Vstup do Rally Dakar 2020 se v kategorii kamionů povedl všem třem českým posádkám. Martin Macík s Ivecem a Martin Šoltys s Tatrou navíc dosáhli shodného času, který je v průběžném pořadí zařadil na pátou, resp. šestou příčku.
[poslední aktualizace 5. 1. 2020, 23:09]
Úvodní etapa z Džiddy do Al Wejhu měřila 752 kilometrů, z nichž se 319 jelo v rámci první rychlostní zkoušky. Speciálka nabídla ochutnávku skoro všeho, co na účastníky Dakaru 2020 v následujících dnech čeká: rychlé i technické úseky, duny i kamení.
Andrej Karginov v první části speciálky udával tempo, ale své snažení k úspěšnému konci nedotáhl. Ve druhé polovině erzety ztratil deset minut a klesl až na sedmou pozici.
„Byla to hodně kamenitá speciálka a my jsme někde prorazili kolo. Museli jsme ho průběžně dohušťovat a kvůli tomu jsme také trochu zpomalili. Bylo nám jasné, že je lepší zachovat kolo v kuse, než ho měnit,“ popisuje Andrej Karginov. „Jenže 35 kilometrů před cílem stejně odešlo.“
Jako leader průběžného hodnocení tak bude po první etapě usínat jeho týmový kolega Anton Šibalov, jenž tentokrát dostal v sestavě Kamazu přednost před Ajratem Mardějevem a na Dakar se vrátil po roční přestávce.
Druhé místo obsadil se ztrátou minuty a půl Sergej Vjazovič s kapotovým Mazem, zatímco Janus van Kasteren třetím časem potvrdil prognózy, podle nichž by měl být právě on nejrychlejším z pilotů kamionů Iveco startujících v barvách de Rooyova týmu.
O kuriozní situaci se postaraly české posádky týmů Tatra Buggyra Racing a Big Shock Racing. Martin Šoltys, David Schovánek a Tomáš Šikola (Tatra) byli o čtyři minuty a 52 sekund pomalejší než Šibalov.
„Na to, že jsme předjížděli spoustu SSV a na trati byla spousta kamenitých úseků v řečištích, je páté místo úžasné. Měli jsme štěstí, že se nám na rozdíl od jiných vyhnul defekt,“ raduje se Martin Šoltys. „Měli jsme jen menší problém s alternátorem, který v polovině etapy přestal dobíjet při vysokých otáčkách. Museli jsme jet na menší plyn, aby to dobíjelo, protože jsem měl strach, že nedojedeme a budeme muset alternátor opravovat. Ale jinak opravdu dobré.“
Se stejnou ztrátou na vítěze dorazili do cíle měřeného úseku také Martin Macík, František Tomášek a David Švanda s Ivecem.
„Kamení a písek skoro celou etapu, občas to vypadalo, že jsme na jiný planetě, takže jsme netrojčili a zvolnili. Karel šlape parádně, jen jsme se potýkali s menším výkonem kvůli palivu, ale to se na zítřek doladí. Navigace těžká, jak slibovali, občas se tam všichni pěkně motali, ale Ferry nezaváhal,“ chválí Martin Macík.
Svůj úplně první soutěžní den skvěle zvládla také Praga V4S DKR. Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora provedli zbrusu nový dakarský speciál náročnou tratí v devátém nejrychlejším čase, přestože i třetí českou posádku přibrzdila technická „drobnost“. Jezdec Instaforex Loprais Teamu za svými zády nechal například i vládce tří předchozích ročníků Eduarda Nikolajeva s Kamazem, jenž dnes uzavírá první desítku.
„Nešlo to podle plánu. Hned od prvních kilometrů začala stoupat teplota chladiče přiváděného vzduchu,“ vysvětluje Eduard Nikolajev příčinu své ztráty. „V dunách šla až přes sto stupňů, takže jsme se báli, jestli vůbec dojedeme do cíle. V neutralizované zóně jsme se snažili odhalit příčinu, ale na nic jsme nepřišli. Času bylo málo, proto jsme se v neutralizaci do ničeho nepouštěli. Rozhodli jsme se, že odstartujeme do další části, a pokud to bude nutné, budeme opravovat na trati. Nakonec jsem si našel své tempo a spočítal si, že i když pojedu volněji, bude to rychlejší, než kdybychom opravovali. Naštěstí to vydrželo až do konce a v bivaku se na to podíváme.“
Rally Dakar 2020 KAMIONY průběžné pořadí po 1. etapě |
|||
1. | Šibalov/Nikitin/Tatarinov | Kamaz 43509 | 3:40:35 |
2. | Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko | MAZ 6400RR | +1:33 |
3. | Van Kasteren/Rodewald/Snijders | Iveco Powerstar | +3:09 |
4. | Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov | Kamaz 43509 | +4:07 |
5. | Macík/Tomášek/Švanda | Iveco Powerstar | +4:52 |
6. | Šoltys/Schovánek/Šikola | Tatra Phoenix | +4:52 |
7. | Karginov/Mokjejev/Leonov | Kamaz 43509 | +6:38 |
8. | Vasiljevskij/Vichrenko/Muryljov | MAZ 5309RR | +10:11 |
9. | Loprais/Alkendi/Pokora | Praga V4S DKR | +11:15 |
10. | Nikolajev/Jakovlev/Rybakov | Kamaz 43509 | +11:24 |