto zkušenosti. Pořád je spousta věcí, které je potřeba zlepšit, ale být znovu v první desítce je příjemné,“ řekl Fernando Alonso.
Konec dobrý, příště lepší
Nani Roma táhne Borgward Rally Team vpřed. První závod v barvách nového zaměstnavatele začal pro Španěla příšerně. Špatná kvalita benzinu byla v první etapě příčinou téměř dvouhodinové ztráty. O den později to nebylo o mnoho lepší, odstup od špičky narostl o dalších 43 minut, ale po problémech řady soupeřů se dvojnásobný dakarský vítěz posunul do první dvacítky.
Od poloviny závodu se začalo blýskat na lepší časy. Černý speciál se na třech zbývajících erzetách prosadil pokaždé do první osmičky a Roma, poprvé navigovaný Danielem Oliverasem, byl v cíli klasifikován jako šestý.
„Byl to těžký závod, ale pozitivní. První dva dny jsme měli spoustu problémů, ale díky tomu jsme se všichni hodně naučili. S autem jsem spokojený, protože je velmi odolné, což je dobrý základ pro další zlepšení. Za dva týdny nás čeká Baja Portalegre. Musíme si promyslet, na čem do té doby zapracujeme. Především nastavení má zatím k ideálu daleko,“ rozdal úkoly Nani Roma.
Užitečná dakarská generálka
Po jedné nedokončené etapě mají na svém kontě dvě ze tří posádek, které dojely do cíle. Borise Vaculíka s Martinem Plechatým (Ford) zastavila ve druhé speciálce hydraulika a v dalších dnech bojovali s nefunkčními tlumiči.
Na laně se v neděli do bivaku vracelo Iveco Martina Macíka ml., Františka Tomáška a Davida Švandy. Službu vypověděla převodovka.
Posádka Jaroslav Valtr st., Jaroslav Valtr ml., Radim Kaplánek si také užila své, především ve čtvrté etapě, kdy opravovala kardan a dojížděla bez zadních tlumičů.
V závěrečné etapě byl z českých truckerů rychlejší Valtr. Macíka, který si už včera stěžoval na opětovné problémy s převodovkou, porazil o šest minut a dvacet sekund.
Rallye du Maroc 2019 AUTOMOBILY konečné výsledky |
|||
1. | De Villiers/Haro | Toyota Hilux | 17:48:44 |
2. | Sainz/Cruz | Mini JCW Buggy | +17:42 |
3. | Przygoński/Gottschalk | Mini JCW Rally | +58:27 |
4. | Peterhansel/Peterhansel | Mini JCW Buggy | +1:29:34 |
5. | Al-Rajhi/Orr | Toyota Hilux | +2:29:10 |
6. | Roma/Oliveras | Borgward BX7 DKR Evo | +2:44:03 |
7. | Varela/Gugelmin | Can-Am Maverick X3 | +2:50:51 |
8. | Karjakin/Vlasjuk | Snag Proto | +2:52:23 |
23. | Vaculík/Plechatý | Ford F150 Evo | +73:34:23 |
26. | Alonso/Coma | Toyota Hilux | +77:36:56 |