Španěl Carlos Sainz si díky vítězství v páté etapě Rally Dakar upevnil vedení v průběžném pořadí kategorie automobilů. Znovu se blýskl Fernando Alonso. Do potíží se na trati naopak dostal Martin Prokop.
[poslední aktualizace 9. 1. 2020, 14:33]
Rally Dakar 2020 se ve čtvrtek přesunula do města Ha’il, které je v komunitě cross-country rally relativně dobře známé díky místní baje. Účastníci soutěže však měli jiné starosti. Cestou z Al-Uly se museli vypořádat s rychlostní zkouškou dlouhou 353 kilometrů, na jejíž trati si „užili“ jak tvrdší šotoliny a kamení, tak písku. Nejednalo se však ještě o klasické duny, ale spíše o gigantické písečné kopce, z nichž na mnoha místech vyčnívají skály.
Další kategorie:
> KAMIONY: Macík ohnul spojovací tyč, Loprais je celkově čtvrtý
Trať měřeného úseku opět svědčila více mrštným buginám Mini s jednou poháněnou nápravou než „čtyřkolkám“ od Toyoty. Carlos Sainz a Lucas Cruz dokázali letos jako první získat druhé etapové vítězství, když na druhého Nassera Al-Attiyaha (Toyota) najeli téměř tři minuty. Stejné pořadí platí po pěti etapách i v průběžné klasifikaci. První dvě posádky dělí šest minut.
„Získali jsme tři minuty, protože v závěru jsme se do toho opravdu opřeli. Jsem moc spokojený, protože auto funguje výborně,“ pochvaluje si Carlos Sainz. „Na začátku speciálky jsme měli defekt, ale ztracený čas jsem dokázal dohnat. Dělám, co může, ale zítra to možná bude úplně jiné, protože budu otevírat trať.“
Spokojeně se v cíli tvářil i Nasser Al-Attiyah: „Pro nás to byla dobrá etapa, ale trať seděla víc buginám než ‚čtyřkolkám‘. Udělali jsme maximum, abychom se nedostali do problémů. Pět kilometrů před cílem jsme prorazili pneumatiku, ale dali jsme přednost dojetí před výměnou. Spíš se závodilo ve velbloudí trávě než v opravdových dunách. Myslím si, že skutečné duny si užijeme příští týden.“
Třetí až páté místo celkového hodnocení si stejnými časy na dnešní speciálce upevnili Stéphane Peterhansel (Mini JCW Buggy), Yazeed Al-Rajhi (Toyota) a Orlando Terranova (Mini JCW Rally).
Alonso příjemně překvapuje
Uznání zaslouží dosavadní výkony prominentního nováčka Fernanda Alonsa. S navigátorem Marcem Comou sice museli ve druhé etapě opravovat poškozené zavěšení pravého předního kola, ale v následujících dvou dnech dokázali vystoupat ze 47. na 20. místo. A bývalý mistr světa formule 1 si polepšil znovu. Díky sedmému času se už podruhé v průběhu soutěže prosadil v hodnocení etapy do top 10.
Serradori drží krok s hvězdami
S buginou Century, jejíž vývoj stál nesrovnatelně méně času i peněz než tovární speciály, se za jezdci týmů Toyota a X-raid stále drží Mathieu Serradori a Fabian Lurquin. Až na jedinou výjimku dojíždí dvojice týmu SRT Racing pravidelně v první desítce a vyrovnanost výkonů nese ovoce.
Serradori si však musí hlídat Giniela de Villierse s Toyotou. Vítěz Dakaru z roku 2009 dnes obsadil šestou příčku, desátého Serradoriho porazil o šest minut a v celkovém součtu zaostává za šestým Francouzem již jen o minutu a 42 sekund.
Prokopův Ford olízly plameny
V první polovině erzety se Martin Prokop a Viktor Chytka pohybovali stejně jako v předchozích dnech v první patnáctce, v závěrečné třetině však nabrali více než hodinovou ztrátu a přišli o deváté místo průběžné klasifikace. Důvodem byl problém s ložisky zadní poloosy jejich Fordu a požár, který závada způsobila.
„Letos se nám nedaří konce erzet a dnešní nebyla výjimkou. Sedmdesát kilometrů před cílem nám něco začalo šramotit v autě. Bylo jasné, že to není dobře, a bohužel za chvíli se to potvrdilo,“ popisuje Martin Prokop. „Poškodil se kloub na poloose a museli jsme zastavit, protože se jelo v měkkém písku a s tím bychom dál projet nemohli. Museli jsme poloosu měnit.“
„Bohužel celý levý zadek hořel. Jak se to zadřelo, všechno gumové a karbonové chytlo a my jsme museli nejprve hasit. Pak bylo potřeba rozpálenou poloosu vyndat a vyměnit. Chvíli trvalo, než jsme to od sebe rozdělili a dokázali ji tam narvat zpátky.“
„Letos to bohužel nejde dobře. Z desítky jsme vypadli a nevím, jestli se nám podaří dostat zpátky. Budeme bojovat, ale zatím je všechno proti nám,“ myslí si jezdec týmu MP-Sports.
Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou a Fordem týmu Offroadsport byli na speciálce dvacátí a celkově jsou na tom ještě o příčku lépe, byť se před ně dnes prosadil Alonso.
Tomáš Ouředníček a David Křípal zopakovali s Fordem týmu Ultimate Dakar Racing pětadvacáté místo ze včerejška, polepšili si o čtyři pozice a pětadvacátí jsou i celkově. Do první třicítky postoupili po páté etapě také Boris Vaculík s Martin Plechatý s Fordem týmu 3RCZ.com.
Rally Dakar 2020 AUTOMOBILY průběžné pořadí po 5. etapě |
|||
1. | Sainz/Cruz | Mini JCW Buggy | 19:04:13 |
2. | Al-Attiyah/Baumel | Toyota Hilux | +5:59 |
3. | Peterhansel/Fiúza | Mini JCW Buggy | +17:53 |
4. | Al-Rajhi/Žilcov | Toyota Hilux | +31:39 |
5. | Terranova/Graue | Mini JCW Rally | +32:05 |
6. | Serradori/Lurquin | Century Buggy | +44:44 |
7. | De Villiers/Haro | Toyota Hilux | +46:26 |
8. | Ten Brinke/Colsoul | Toyota Hilux | +1:04:54 |
9. | Seaidan/Kuzmič | Mini JCW Rally | +1:43:04 |
10. | Vanagas/Palmeiro | Toyota Hilux | +2:08:09 |
14. | Prokop/Chytka | Ford Raptor RS Cross-Country | +2:21:11 |
18. | Alonso/Coma | Toyota Hilux | +3:11:50 |
19. | Zapletal/Sýkora | Ford F-150 | +3:34:31 |
25. | Ouředníček/Křípal | Ford Ranger | +5:10:14 |
30. | Vaculík/Plechatý | Ford F-150 Evo | +5:37:04 |