Tomáš Kubiena: Zlomit dakarské prokletí a bojovat na špici

Rubrika: Dakar 2020, Moto/Quad  
/ Aktualizováno:

Už třikrát to zkusil, ale svůj velký sen si zatím nesplnil. Na cílovou rampu Rally Dakar dosud nikdy nevyjel. V lednu se Tomáš Kubiena pokusí smolnou sérii konečně utnout. A navzdory nižšímu výkonu svého nového stroje se rozhodně nejede do Saúdské Arábie ‚pouze‘ zúčastnit.

Tomáš Kubiena
Tomáš Kubiena, Orion - Moto Racing Group. Tisková konference před Dakarem 2020. © MRG

Při třech posledních jihoamerických Dakarech Tomáš Kubiena ukázal, že v kategorii čtyřkolek dokáže míchat pořadím na nejvyšších příčkách. Jenže zatím vždy ze soutěže odstoupil už v průběhu prvního týdne. Přestože byla pokaždé na vině technika, nebylo její selhání hlavním důvodem změny stroje.

„Kdyby bylo na mně, zůstal bych u své KTM. Ale pořádající A.S.O. mě k tomuto kroku donutila,“ vysvětluje Tomáš Kubiena. „Už letos jsme měli určité problémy, abychom se vůbec dostali na start. I když se to nakonec podařilo, bylo mi jasné, že bude nejspíš potřeba vydat se jiným směrem. Po Dakaru se řešily nové regule, které organizátoři zveřejnili až v půlce roku. Pak už nebyl čas na experiemtování, tak jsme začali intenzivně pracovat na Yamaze.“

Jasná volba

Podle upravených pravidel musí stroje startující na Dakaru vycházet z modelů, jichž bylo vyrobeno minimálně dvacet kusů.

„Bylo nereálné, abych se pustil do takové sériové výroby,“ přiznává jezdec týmu Orion – Moto Racing Group, který si pro předchozí ročníky stavěl quady pod vlastní značkou IBOS. „Volba byla jasná, protože víceméně jedinou sportovní čtyřkolkou, kterou dnes lze koupit novou, je Raptor. A Yamaha navíc přímo na Dakaru v naší kategorii poskytuje asi nejlepší podporu.“

Nejzásadnější rozdíly mezi starší a novou technikou spočívají v zadním zavěšení a motoru: „Yamaha má klasickou kyvnou vidlici, zatímco já jsem používal nezávislé zavěšení vycházející z kdysi sériově vyráběného Polarisu. Obsah motoru je stejný, ale výkon je u Raptoru o poznání nižší. Jinak se obě čtyřkolky liší de facto už jen v drobnostech.“

Škorpióna, jak svou novou zbraň pokřtil, otestoval 43letý závodník při říjnové Sahara Rallye de Tunisie – El Chott.

„Tunisko ukázalo, že nám sice chybí výkon, ale jízdní vlastnosti jsou na čtyřkolku s ‚kyvkou‘ velmi dobré a rozložení hmotnosti vynikající. Před Dakarem jsme ještě ladili řetězový převod, abychom dosahovali trošku lepších top speedů. O chlup se to zlepšilo, ale jedná se jen o jednotky kilometrů v hodině.“

Yamaha Raptor, MRG
Yamaha YFM 700 Raptor, Orion - Moto Racing Group. © MRG

„Jezdci, kteří s těmito stroji jezdí deset patnáct let, budou mít asi motory naladěné výš a díky tomu budou získávat. Ale já jsem pro tento ročník už nechtěl riskovat, protože jsem se s motorem seznamoval až v průběhu této sezony. Dakar 2020 nebude z naší strany o absolutním výkonu, ale spíše o dojetí a o otestování možností stroje.“

„Nicméně snížil jsem váhu, na čtyřkolce se mi podařilo dostat dolů dvacet kilo a trošku jsem zredukoval také svou hmotnost, tak doufám, že si třeba dokážu polepšit v technických pasážích.“

Překonat první týden

Na Dakar 2020 se Tomáš Kubiena těší nejen kvůli nové destinaci. Je přesvědčen, že přesunem na Arabský poloostrov přijde řada jeho soupeřů o významnou výhodu.

