Nejprestižnější kategorie Rally Dakar nám ve startovní listině přináší podobné rozložení sil jako v minulém roce. Ve startovních blocích s nejvýhodnějšími drahami jsou proti sobě zakleknuti obhájce titulu z jihoafrické Toyoty a německý X-raid v roli vyzyvatele. K tomu zástup velmi rychlých soukromníků. Omezit se na toto konstatování by ovšem bylo hrubou chybou, zajímavého na pohled je ve „startovce“ víc než dost.
Začneme tím, koho na letošním Dakaru neuvidíme. Chybět bude Sébastien Loeb. Vloni byl Francouz na startovní listinu zařazen až dodatečně v rámci týmu PH Sport, letos jsme se podobného překvapení nedočkali. Přitom důstojně uspěl v posledním ročníku, který byl natolik jezdecky a technicky náročný, že rychlostnímu typu posádky, jako jsou Loeb s Elenou, vlastně neměl vůbec vyhovovat. Přesto Loeb skončil na stupních vítězů. Působení mimořádně talentovaného outsidera (ve významu opaku slova insider, nikoli ve významu přeneseném) mezi ryzími pouštními specialisty s vozy různých koncepcí dodávalo ročníku 2019 šťávu. O tento příběh tedy přijdeme.
A přijdeme i o druhý zajímavý moment, totiž působení posádky manželů Peterhanselových. Pro oba to po vítězství ve Světovém poháru FIA byla jistě velká motivace. Ale o tom ještě později. Mediálním tahákem číslo jedna je tudíž účast Fernanda Alonsa.
Toyota versus Mini
Mírným favoritem zůstává stejně jako vloni tovární tým Toyota Gazoo Racing. S trojicí Nasser Al-Attiyah (patrně nejrychlejší jezdec současnosti), Giniel de Villiers (jeden z nejzkušenějších, navíc nikdy z Dakaru neodstoupil) a Bernhard ten Brinke se ani není čemu divit. De Villiers i ten Brinke startují s novými navigátory: Jihoafričana naviguje Španěl Àlex Haro, který naposledy dovedl Naniho Romu ke stříbru, a ten Brinke už od jara spolupracuje se staronovým kopilotem Tomem Colsoulem.
Tým doplní Fenando Alonso s legendárním Marcem Comou na sedačce navigátora. Talentovaný Alonso jede sice svůj první Dakar a přistupuje k němu velmi profesionálně, ale rozhodně nelze jeho šance odepisovat na základě kotrmelců z prvních seznamovacích jízd. Duny zkrátka nejsou formule 1 a Alonso si rychle zvykl. Přestože do nejužší skupinky kandidátů na výhru nepatří, zapracoval na sobě v průběhu roku opravdu významně. Výsledkem bylo získání třetího místa v říjnové saúdskoarabské soutěži Ula-Neom, konané v oblasti, kterou bude Dakar 2020 projíždět. Pod hlavičkou belgického Overdrive Racingu, jenž se na přípravě továrních Hiluxů podílí, pojede velezkušený Ronan Chabot a s další Toyotou bude tvrdit muziku jeden z výrazných spolufavoritů, domácí Yazeed Al-Rajhi.
Tým X-raid ovšem nehodlá nechávat nic náhodě, byť už ve svých řadách nemá Cyrila Desprese, jenž se zatím chopil nové příležitosti vychovávat mladé talenty pod křídly Red Bullu. Carlos Sainz je stoprocentně motivovaný a bylo by zvláštní, kdyby ty největší ambice neměl i Stéphane Peterhansel. Jenže jeho klíčovou motivací po nesouměřitelných třinácti vyhraných Dakarech a třiceti účastech byl společný úspěch s manželkou Andreou, která byla ještě pod dívčím jménem Mayer uznávanou motocyklistkou i závodnicí v osobním voze. Andreu na start Dakaru nepustili lékaři na základě rutinní závěrečné zdravotní prohlídky a 22. prosince tým oznámil definitivní verdikt – Peterhansela tedy arabskými písky povede Portugalec Paulo Fiúza.
