Náročný den pro jezdce týmu Ultimate Dakar Racing začal startem v hloubi pole.
„Nikdy jsem na Dakaru nestartoval z tak zadních pozic, a to jsem jich zažil sedm. Vyjížděli jsme s malými buginami, pomalými auty a kamiony. Strašně se prášilo a ráno byl slabý vítr. Byla to beznaděj, protože jsme vyjížděli v půlminutových intervalech. Ale dali jsme do toho všechno a předjížděli jsme jeden stroj za druhým,“ popisuje úvod etapy pilot Tomáš Ouředníček.
Jenže posun startovním polem vpřed provázel nepříjemný zápach spáleniny. Posádka kvůli tomu dvakrát zastavila a auto důkladně zkontrolovala. Na nic nepřišla.
„Rozhodl jsem se pro jistotu zresetovat řídící jednotku vypnutím zapalování. Jenže pak už jsem nenastartoval. Startér nefungoval. Naštěstí se na místě ukázal chlapík, který nás roztáhl,“ děkuje Tomáš Ouředníček na dálku neznámému zachránci.
Ovšem historie se opakovala: „Pokračovali jsme dál, snažil jsem se dohnat ztrátu a jel jsem velmi rychle. A v kaňonu na trati se před námi najednou v prachu objevil kus skály, mně se auto dostalo trochu do smyku a abych do skály nenarazil, musel jsem prudce zabrzdit. A u toho mi chcípl motor. Takže jsme stáli uprostřed úzkého místa v kaňonu, kde nikdo nemohl v tom prachu projet. A nemohli jsme nastartovat. Tentokrát nás zachránil závodník, který nás roztáhl směrem dozadu.“
V následující neutralizaci se najednou zpod Fordu vyvalil hustý dým. Ouředníček s Křípalem otevřeli kryt pod podlahou a nestačili se divit.
„Jak to David otevřel, začala nám hořet rezervní pneumatika, která je umístěna nad výfukem. Já tam přiběhl s hasičákem. Nejspíš únavou materiálu se objevila ve výfuku díra, která rozpálila celý rám. To zničilo startér, a nakonec i zapálilo gumu. Bylo velké štěstí, že přišla neutralizace, jinak nám závoďák nejspíš shořel,“ uvědomuje si Ouředníček.
Při závěrečném ostrém tempu při dohánění ztráty a předjíždění motorek posádka na chvíli ztratila koncentraci a bylo z toho desetiminutové zpoždění.
„Asi deset minut jsme jezdili po okolí a hledali správný bod. Při tom nám upadla střecha s důležitými chladiči a dalšími věcmi. David po dojezdu do cíle jel s motorkou střechu najít, protože to bylo těsně u bivaku,“ ohlíží se za dramatickým dakarským dnem Tomáš Ouředníček.
Navigátor David Křípal poprvé četl trasu z „předvybarveného“ roadbooku od pořadatelů, který dostal až ráno před startem.
„Byl dobře připravený. Výborně to sedělo, až na jednu nečekanou díru, kterou jsme ustáli. Ale měli jsme problém se špatně fungujícím Sentinelem [zařízení upozorňující na blížící se auto, které se využívá při předjíždění]. Takže při předjíždění to občas bylo celkem dramatické. Později jsme zjistili, že jsme v tom nebyli sami. Závodníků se stížnostmi bylo víc,“ doplňuje David Křípal.
Tisková zpráva týmu Ultimate Dakar Racing [editováno]