Posádka Aleše Lopraise byla ve třetí etapě Rally Dakar nejúspěšnější z českých zástupců v kategorii kamionů. Praga v barvách Instaforex Loprais Teamu dosáhla pátého času a opět si polepšila v průběžném pořadí.
[poslední aktualizace 7. 1. 2020, 21:44]
První čtvrtinu Rally Dakar 2020 uzavřela v úterý 7. ledna okružní etapa se startem a cílem v Neomu. Rychlostní zkouška měřila 404 kilometrů, byla nejdelší v dosavadním průběhu soutěže a jela se v blízkosti hranic s Jordánskem. Na její trati převládal písčitý povrch, ale závodníci se museli zorientovat ve změti údolí procházejících mezi skalami a skalními hřebeny.
Reparát po bloudění v závěru předchozího dne složil Andrej Karginov z Kamazem. Rus v úterý zvítězil s náskokem necelých pěti minut před Sergejem Vjazovičem pilotujícím kapotový MAZ. V celkovém hodnocení se Karginov posunul se na druhé místo.
„Dnešní etapa byla rozdělená na tři sekce s dvěma neutralizovanými zónami dlouhými dvacet kilometrů, na nichž bylo možné zkontrolovat stroj a vydechnout si. Posledních sto kilometrů bylo opravdu náročných: klikatá cesta v kamení a balvanech, museli jsme si dávat pozor na gumy. Najít v takových podmínkách správnou cestu, pokud lze o něčem takovém vůbec hovořit, je velmi složité. Velký dík patří navigátoru Andreji Mokjejevovi, který svou práci zvládl výborně,“ chválí Andrej Karginov.
I druhý čas dne stačil Vjazovičovi k uhájení první pozice, i když jeho náskok se ztenčil přibližně na polovinu. Před Karginovem má k dobru dvě minuty a osmnáct sekund.
Spokojenost panuje také v táboře židovického MKR Technology. Richard de Groot s Renaultem postaveným na severu Čech dnes obsadil čtvrtou příčku. Před jezdce nizozemského Firemen Dakar Teamu se vklínil už pouze Anton Šibalov s dalším Kamazem.
„Richard s posádkou měli takovou radost, že ani nevěřili, jak skvěle zajeli. Zpočátku si mysleli, že se snad jedná o nějakou chybu. Naši mechanici si z nich už začali dělat legraci, že to měli jako nácvik příjezdu k požáru, a proto jim budou muset někde něco zapálit, aby dojezdový čas byl vždycky co nejkratší,“ usmíval se spokojeně Mario Kress, konstruktér čtvrtého nejrychlejšího kamionu třetí dakarské etapy.
Loprais v top 5
Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora si s pětadvacetiminutovým odstupem dojeli pro páté místo, přestože řešili stejný technický problém jako v předchozí etapě a dvakrát museli brát ohled také na pomalý defekt. V průběžné klasifikaci Praga se startovním číslem 502 poskočila do první šestky.
Martin Macík byl s Ivecem týmu Big Shock Racing o pět minut pomalejší než Loprais, což stačilo na sedmé místo, ale hlavně na postup na čtvrtou pozici celkově. Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou tak zůstávají v dosavadním průběhu nejlepšími Čechy napříč všemi kategoriemi.
„Na dlouhých táhlých rovinách jsme neměli dostatečnou rychlost, zlobil výkon. Proto nám v úvodu ostatní trochu ujeli. Pak jsme udělali pneumatiku, chvíli jsme ji dofukovali, ale ušla nám asi 10 km před neutralizací. I když výměna proběhla v perfektní rychlosti, pár minut jsme ztratili. V poslední části, kde byl terén technicky náročnější a výkon už nehrál takovou roli, jsme to zase začali rychle dotahovat,“ popisuje Martin Macík.
„Čidlo na turbu hlásí chybu. Jeden z milionu kabílků může být špatný. Urputně ho hledáme, zatím se nám nepodařilo ho vypátrat, ale dál na tom makáme, aby Karel zase fofroval naplno. Bude to nějaká úplná blbost, ale pěkně nám zatápí,“ dodává palubní mechanik David Švanda.
Martin Šoltys, David Schovánek a Tomáš Šikola s Tatrou týmu Buggyra Racing ztratili na Karginova téměř 44 minut, v etapě byl třináctí ale také oni si o místo polepšili. Po úvodní čtvrtině závodu jsou osmí.
„Kvůli včerejšímu umístění jsme dnes bohužel startovali více vzadu a snad prvních sto kilometrů jeli jenom v prachu. Museli jsme trochu riskovat, z čehož plynul i defekt pneumatiky. Střední část etapy byla v pohodě, až ke konci jsme zase začali dojíždět motorkáře, a to je v kamionu hodně nepříjemné. Navíc se jelo proti sluníčku, tak doufám, že jsme nikoho nepřejeli,“ rekapituluje den Martin Šoltys.
Všechny české posádky si polepšily na úkor Dmitrije Sotnikova, jehož Kamaz zůstal stát na 60. kilometru. Při předjíždění jednoho z pomalejších vozů trefili Rusové velký kámen zcela skrytý v písku a poškodili přední nápravu. Následnou opravou ztratili téměř dvě a čtvrt hodiny a vypadli z první desítky.
Technika potrápila Nikolajeva i Huzinka
Jen druhé housle zatím hraje vítěz tří předchozích ročníků Eduard Nikolajev. Stejně jako v první etapě musel i dnes řešit technické problémy, byť jiného rázu.
„Dvakrát jsme zastavovali. Před první neutralizací jsme prorazili pneumatiku a výměnou jsme ztratili šest minut. Pak jsme museli měnit ventil. Odhalení a odstranění problému zabralo šestnáct minut. Pak už jsme jeli svým tempem. Užili jsme si spoustu prachu, ale to je Dakar,“ konstatuje Eduard Nikolajev, který dojel do cíle se ztrátou 34 minut jako devátý a v celkovém součtu zaostává na šesté pozici za Karginovem už o padesát minut.
Hybridní Renault C460 pilotovaný Gertem Huzinkem měl další technické problémy. Tentokrát musela posádka opravovat diferenciál a do cíle dorazila se ztrátou 75 minut jako jednadvacátá.
Ve středu se soutěž přesune do Al Uly. Celkem bude potřeba zdolat 676 km včetně rychlostní zkoušky, která bude zase o něco delší (453 km) a pojede se převážně po šotolinových cestách. Organizátoři opět slibují obtížnou navigaci.