Dvojicí bugin ovšem výčet X-raidu nekončí. Čtyřkolky Mini JCW Rally povedou Jakub Przygonski a Orlando Terranova, oba s těmi nejvyššími cíli. Przygonski má z posledních tří účastí sedmé, páté a čtvrté místo a míří stále výše, cítí se dle vlastních slov opravdu ve formě a má vylepšený motor svého vozu.
Se stejným vozem se představí také Yasir Seaidan ze Saúdské Arábie. Na základě aktuální politické situace Chile sice musel X-raid na poslední chvíli odpískat účast Borise Garafulica, na druhou stranu se za volant Mini po několika letech vrací Rus Vladimir Vasiljev.
Ambiciózní konkurence
Ve výčtu favoritů můžeme pokračovat u Naniho Romy, který našel útočiště u týmu Borgward a v kokpitu speciálu BX7 Evo. Roma má nového navigátora, bývalého motocyklistu Daniela Oliverase. V týmu ho doplňuje Portugalec Ricardo Porém.
PH Sport sice tentokrát nemá ve svých řadách Loeba, ale s Khalidem Al Qassimim ze Spojených arabských emirátů a stále konkurenceschopným Peugeotem 3008 DKR bude velmi silný. Záda mu bude krýt Francouz Pierre Lachaume.
Než se dostaneme k Čechům, věnujme pozornost dalším ambiciózním soukromníkům. Nizozemec Erik van Loon má k dispozici kvalitně připravenou Toyotu z týmu Overdrive. Se stejným vozem jede rovněž Litevec Vanagas, jeho krajan Juknevicius, Nizozemec van Merksteijn. Se zajímavým speciálem na základě Peugeotu 2008 DKR vyráží na start Francouz Romain Dumas, další z motoristických multitalentů, trojnásobný vítěz 24h v Le Mans i závodu do vrchu na Pikes Peaku.
Zajímavostí je návrat týmu MD s buginami Optimus, které se v posledních letech z jihoamerického Dakaru odporoučely a účastnily se afrického závodu Africa Eco Race. Za jejich volanty uvidíme třeba veterána Pascala Thomasseho (první dakarská účast v roce 1983), podobným harcovníky jsou například Dominique Housieaux nebo Jérôme Pelichet. S poměrně lichotivým číslem 336 startuje stále se lepšící Španělka Cristina Gutierrez. Stomatoložka z Burgosu bude mít k dispozici speciál na bázi Mitsubishi. Bratři Tim a Tom Coronelové budou znovu zkoušet štěstí v obrovské buggy, postavené za velké peníze v USA, která ovšem zatím víc nejela než jela, nejinak tomu bylo i letos při tradičním holandském preproloogu.
Velká rošáda
Trochu ve stínu Alonsových příprav na premiérový start a očekávaného společného závodu Peterhanselových proběhla v automobilové špičce snad nejrozsáhlejší rošáda mezi navigátory. Není se co divit. Na startu po mnoha letech už neuvidíme Jean-Paula Cottreta, s nímž toho Peterhansel prožil víc než dost. Jeho spolujezdec z posledního ročníku David Castera doléčil zraněná záda a přijal nabídku ASO, aby se chopil ředitelské taktovky nad novým ročníkem. O uvolněné místo vedle Peterhansela bylo postaráno. Byť nadvakrát.
Ovšem nového navigátora má také Kuba Przygonski, jemuž bude číst noty Němec Timo Gottschalk. K Al-Rajhimu usedl Rus Konstantin Žilcov (ex-Vladimir Vasiljev). Naopak dosavadní Przygonského spolujezdec Tom Colsoul se vrátil zpět k ten Brinkemu, jehož navigátor Xavier Panseri pro změnu navázal na předchozí spolupráci s Al Qassimim.