„Saúdská Arábie byla dosud hodně uzavřená. Myslím, že tam budeme objevovat zajímavou krajinu, ale i lidi, kteří dosud Evropany příliš neznali. Nová lokalita by měla prospět také sportovní stránce závodu v naší kategorii. V ní v uplynulých letech startovala spousta Jihoameričanů, kteří mohli po celý rok na domácí půdě trénovat a díky tomu pak velmi dobře znali tratě. Teď budeme mít všichni stejné podmínky.“

Yamaha Raptor, MRG
Yamaha YFM 700 Raptor, Orion - Moto Racing Group. © IBOS

Podle informací, které o programu soutěže pořadatelé zveřejnili, bude náročnost závodu postupně gradovat. Úplný závěr okoření maratonská etapa v poušti Rub al-Chálí. Jakou strategii zvolit?

„Myslím si, že má strategie se bude vyvíjet až v průběhu Dakaru. Podle všeho by nás na začátku měly čekat rychlé pisty. Jestli budou ve startovním poli čtyřkolky, které budou mít opravdu o patnáct dvacet procent větší výkon než můj stroj, může se stát, že mi v těchto etapách ujedou natolik, že nebude snadné stahovat ztrátu ani v technických pasážích nebo dunách,“ uvědomuje si Kubiena. „Ale Dakar je dlouhý a já se budu určitě snažit udělat co nejlepší výsledek. Pro mě je podstatné překlenout rychlé pisty. V dunách to pak bude také trošičku o hlavě, protože v písku může člověk hodně snadno ‚udělat‘ motor. Myslím si, že pokud překonám první týden a nebudu moc ztrácet, tak bych nějaké šance mohl mít. Ale to se opravdu ukáže až v průběhu.“

Medailové ambice

Manažer týmu Orion – MRG Ervín Krajčovič každopádně svému jezdci věří: „Tomášovi v první řadě přeji, aby konečně dojel. Už nějakou dobu je jezdcem, kterého respektují i špičkoví závodníci, ale zatím vždycky ho bohužel zradila technika. Tomáš má v hlavě všechno správně srovnané, proto jsem přesvědčený, že má na beduína.“

„Jsem realista, pojedu s novým strojem a stát se může cokoliv. Přesto doufám, že dokážu zlomit své dakarské prokletí. Myslím, že už bych si to snad i zasloužil. Každý závodník chce vyhrát, ať se jedná o začínajícího mladíčka nebo matadora v důchodovém věku. I já bych rád jel v čelní skupině a bojoval s těmi nejlepšími. Bylo by hezké udělat velký výsledek, hodně lidí, které mám kolem sebe, by si to už přálo,“ uzavírá Tomáš Kubiena.

Sestava Orion – MRG pro Dakar 2020

Jezdci MRG pro Dakar 2020

Tým Orion – Moto Racing Group se na Rally Dakar pravidelně vrací od roku 2014. V Saúdské Arábii bude mít při své sedmé účasti ve startovním poli tři zástupce.

28letý Milan Engel se patnáctým místem v roce 2019 zasloužil o dosud nejlepší umístění týmu na Rally Dakar v kategorii motocyklů. Stejně jako 31letý dakarský nováček Martin Michek pojede na motocyklu KTM 450 Rally Replica.

Mezi čtyřkolkáři bude barvy týmu opět hájit 43letý Tomáš Kubiena, kterého změna předpisů přinutila vyměnit techniku KTM za hojně používanou Yamahu Raptor. Dakaru se zúčastní počtvrté. Při třech předchozích startech prokázal svou rychlost, do cíle však kvůli technickým problémům zatím nikdy nedojel.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu