Martin Plechatý bude na Dakaru 2020 navigovat Borise Vaculíka. Posádka týmu 3RCZ.com pojede s Fordem F-150 Evo, s nímž bývalý úspěšný autokrosař Vaculík v roce 2018 na dakarské rally debutoval.
„Pokoušeli jsme se dostat blíž k limitu, máme nový motor a jiné pérování,“ popisuje hlavní změny v oblasti techniky Boris Vaculík, který se na Dakar vrací po roční přestávce.
V Plechatého případě se původně zdálo, že jeho dakarská absence bude ještě delší. Do letošní sezony nastoupil po Vaculíkově boku Rudolf Lhotský, jehož jméno si fanoušci dosud spojovali prakticky výhradně s motocykly.
„Na začátku roku to vypadalo, že se kvůli pracovním povinnostem nebudu moct Dakaru zúčastnit. Proto jsem se dohodl s Rudou, který za mě zaskočil, za což mu velice děkuji. Nakonec se ale vše vyřešilo a já se mohu na Dakar vrátit společně s Borisem,“ vysvětluje Martin Plechatý.
Staronová posádka si v září dala rozcvičku při polské Baje Szczecinek a v říjnu absolvovala generálku při soutěži světového poháru v Maroku.
„S Martinem jsme toho letos společně moc nejeli, ale jsme na sebe zvyklí, protože spolupracujeme de facto celou dobu, co se věnuji cross-country rally. S Rudou se mi jelo dobře, musím ho pochválit. Na to, že v autě seděl poprvé, tak to dal. Je šikovný,“ oceňuje Vaculík kolegu, který nakonec kvůli zdravotním problémům vynechá Dakar 2020 úplně. „V žádném případě nevylučuji nějakou budoucí spolupráci. Člověk nikdy neví, co bude za rok, za dva, za pět…“
Říjnová Rallye du Maroc dala zabrat posádce, technice, a tudíž i mechanikům. Právě tím však cesta do Afriky splnila svůj účel.
„V Maroku jsme měli dva zásadní problémy. Bohužel hned ve druhé etapě nám selhala hydraulická noha a přišli jsme kompletně o hydrauliku, to znamená i o řízení. S autem se v etapě nedalo pokračovat. Kromě toho jsme měli problémy s tlumiči. Na nich intenzivně pracujeme a doufám, že máme obě věci vyřešené,“ říká 44letý jezdec.
Při Marocké rally si organizátoři Rally Dakar vyzkoušeli několik novinek, které mají snížit únavu posádek a především zabránit velkým a bohatým týmům v podvádění, kdy najatí specialisté vyhledávali svým jezdcům zkratky nebo lepší cesty mezi jednotlivými kontrolními body. Těmto praktikám by do budoucna mělo zamezit rozdávání itinerářů jednotlivých etap až těsně před jejich startem. Navigátoři tak nemají prostor označit si v roadbooku nebezpečná a další důležitá místa, a proto je dříve černobílý rozpis nově vyveden v barvách.
„Je to věc, o které se hodně mluvilo, mluví, a myslím, že ještě mluvit bude. Že se podvádělo, to se prokázalo. Proto je v pořádku, že se organizátor snaží najít řešení, aby k tomu nedocházelo. Změny vítám, ale měly by být provedeny tak, aby neztěžovaly práci posádkám. Osobně nejsem vůbec nadšený, protože každý navigátor má svůj styl, který si roky zdokonaloval. Teď jsou ale roadbooky připravené podle něčího systému a ostatní se s tím musí smířit,“ lituje Martin Plechatý. „Navigátor díky tomu vlastně přestává být navigátorem a stává se pouze ‚něčím‘, co čte roadbook takový, jaký je. Ztrácí to kouzlo a je to škoda.“
„Budu vařit z vody, ale mohlo se to udělat třeba prostřednictvím nějakých kontrolních bodů v místech, kde hrozí zkrácení tratě. Pokud by ho někdo projel, znamenalo by to, že je mimo trasu,“ nabízí 45letý navigátor alternativní variantu.
Podle představ pořadatelů by distribuce roadbooků těsně před startem měla přispět i ke zpomalení posádek. Navigátoři budou potřebovat více času pro vyhodnocení informací, které si nemohli předem projít, a ten by jim jezdci měli poskytnout zvolněním v inkriminovaných místech.
„Myslím si, že rychlí jezdci a posádky, které budou mít velké ambice, nikdy nezpomalí. Povede to spíš k větším nehodám a chybám,“ míní Plechatý. „Cítím větší nervozitu. Až dosud si každý navigátor prolistoval roadbook několikrát tam a zpátky. Jednotlivá místa si představil, dokreslil si značky, měl v hlavě některé složitější úseky, věděl, že takové místo přijde, a měl představu, jak na něj reagovat. Teď se bude stávat, že budete otáčet stránky a najednou přijde místo, ve kterém se musíte rychle zorientovat. Složitější bude komunikace mezi navigátorem a jezdcem a obtížnější to nakonec bude i pro jezdce, který nedostane informaci s předstihem a jeho reakce bude pomalejší.“
Spousta novinek ale nečeká jen navigátory. Rally Dakar se stěhuje do Saúdské Arábie a pořadatelé chtějí pod novým vedením vrátit soutěž co nejvíc k její vytrvalostní podstatě. Podle dostupných informací připravili velmi náročný ročník, který se pojede ze tří čtvrtin v poušti, nabídne hned několik dlouhých rychlostních zkoušek a bude gradovat maratonskou etapou v svém závěru.
„Po kritice ‚Baja Peru‘, ve kterou se Dakar proměnil letos, se dalo předpokládat, že v nové lokalitě bude soutěž těžká. Pořadatel se bude chtít ukázat. Délka etap mi nevadí. Je jen na pořadateli, kam zařadí maratonskou etapu. Na konci už samozřejmě budou posádky i technika – kulantně řečeno – značně opotřebované, ale bude to pro všechny stejné. Naší jedinou ambicí je dojet až do cíle, protože si myslím, že pokud se to povede, nebude to ani výsledkově úplná katastrofa,“ uzavírá Boris Vaculík.