Aby toho nebylo málo, nového „mitfáru“ musel po mnoha letech hledat Giniel de Villiers poté, co se Dirk von Zitzewitz těžce zranil při havárii v úvodu Hungarian Baja při sporadickém startu s buggy kategorie SxS. De Villiersovým spolujezdcem bude tedy Àlex Haro, jenž dosud navigoval Naniho Romu. Ten si kromě nového týmu musel najít také nového navigátora, již zmíněného Daniela Oliverase.
Silné české zastoupení
Česká stopa, měla čítat pět startovních čísel s vozy s modrým oválem ve znaku. O ambicích Martina Prokopa je zbytečné se bavit. On sám cílí dle svých slov na první desítku, ale jen těžko bude plně spokojený, pokud nedokáže zlepšit loňské šesté místo a navázat na dosavadní stálý růst, který je ale na těchto pozicích těžší a těžší. Prokop to dobře ví. Jeho devizou, kromě nezbytné rychlosti, bude muset být spolehlivost, přestože má za sebou skvěle zorganizovaný tým.
Jenže nic nemívá úplně hladký průběh. Prokopův tým se zapotil při stavbě nového vozu po těžké havárii při říjnové Rallye du Maroc. Vážné zranění hlavy, které utrpěl navigátor Jan Tománek, navíc přinutilo Prokopa udělat změnu i na této pozici. Viktor Chytka je snad vhodným adeptem s dostatkem zkušeností, navíc už si vedle Prokopa v první linii zazávodil. Strategii týmu na poslední chvíli navíc zásadním způsobem změnila havárie Martina Kolomého na shakedownu těsně před začátkem soutěže, do které bruntálský jezdec nakonec kvůli zranění zad vůbec nenastoupí.
Tomáš Ouředíček tentokrát startuje s vlastním vozem Ford Ranger, neboť South Racing, s nímž spolupracoval v nedávné minulosti, se stále více koncentruje spíše na kategorii malých bugin SxS. Je neuvěřitelné, kolik těžkých zápasů dokázal Ouředníček vybojovat (těžká havárie v Maroku 2018, infarktová stavba vozu a průběh letošního ročníku Morocco Desert Challenge). Bohužel k nim ale patří i příprava na Dakar 2020, kdy stavba vozu pokračovala prakticky do posledních hodin před odjezdem. Vůz byl zajížděn až v Saúdské Arábii, kde zároveň proběhlo jeho dokompletování o poslední přivezené komponenty. Přesto Ouředníček před odjezdem neskrýval ambice v podobě umístění v první desítce.
První dvacítku by rád atakoval tým 3RCZ Borise Vaculíka s vozem pocházejícím z dílen Miroslava Zapletala. Dakar 2018 skončil pro posádku smolnou kolizí v Bolívii. Generálka v Maroku v říjnu provázela série technických problémů, ale jednalo se o zkušenosti, o které je nyní celý tým bohatší.
Nezmínili jsme toho, kdo se nedere do světel ramp a na televizní obrazovky, přitom právě jeho autor považuje v těžkém ročníku za možného černého koně české účasti. Miroslav Zapletal nevyhledává mediální pozornost. O to většími zkušenostmi se závoděním v poušti však disponuje. Ba co víc, ze všech českých závodníků má nejrozsáhlejší závodnickou minulost na Arabském poloostrově. Dakar 2020 je pro něj velkou příležitostí, na kterou se závodnicky připravoval na místě účastmi v několika místních soutěžích. Pokud vůz, který zná do detailu, bude držet po technické stránce, budou těžké etapy jeho výhodou. Podobně jako tomu bylo při Zapletalově posledním dakarském startu v roce 2016, kdy jeho Hummer samozřejmě nemohl stíhat tovární Peugeoty, ale v těžkých píscích u Fiambaly dokázal dojet v první desítce.