Ve druhé etapě Rally Dakar 2020 sváděl Sergej Vjazovič s Mazem další naprosto vyrovnaný souboj s přesilou Kamazů. Na rozdíl od ruských rivalů navíc správně a rychle trefil záludný kontrolní bod, což rozhodlo o Bělorusově vítězství na měřeném úseku a posunu do čela soutěže.
Pondělní etapa z Al Wejhu do Neomu měřila 393 kilometrů, z nichž se 367 jelo v rámci rychlostní zkoušky, a oproti neděli přinesla poměrně zásadní změnu charakteru trati. Tentokrát se závodilo hlavně na písečných pláních se spoustou křižujících se stop, které znesnadňovaly navigaci. Jednalo se také o první ze šesti etap, při níž účastníci Dakaru 2020 dostali roadbook až těsně před startem speciálky.
Sergej Vjazovič, Pavel Haranin a Anton Zaporoščenko zdolali měřený úsek za tři hodiny 47 minut a 44 sekund, vítěze včerejší etapy Antona Šibalova porazili o patnáct a čtvrt minuty a ujali se vedení v průběžném hodnocení.
„Dneska to bylo hlavně o navigátorech. Nejdřív chyboval Anton Šibalov a my jsme se dostali na první pozici. Pak jsme udělali chybu my a předjel nás Andrej Karginov. Osm kilometrů před cílem jsme jeli nedaleko od sebe, ale každý svou cestou. My jsme trefili tu správnou, takže vítězem je hlavně náš navigátor,“ chválí Sergej Vjazovič.
Nejúspěšnějším jezdcem Kamazu byl nakonec Dmitrij Sotnikov, jehož druhý čas posunul na stejnou pozici i v průběžném pořadí.
„Přibližně pět posledních kilometrů jsme jeli v takovém řečišti, kde byla spousta stop. Zdálo se mi, že vidím Vjazoviče napravo a navigátor mi řekl, že tam mám jet. Ale pak proti nám vyrazila dvě auta a motocyklista. Snažili jsme se zorientovat a bylo nám jasné, že od kontrolního bodu nejsme daleko,“ popisuje Dmitrij Sotnikov.
„Rozhodli jsme se pro návrat a viděli jsme dvě naše auta jedoucí jiným směrem. Vydali jsme se tedy správným směrem, ale problém byl v tom, že jakmile se objevil signál kontrolního bodu, jela proti nám spousta dalších vozidel. Snažili jsme se tomu nevěnovat pozornost a soustředili se na nalezení skrytého bodu. Jakmile se to povedlo, začali jsme hledat cestu, která měla být v okruhu dvou nebo tří set metrů. Vyjeli jsme na vyvýšeninu, našli ji a uháněli do cíle.“
Právě na tomto místě proklouzlo etapové vítězství mezi prsty Andreji Karginovovi, který mohl být spokojený alespoň se skokem ze sedmé na třetí pozici celkově. Vracet se zde musel i Anton Šibalov. V hodnocení etapy byl šestý a v průběžné klasifikaci klesl na čtvrtou příčku.
Obhájce vítězství Eduard Nikolajev byl po včerejších technických problémech až desátý.
„Dnes bylo auto naprosto skvělé. Prvních sedmdesát kilometrů jsem musel sundávat nohu z plynu, protože jsme jeli v hustém prachu za dříve startujícími auty a všude byla spousta kamení. Ve druhé části speciálky jsme se zamotali při hledání kontrolního bodu v kaňonu,“ vysvětluje Eduard Nikolajev hlavní důvody své jedenáctiminutové ztráty. Přesto dnes poskočil na šestou pozici.
Před pětinásobným dakarským vítězem zůstává i po dnešku na pátém místě posádka Martin Macík, František Tomášek, David Švanda s Ivecem týmu Big Shock Racing.
„Jelo se nám výborně. Měli jsme jen jeden navigační výlet navíc, když jsme se vraceli pro bod, o kterém jsme si původně mysleli, že ho máme. Dneska se dost prášilo, za jednou z bugin jsme vjeli do díry a šli jsme do vzduchu. Letěli jsme chvilku levá, pravá, horní, dolní, ale dopadli jsme dobře, auto to vydrželo a jelo se dál. Ke konci jsme ještě udělali nejrychlejší výměnu pneumatiky, jakou v závodě vůbec pamatujeme. Karel zatím jede krásně,“ pochvaluje si Martin Macík.
