Havárie na shakedownu dva dny před oficiálním startem připravila Martina Kolomého a Jiřího Strosse o účast na Rally Dakar 2020. Jezdec utrpěl lehčí zranění. Poškozený vůz nebylo možné připravit na následující technické přejímky.
Martin Kolomý se měl na Dakaru 2020 poprvé představit v kategorii automobilů. Bývalý trucker se po rozchodu s Buggyrou dohodl na spolupráci s týmem MP-Sports, v jehož barvách měl spolupracovat s Martinem Prokopem. Čtvrteční test však zásadním způsobem zamíchal kartami. Po kotrmelci na jednom ze skoků výrazně utrpěla technika a bez následků nezůstal ani jezdec. Po nehodě byl Kolomý v šoku a s bolestmi zad a krku byl vrtulníkem transportován do nemocnice na vyšetření, která odhalila zlomeninu obratlů. Navigátor Jiří Stross vyvázl z nehody bez vážnějších zranění.
„Bylo to nepříjemné místo, které nakopávalo, a je bohužel nakoplo moc. Zřejmě kvůli předchozím návykům z kamionu reagoval Martin jinak, než jak se reaguje v autě. Hodně dlouho brzdil, což se v kamionu dělá, ale v autě, když situace nejde vyřešit, se dává plný plyn, ať se děje cokoliv. Bohužel to už Martin nestihl. Auto šlo přes kapotu, kluci se zranili a auto je také hodně rozbité,“ popisuje Martin Prokop.
Nezbytná změna strategie
Na rozdíl od loňska tak jihlavský tým nastoupí na start s jediným vozem. V případě jakýchkoliv problémů nebude moct Prokop spoléhat na pomoc týmových kolegů. V kritických okamžicích mohou chybět jak náhradní díly, jež by bylo možné použít z druhého auta, tak šikovné ruce Jiřího Strosse, jehož si nejen MP-Sports cení jako zručného mechanika.
„Pro nás to bude znamenat změnu strategie. Tým bude muset jet ve stejném ‚safety modu‘, jako jsme jezdili dřív, a nebudeme moct tolik útočit,“ uvědomuje si Prokop, jehož šesté místo z roku 2019 je historicky nejlepším výsledkem českého jezdce v historii soutěže. „Ale Dakar je o změnách, o přizpůsobení se a nejinak tomu bude letos.“
Kompromis i v nastavení
Po přesunu dakarské rally z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie si všichni účastníci budou muset zvyknout také na nové podmínky. Přestože trať oficiálního shakedownu měřila pouhých patnáct kilometrů, i ona naznačila, že by měl letošní Dakar patřit k nejtěžším za mnoho posledních let.
„Najezdili jsme docela dost kilometrů, zkusili jsme, co jsme potřebovali, i když podmínky mě dost zaskočily,“ připouští Prokop. „Vypadá to jako měsíční krajina, ale jakmile se přejede přes jeden kopec, rozprostře se před vámi nekonečné pískoviště, které je extrémně měkké. Takhle měkký písek jsem opravdu zatím mockrát nezažil. Dalo nám dost zabrat, abychom se přehrabali jen přes pár kilometrů. Museli jsme udělat nějaké úpravy, abychom to zvládali, ale samozřejmě v kombinaci s kamennými cestami to bude problém. Budeme muset vybrat, co pro nás bude důležitější.“
Použitelné díly z havarovaného vozu naloží MP-Sports do svých doprovodných kamionů a vezme je s sebou. Zbytek auta počká v Džiddě na návrat do Evropy v kontejneru, v němž do Saúdské Arábie minulý měsíc přicestoval Prokopův vůz z testování ve Spojených arabských emirátech.
Martinu Prokopovi nabídl pomoc Tomáš Ouředníček, který před rokem pilotoval druhý Raptor týmu MP-Sports. Přestože se letos Dakaru účastní s Fordem Ranger v barvách vlastního týmu Ultimate Dakar, je připraven vzít s sebou některé z náhradních dílů a v případě potřeby během soutěže u Prokopa zastavit.
42. ročník Rally Dakar odstartuje v sobotu 4. ledna v Džiddě. První etapa je na programu o den později. Trasa z Džiddy do Al Wejhu měří 752 kilometrů, z nichž se 319 pojede v rámci první rychlostní zkoušky.