Tomáš Tomeček ve čtvrté etapě Africa Eco Race poznal, jak chutná bezmoc. Někdy se můžete snažit, jak chcete, a stejně to nedopadne dobře. Naštěstí to nedopadlo ani vyloženě špatně a naděje na dobrý výsledek v závodě stále žije.
Marocké pouště jsou tvořeny převážně zrádným drobným i větším kamením. Pneumatikám se rychlá jízda po takovém povrchu přirozeně nelíbí a někdy řeknou dost.
„Bylo to jednoduché. Nejdřív jsem všechny soupeře předjel a přišel defekt. Pak jsem zase hlavní konkurenty předjel a přišel další defekt,“ glosuje Tomáš Tomeček. „Při tom prvním, to bylo okolo sedmnáctého kilometru, jsem si říkal, pane jo, to je kamení, snad nebudu mít defekt. Lup, a byl tam. A zase pravé zadní kolo. Měnil jsem ho patnáct až dvacet minut, šlo to dobře. Pak jsem spěchal dál, předjížděl jsem. A na 325. kilometru se to opakovalo.“
Tentokrát se jednalo o levé zadní kolo a následky byly horší. Roztrhaná pneumatika rozbila světlo, blatník, utrhla zástěrku.
„A také jsem zjistil, že praskla manžeta na poloose,“ navazuje pilot Tatry 815. „S tím už jsem nějak dojel do cíle. V bivaku jsme ještě zavařovali konzoli tlumiče, která mi praskla loni. Zesílili jsme ji, ale stejně to úplně nepomohlo a občas se musí opravit.“
Starosti má téměř polovina startovního pole. Závodníci se trousili do cíle celé odpoledne i večer, mnozí opět dokončí za tmy.
„Baléčka včera vůbec nepřijela. V noci bylo ještě v poušti dvanáct motorek, aut a kamionů. Dneska to bude podobné,“ uvažuje Tomáš Tomeček. „Nebyla to zase až tak těžká etapa, ale zato dlouhá. Je to jako když v závodním tempu přejedete naši republiku napříč.“
O nic lehčí nebude ani následující etapa, jen na ní přece jen bude více písku. Pořadatelé samozřejmě také jako každý den chystají navigační chytáky.
Dnes se do jednoho z nich chytil slovenský motocyklový jezdec Martin Benko, který na 80. kilometru vsadil na špatnou kartu a místo jistoty se vydal jinou stopou, kterou zvolil jeho nejbližší soupeř v pořadí. Ale taková už je někdy závodní strategie. Trochu v etapě bloudil také Ján Zaťko.
Pátá etapa bude dohromady měřit téměř 700 kilometrů a na jejím konci se závodní karavana na dvě noci rozloží na břehu Atlantského oceánu. Poblíž města Dakhla stráví závodníci, doprovody a pořadatelé nedělní volný den. Pro někoho nastane doba zaslouženého odpočinku, pro jiné čas nutných oprav těžce zkoušené techniky.
AER 2020 – výsledky 4. etapy (385 km):
Kamiony: 1. Bouwens (Bel./Iveco) 4:28:18, 2. Kovács (Maď./Scania) +16:43, 3. Elfrink (Niz./Mercedes) +32:25,…7. Tomeček (ČR/Tatra) +1:21:03.
Moto: 1. Poskitt (Brit./KTM) 5:02:45, 2. Lucci (It./Husqv.) +04:44, 3. Dabrowski (Pol./KTM) +05:40,… 9. Benko +21:42, 34. Zaťko +1:16:42 (oba SR/KTM).
Auta/SxS: 1. Fromont (Fr./Buggy) 4:44:12, 2. Martin (Fr./Mercedes) +11:43, 3. Fretin (Fr./Can-Am) +2:04:15.
AER 2020 – výsledky po 4. etapě:
Kamiony: 1. Kovács 15:38:00, 2. Bouwens +13:09, 3. Fazekas (Maď./Scania) +2:02:28, 4. Essers (Bel./Man) +2:12:46, 5. Van Velsen (Niz./Ginaf) +2:46:01, 6. Tomeček +2:47:31.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 15:37:14, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +00:09, 3. Poskitt +21:10,… 9. Benko +1:33:01, 28. Zaťko +4:35:46.
Auta/SxS: 1. Fromont 15:36:18, 2. Martin +12:44, 3. Fretin +1:19:30.
Tisková zpráva týmu Tom Racing [editováno]