Tovární tým Honda nasadí i do 42. ročníku Rally Dakar pětičlennou jezdeckou sestavu. Po jarním odchodu zkušeného Portugalce Paula Gonçalvese dostane příležitost 25letý Aaron Maré z Jižní Afriky.
Honda se na Rally Dakar znovu pokusí přerušit vítěznou sérii KTM, kterou rakouská značka v kategorii motocyklů neustále prodlužuje už od roku 2001. Japonský výrobce se na Dakar vrátil s továrním týmem po třiadvacetileté absenci v roce 2013 a o dva roky později se díky Paulu Gonçalvesovi radoval ze druhého místa absolutně. Další stříbro vybojoval loni Kevin Benavides. Na svůj šestý triumf na legendárním maratonu však Honda stále čeká marně. Naposledy na Dakaru uspěla v roce 1989.
Silná trojka
Další útok Monster Energy Honda Teamu by měli opět vést Španěl Joan Barreda, Američan Ricky Brabec a Argentinec Kevin Benavides.
36letý Barreda je nejúspěšnějším aktivním motocyklistou co do počtu dakarských etapových vítězství. Na svém kontě jich má třiadvacet, o třináct víc než druhý Toby Price. Jenže na rozdíl od Australana ještě nikdy nedosáhl na trofej nejcennější, ačkoliv od roku 2015 v průběhu závodu pravidelně míchal kartami na nejvyšších pozicích. Chyby a pády jej však pokaždé ze hry o vítězství vyřadily. Španělovým dosavadním maximem zůstává páté místo z roku 2017.
Deváté místo, které vybojoval při dakarské premiéře v roce 2016, v následujících třech letech nevylepšil 28letý Brabec. Přesto by měl Američan patřit k hlavním favoritům. Ruku po vítězství natahoval letos v lednu, kdy jej z prvního místa vyřadily technické problémy tři dny před koncem.
„Doufám, že pořád zůstávám jedním z favoritů. Od posledního Dakaru jsme udělali spoustu práce, ale to nejdůležitější se nezměnilo! Chci přilít další olej do ohně a ukázat všem fanouškům, že mi jde o jedinou věc: nezajímá mě nic jiného než vítězství v této soutěži,“ říká Ricky Brabec.
Velmi dobrou bilancí se může pochlubit 30letý Benavides. Na Dakaru zatím startoval pouze třikrát, ale pokaždé soutěž dokončil a prosadil se do první pětky. Díky druhému místu z roku 2018 je nejúspěšnějším z továrních jezdců Hondy.
„Na Dakaru 2020 bude všechno nové! Dokonce i duny a písek budou jiné, než v jakých jsme jezdili v posledních letech. Pro všechny účastníky to bude něco úplně nového. Závod bude ještě zábavnější díky nečekaným zvratům. Jsem si jistý, že se dočkáme spousty překvapení,“ upozorňuje Kevin Benavides. „Letos budeme opravdu tvrdě bojovat o vytoužený výsledek, který nám tak dlouho unikal a který si zasloužíme.“
Talentovaní mladíci
Trojice hvězd by ale neměla úplně zastínit oba juniory. José Ignacio Cornejo nedojel do cíle Rally Dakar pouze při prvním startu v roce 2016, loni a letos už pronikl do první desítky. Při jarní Abu Dhabi Desert Challenge se 24letý Chilan poprvé prosadil na stupně vítězů při soutěži Mistrovství světa FIM v cross-country rally a celkově skončil šestý. V roce 2016 vybojoval v MS trofej juniorského šampiona.
Aaron Maré se od dětství věnoval motokrosu v rodné Jižní Africe a v juniorském věku získával zkušenosti v Evropě a USA. V roce 2016 přesídlil do Dubaje, kde propadl kouzlu cross-country rally. Na mezinárodní scéně na sebe upozornil loňským vítězstvím na indické Desert Storm Rally, když za svými zády nechal i několik továrních jezdců, a letošní výhrou na Dubai International Baja.
Díky tomu dostal 25letý Jihoafričan od Hondy příležitost při podzimních podnicích MS FIM v cross-country rally v Chile a Maroku. Svými výkony vedení týmu uspokojil, a tak si v lednu v Saúdské Arábii odbude svou dakarskou premiéru.
O pětici závodníků, kteří budou mít k dispozici poslední generaci motocyklů Honda CRF450 Rally, se bude při Dakaru 2020 starat dalších 29 členů týmu. Bývalý úspěšný jezdec Ruben Fabia povýšil z pozice sportovního na generálního manažera.