„Do Saúdské Arábie jsme vyjížděli na dvě party. Ta první odlétala na Nový rok a přebírala závodní techniku, druhá o den později, takže se kluci v bivaku setkali v pátek nad ránem,“ podotkla týmová manažerka Klára Kress.
A program před nedělním ostrým startem bude hodně nabitý. V pátek ráno shakedown, pak se technika přesune do parc fermé. V Džiddě, odkud letošní závod odstartuje, je navíc připravena prezentace nových technologií, při které nebude chybět ani židovický hybrid.
„Pořadatelé jsou z našeho odvážného kroku nadšeni. Líbí se jim směr, kterým jsme se rozhodli vydat, protože je v souladu s jejich cestou,“ zmínila se Klára Kress.
Následovat pak budou velmi těžké dva týdny. Na programu je dvanáct etap. V součtu posádky kamionů budou muset zvládnout téměř osm tisíc kilometrů, z nichž je více než pět tisíc měřených. Posádky ale budou ze 75 % v písku a dunách. Pět etap je pak delších než čtyři sta padesát kilometrů. Má to být jeden z nejtěžších Dakarů v historii.
„Samozřejmě, že bychom si přáli úspěch, ale nejdůležitější pro nás bude dojet do cíle ideálně v kompletní sestavě. Zásadní je, aby se nikomu nic nestalo,“ pronesl Mario Kress, konstruktér týmu MKR Technology.
Severočeský tým do boje o letošního beduína vysílá kvartet svých kamionů, které budou pilotovat nizozemští jezdci. Do hybridu nesoucí označení Renault C460 usedne pilot Gert Huzink z týmu Riwald Dakar. Jeho týmový kolega Pascal de Baar pojede s trambusovým speciálem Renault K520. Stejný vůz povede jezdec Richard de Groot z Firemen Dakar Teamu. A s typicky červeným kamionem s „čumákem“ zvaným Sherpa pojede stálice týmu Mammoet Rallysport Martin van den Brink.
„Všichni mají stejné šance na úspěch. Nikdo nebude nijak upřednostňován,“ řekl Mario Kress.
Přesun z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie s sebou přinese mnoho novinek. Evropský fanoušek může mít radost z menšího časového posunu, než na který byl zvyklý z předchozích let. V dějišti je o dvě hodiny více.
„To je jistě velká výhoda pro diváky. Pro nás je fajn, že se zase podíváme na trochu jiná místa. V Česku navíc teď začalo mrznout, ale díval jsem se, že v Saúdské Arábii je průměrná denní teplota kolem 45 stupňů, takže nám by zima být neměla,“ snaží se s úsměvem hledat pozitiva roudnický mechanik týmu MKR Technology Daniel Kozlovský.
Dakar 2020 začne v neděli pořádně zostra. V minulých letech byla úvodní etapa spíše symbolická, letos si posádky budou muset poradit celkem s více než sedmi sty padesáti kilometry z Džiddy do Al Wajhu, z nichž je téměř tři sta dvacet měřených.
„Je to celkem neobvyklé. První etapa je daleko od procházky růžovou zahradou. Etapa má všechno, co dělá Dakar Dakarem – rychlé a klikaté úseky, duny i kameny. Nic se nesmí podcenit. Určitě je ale pro všechny férovější, že posádky dostanou detailní roadbook až těsně před startem etapy. Tím se maže výhoda bohatších týmů, které do navigace zapojovaly i další navigátory,“ poznamenal Kozlovský.
Dakar tedy odstartuje v neděli od Rudého moře z Džiddy, která je považována za nejbohatší město Blízkého východu i celé západní Asie. Ti nejšťastnější se po dvou týdnech do cíle v Al Qiddiyi dostanou v pátek 17. ledna.
Tisková zpráva MKR Technology [editováno]