Z deváté na sedmou příčku postoupili Aleš Loprais, Khalid Al Kendi a Petr Pokora, přestože se ani posádka Instaforex Loprais Teamu nevyhnula mírnému tápání při hledání některých kontrolních bodů. O větší pozornost si navíc řekla také Lopraisova Praga. Senzor turbodmychadla si vyžádal trojí zastavení a reset systému.
„Technicky to zásadní problém není, ale může rozhodovat. Je nepříjemné, když musíte z plné rychlosti zastavit, vypnout motor, resetovat jednotku, znovu startovat a pak teprve jet dál. Během toho vás může někdo předjet, a vy pak jedete v prachu,“ přibližuje Petr Pokora. „Aleš jel dneska rychleji než včera, protože jsme měli až do konce obě rezervy. Měli jsme i dobrý rytmus, klid v kabině. Techniku dolaďujeme, zejména nastavení podvozku, které jsme neměli šanci vyzkoušet v těžkém kamenitém terénu.“
Nikolajev a Loprais si dnes polepšili na úkor Januse van Kasterena (Iveco) a Martina Šoltyse (Tatra), kteří klesli z první pětky na osmé a deváté místo.
„Dnešní etapa byla hodně rychlá a většinou se jelo na omezovač rychlosti. To se mi úplně nelíbilo, protože nevíte, kde bude nějaká díra. Auto dnes fungovalo dobře, jeli jsme bez technických problémů. V polovině jsme chybovali v navigaci, ale zůstala tam většina včetně Kamazu a Renaultu. Ještě ke konci jsme se museli vracet k jednomu bodu, byl to chyták. Dnes se trochu bloudilo, ale jinak dobrý,“ hodnotí Martin Šoltys, který dostal dodatečně tříminutovou penalizaci za překročení maximální povolené rychlosti.
O dost lepší den než v neděli prožili také piloti Renaultů z dílen židovické společnosti MKR Technology. Pascal de Baar (Riwald Dakar Team) se blýskl osmým časem a vyšplhal do první desítky absolutně, hned za ním figuruje ve výsledcích etapy Martin van den Brink s kapotovým Sherpou týmu Mammoet Rallysport. Dvanáctý nejrychlejší byl na erzetě Gert Huzink s hybridním speciálem, který však po včerejších technických problémech a dvanáctihodinové penalizaci klesl na chvost závodního pole.
První desítku v hodnocení etapy uzavřel Patrice Garrouste s Tatrou Jamal ostravského Fesh Fesh Teamu. Francouz, jehož posádku tvoří polský navigátor Szymon Gospodarczyk a český mechanik Petr Vojkovský, si polepšil o dvě místa a je patnáctý. Na desátého de Baara ztrácí necelých sedmnáct minut.
V úterý soutěž pokračuje okružní etapou (489 km, RZ 404 km) se startem a cílem v Neomu. Nedaleko hranic s Jordánskem se bude závodit na písečném podkladě v bludišti skalních kaňonů a horských hřbetů.
Rally Dakar 2020 KAMIONY průběžné pořadí po 2. etapě |
|||
1. | Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko | MAZ 6400RR | 7:29:52 |
2. | Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov | Kamaz 43509 | +4:20 |
3. | Karginov/Mokjejev/Leonov | Kamaz 43509 | +7:12 |
4. | Šibalov/Nikitin/Tatarinov | Kamaz 43509 | +13:42 |
5. | Macík/Tomášek/Švanda | Iveco Powerstar | +14:06 |
6. | Nikolajev/Jakovlev/Rybakov | Kamaz 43509 | +20:43 |
7. | Loprais/Alkendi/Pokora | Praga V4S DKR | +34:47 |
8. | Van Kasteren/Rodewald/Snijders | Iveco Powerstar | +43:06 |
9. | Šoltys/Schovánek/Šikola | Tatra Phoenix | +46:41 |
10. | De Baar/Van der Vaet/Slootjes | Renault K520 | +58:12 |