V cíli druhé etapy Rally Dakar 2020 měli nejvíc důvodů k radosti Giniel de Villiers a Orlando Terranova. Zatímco jihoafrický jezdec továrního týmu Toyota slavil dílčí triumf, vítěz loňského světového poháru v bajách se ujal vedení v průběžné klasifikaci.
[poslední aktualizace 6. 1. 2020, 17:13]
Pondělní etapa z Al Wejhu do Neomu měřila 393 kilometrů, z nichž se 367 jelo v rámci rychlostní zkoušky, a oproti neděli přinesla poměrně zásadní změnu charakteru trati. Tentokrát se závodilo hlavně na písečných pláních se spoustou křižujících se stop, které znesnadňovaly navigaci. Jednalo se také o první ze šesti etap, při níž účastníci Dakaru 2020 dostali roadbook až těsně před startem speciálky.
Po sérii defektů v úvodní etapě si náladu výrazně spravili Giniel de Villiers a Àlex Haro s tovární Toyotou. Jihoafričan se radoval z etapového vítězství, které jej v průběžném pořadí vyneslo ze čtrnácté na šestou pozici.
Orlando Terranova a Ronnie Graue (Mini JCW Rally) byli o necelé čtyři minuty pomalejší, což Argentincům s přehledem stačilo nejen na druhé místo v dnešní etapě, ale především k posunu do čela průběžné klasifikace.
„Byl to další dlouhý a drsný den. Kamení bylo všude a my jsme už asi po šestnácti kilometrech udělali defekt,“ popisuje Orlando Terranova. „Pak jsme trochu zvolnili a zbytečně neriskovali. Po neutralizaci jsem jel na kamenitém povrchu velmi opatrně. Na rozdíl od některých soupeřů jsme to zvládli bez vážnějších problémů.“
Celkově druhý Carlos Sainz (Mini JCW Buggy) dnes obsadil šestou příčku a na Terranovu ztrácí čtyři a tři čtvrtě minuty. Nasser Al-Attiyah (Toyota) skončil v hodnocení etapy těsně před Sainzem a v průběžné klasifikaci se posunul na třetí pozici.
„Včera jsme měli tři defekty a dneska zase. Není to jednoduché,“ krčí rameny Nasser Al-Attiyah. „Dnes jsme trochu bloudili a ztratili asi deset minut, ale chyby dělají všichni. Je to opravdu zajímavý Dakar a my bychom za to měli organizátorům děkovat. Je to velice otevřené. Myslím si, že o vítězi možná rozhodne až úplně poslední den.“
Roli jednoho z černých koní potvrzuje Mathieu Serradori (Century Buggy). Včera byl sedmý, dnes čtvrtý a těsně za medailové pozice se posunul i v celkovém hodnocení. Třetí čas dne katapultoval ze třináctého na sedmé místo Khalida Al Qassimiho (Peugeot).
Vítěz úvodní etapy Vaidotas Žala (Mini All4 Racing) si poprvé vyzkoušel, jaké to je startovat na Dakaru ve své kategorii jako první. Jedenáctý čas určitě není špatným výsledkem, byť pro Litevce znamená pokles na pátou příčku.
Stejným směrem, ale ještě níž, putoval pořadím Stéphane Peterhansel (Mini JCW Buggy). Velezkušený Francouz prohrál s vítězným de Villiersem o více než 22 minut a klesl ze druhého na osmé místo.
„Byl to zvláštní den, protože jsme si chvílemi mysleli, že vedeme, cítili se jako králové, kteří našli cestu, jenže jen o pár kilometrů později jsme zase o všechno přišli a motali se v kruzích,“ přiznává Stéphane Peterhansel. „Největší chyba přišla asi deset kilometrů před cílem, kdy jsme vůbec nemohli najít trať, což nás stálo asi deset minut. Pak nás dojela další auta a jeli jsme společně.“
„Jenže pouhých pět kilometrů před koncem jsme měli technický problém. Volant se uvolnil z tyče řízení a když jsem zatočil, kola nereagovala. Byl to velmi nepříjemný moment, protože jsem jel velice rychle. Měl jsem štěstí, že k tomu došlo na rovině.“
Fernando Alonso a Marc Coma byli po první etapě jedenáctí a španělský jezdec tvrdil, že v dalších etapách pojede tak, jako by chodil po špičkách. Na začátku pondělní speciálky to tak ale nevypadalo. Bývalý mistr světa formule 1 byl na jednom z prvních mezičasů dokonce čtvrtý. Jenže na 160. kilometru ulomil kolo, musel počkat na asistenci a ztratil více než dvě a půl hodiny. V celkovém součtu propadl do druhé poloviny páté desítky.
Dnes čtrnáctí Martin Prokop a Viktor Chytka (Ford) zůstali na dvanácté pozici celkově, přestože opět využili všechna rezervní kola, která s sebou vezli.
„Opět tři defekty, tentokrát rozprostřené do celé erzety. Sto kilometrů před cílem jsme už neměli rezervní kolo, proto jsme museli jet opravdu pomalu. Do toho se přidaly problémy s viditelností a navigací,“ rekapituluje Martin Prokop. „Motá se tam hrozně moc pomalejších motorek a na zdejších cestách i motorky práší skoro jako auta. Viditelnost je hrozně špatná.“
„Za Alonsem, který utrhl kolo, se cesta rozdvojovala do dvou různých kaňonů a my jsme v té spleti motorek vybrali špatný. Zajeli jsme si spoustu kilometrů a ztratili spoustu času. Už bych potřeboval nějakou dobrou etapu, abychom se posunuli trošku dopředu a dostali se do tempa, protože tohle není na psychiku úplně ideální,“ připouští průběžně třináctý Prokop.
Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou (Ford) byli stejně jako včera dvacátí, ale i to stačilo k posunu na osmnácté místo celkově. V páté desítce byli v pondělní etapě klasifikováni Boris Vaculík (42.) a Tomáš Ouředníček (48.).
V úterý soutěž pokračuje okružní etapou (489 km, RZ 404 km) se startem a cílem v Neomu. Nedaleko hranic s Jordánskem se bude závodit na písečném podkladě v bludišti skalních kaňonů a horských hřbetů.
Rally Dakar 2020 AUTOMOBILY průběžné pořadí po 2. etapě |
|||
1. | Terranova/Graue | Mini JCW Rally | 7:07:36 |
2. | Sainz/Cruz | Mini JCW Buggy | +4:43 |
3. | Al-Attiyah/Baumel | Toyota Hilux | +6:07 |
4. | Serradori/Lurquin | Century Buggy | +7:22 |
5. | Žala/Jurgelėnas | Mini All4 Racing | +8:11 |
6. | De Villiers/Haro | Toyota Hilux | +12:04 |
7. | Al Qassimi/Panseri | Peugeot 3008 DKR | +12:35 |
8. | Peterhansel/Fiúza | Mini JCW Buggy | +13:17 |
9. | Al-Rajhi/Žilcov | Toyota Hilux | +16:05 |
10. | Ten Brinke/Colsoul | Toyota Hilux | +21:23 |
12. | Prokop/Chytka | Ford Raptor RS Cross-Country | +30:15 |
18. | Zapletal/Sýkora | Ford F-150 | +57:07 |
30. | Vaculík/Plechatý | Ford F-150 Evo | +1:39:56 |
49. | Ouředníček/Křípal | Ford Ranger | +2:39:29 |