Promotér nové série Extreme E do toho jde po hlavě. Speciál Odyssey 21, který je poháněn výhradně elektromotory, čeká první nasazení v rámci konkrétního motoristického závodu. A rovnou půjde o Rally Dakar.
Odyssey 21 v lednu absolvuje v Saúdské Arábii shakedown a pak také závěrečnou krátkou speciálku, která bude součástí poslední etapy. Její výsledky se však nebudou započítávat do celkového hodnocení Rally Dakar 2020. Bojovat se bude pouze o tak zvanou trofej Al Qiddiye.
„Jízda na saúdskoarabských tratích pro nás bude skutečně relevantním testem, protože tato země bude hostit jeden ze závodů první sezony Extreme E,“ vysvětluje zakladatel a výkonný ředitel nové série Alejandro Agag. „Přibližně rok před oficiálním rozjezdem série budou mít lidé od Spark Racing Technology jedinečnou příležitost získat data a dozvědět se víc o našem E-SUV při ostré jízdě a v jeho ‚přirozeném prostředí‘.“
Z pohledu společnosti Amaury Sport Organisation (ASO), která je pořadatelem Rally Dakar, se jedná o zajímavou příležitost pro porovnání nového elektrického prototypu s vozy se spalovacími motory nebo hybridním pohonem.
„Začali jsme podporovat účast hybridních a elektrických vozů na Dakaru a ve střednědobém horizontu pro ně chceme vypsat zvláštní třídu,“ říká ředitel soutěže David Castera. „Přítomnost týmu Extreme E při následujícím ročníku nás utvrzuje, že jdeme správným směrem, a motivuje nás, abychom při implementaci šli ještě dál a postupovali rychleji.“
První prototyp speciálu Odyssey 21 byl dokončen v červnu letošního roku a jen o týden později byl představen veřejnosti při tradičním Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu. V říjnu vůz absolvoval první rozsáhlejší testování ve Francii.
Premiérová sezona Extreme E odstartuje v únoru 2021 a bude mít pět podniků.
Jméno jezdce, který se s Odyssey 21 objeví na trati závěrečné speciálky Rally Dakar 2020, bude zveřejněno později.
Průkopníkem Acciona
Odyssey 21 nebude prvním elektrickým vozem na trati Rally Dakar. Speciál, který během soutěže nespotřeboval jedinou kapku fosilního paliva a nevyprodukoval žádnou částečku emisí, nasadila už v roce 2015 španělská společnost Acciona. Po dvou neúspěšných pokusech se Španělé dočkali úspěchu v roce 2017, kdy Argentinec Ariel Jatón s tímto vozem soutěž dokončil.