Jihlavský tým minulý týden zamířil do Abu Dhabi. V poušti Rub al-Chálí prověřoval novotou vonící Ford Raptor RS Cross-Country, s nímž se Martin Prokop zúčastní Rally Dakar 2020. Ale příležitost ke svezení dostali také Martin Kolomý s Jiřím Strossem. Zkušené „truckery“ čeká v lednu premiéra v kategorii automobilů, při níž budou zároveň s druhým vozem MP-Sports krýt Prokopovi záda.
„Marťas samozřejmě jel mnohem menší porci kilometrů, protože jsme měli k dispozici jen moje auto,“ připomíná Martin Prokop skutečnost, že Kolomého speciál ve stejné době prošel ve Francii technickými přejímky a společně se závodními stroji a dalším vybavením většiny účastníků se po nalodění v Marseille vydal na cestu do saúdskoarabské Džiddy, odkud 42. ročník Dakaru 4. ledna odstartuje.
„Musím říct, že to nejsou úplně příjemné chvilky, když ti někdo jezdí s autem, o kterém víš, že s ním pojedeš závod a že před ním už nepůjde na dílnu. To byl hodně zvláštní pocit,“ pokračuje Prokop. „Na druhou stranu jsem to bral jako dobrou ‚investici‘ do Martina. Šlo o to, aby byl také připravený, cítil se v autě co nejkomfortněji, díky tomu mohl jet od začátku nějakou dobrou rychlostí a byl nám v závodě co nejblíž. Proto jsem byl rád, že něco ujel.“
Výjimečnost situace měl na paměti i Martin Kolomý: „Nechtěl jsem to Marťasovi moc rozbít, proto jsem si dával pozor, abych neskočil přes nějakou hranu nebo aby se auto někde neskutálelo. Přesto mám dobrý pocit, protože auto je hodně dobře připravené. Na to málo, co s tím mám najeto, jsem strašně spokojený.“
Ačkoliv je Kolomý v osobním voze elitní kategorie T1 úplným nováčkem, za své počínání během testů si od Prokopa vysloužil slova chvály: „Jednu věc musím říct. V dunách Martin válí. Duny jsou jeho doménou. Podle mě by tam byl schopný jet nejen v kamionu nebo autě, ale i na motorce. Ví, jak se tam chovat, jak tam jet. Je tam jako ryba ve vodě. Bude se samozřejmě ještě muset dostat do tempa v rychlejších úsecích, kde se musí naučit auto cítit. Ale když jsem ho viděl, jak v dunách řádí, jak ví, co s tím, tak nemám obavy. Myslím si, že ve druhé polovině Dakaru bude v písku silný.“
Kromě osobního vozu si 46letý závodník z Bruntálu zvykal také na novou formu spolupráce s Jiřím Strossem. Společně už sice absolvovali dva předchozí Dakary, ovšem v posádce kamionu Tatra patřila o osm let mladšímu Strossovi pozice palubního mechanika.
„Určitě by to chtělo, abychom společně potrénovali víc, ale nešlo to. Má smlouva s Buggyrou byla taková, jaká byla. Nedá se nic dělat, prostě se musíme sehrát až v závodě,“ akceptuje situaci Kolomý.
Ještě na listopadové tiskové konferenci týmu MP-Sports Martin Kolomý přestup do jiné kategorie s lehkou nadsázkou bagatelizoval. Čtyři kola, volant, poloviční výkon. Ovšem už po prvním svezení s Fordem v poušti vidí situaci přeci jen poněkud jinak.
„Jedná se o úplně jinou a hodně profi kategorii. S kamionem jedeš v dunách pomaleji, máš lepší rozhled, ale neodpustí ti tolik jako auto. S osobákem leccos přeskáčeš, zahneš, otočíš se v tobogánu. Jenže osobák je určitě náročnější na fyzičku, jede rychleji, skoky jsou větší, musíš být na jízdu víc koncentrovaný. To se vůbec nedá srovnávat. Osobák je úplně jiný level. Myslel jsem si, že kamion je závodní auto, ale není. Osobák je opravdový závoďák se vším všudy.“
„Dá se říct, že jsem si osobák zamiloval. Ale hlavně díky tomu, jak to dělá MP-Sports. Strašně se mi líbí, jak to má Martin nastavené. Prioritou jsou sportovní výkony a nikoliv marketing. Už jsem prošel pár týmů, ale toto je nej, co jsem kdy zažil. Celá příprava probíhá úplně jiným způsobem. Je to jiný svět,“ uzavírá Martin Kolomý.