Dakar 2020: Sotnikov přeskočil van Kasterena a atakuje Macíka

Rubrika: Dakar 2020, Kamiony  
/ Aktualizováno:

Ruské Kamazy naprosto ovládly velmi rychlou sedmou etapu Rally Dakar 2020. Z vítězství se letos už potřetí radoval vedoucí muž kategorie kamionů Andrej Karginov.

Andrej Karginov, Dakar 2020
Andrej Karginov/Andrej Mokjejev/Igor Leonov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Dakar 2020. © Red Bull Content Pool

Po dni volna v saúdskoarabské metropoli pokračovala Rally Dakar 2020 sedmou etapou z Rijádu do Wadi Al-Dawasiru, jejíž součástí byla i nejdelší speciálka celé soutěže (546 km). Rychlá trať svědčila Kamazům, které obsadily první čtyři pozice. Andrej Karginov, Andrej Mokjejev a Igor Leonov vedli na všech mezičasech, a nakonec o tři sekundy udolali posádku Dmitrije Sotnikova.

„Speciálka byla velice rychlá, celý den jsme jeli maximální povolenou rychlostí. Dun dnes nebylo mnoho a pokud byly, tak jen nevelké,“ popisuje Andrej Karginov.

„Předjeli jsme van Kasterena a Vjazoviče, dojeli Šibalova a více než polovinu erzety jsme jeli za ním. Úkolem bylo jistit dva vedoucí Kamazy, což jsme dělali, dovezli jsme auto v pořádku do cíle, a navíc s dobrým výsledkem,“ pochvaluje si Dmitrij Sotnikov. „Byla to dlouhá etapa, průměrná rychlost vyšplhala na 110 km/h. Řekl bych, že to bylo docela nezáživné. Ale duny, které jsme dnes překonávali, byly o něco členitější a vyšší. Řekl bych, že se každým dnem přibližujeme nejsložitějším pískům.“

Anton Šibalov, Dakar 2020
Anton Šibalov/Dmitrij Nikitin/Ivan Tatarinov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Rally Dakar 2020. © Kamaz

Průběžně druhý Anton Šibalov byl dnes třetí, za Karginovem zaostal o dvě minuty a celkově na něj ztrácí 21 minut. Ve společné klasifikaci aut, SSV a kamionů figurují Karginov se Šibalovem na desátém a jedenáctém místě!

Po původních nesrovnalostech a následné korekci časů patří čtvrtý čas dne Eduardu Nikolajevovi, který se do soutěže vrátil v rámci tzv. Dakar Experience a ve druhé polovině letošního ročníku dakarské rally plní v týmu Kamaz-Master roli rychlé asistence.

Sotnikov využil potíží soupeřů

Sotnikov v průběžném pořadí předstihl Januse van Kasterena a výrazně se přiblížil pátému Martinu Macíkovi (oba Iveco), jehož náskok zkrátil na pouhou třetinu.

Přestože jízda v dunách patří k van Kasterenovým silnějším stránkám, dnes ztrácel právě tam. Důvodem byly problémy s plynovým pedálem.

Janus van Kasteren, Dakar 2020
Janus van Kasteren/Darek Rodewald/Marcel Snijders, Iveco Powerstar, Petronas Team de Rooy Iveco. Rally Dakar 2020. © Iveco

„Bylo to buď plný plyn, nebo žádný plyn. Jenže při přejíždění duny musíte s plynem pracovat. Začnete na plný plyn, ale pak jdete tak na polovinu, dokud se auto nepřehoupne přes hranu. Tohle nám dnes nefungovalo. V dunách to bylo strašně nepříjemné,“ stěžuje si Janus van Kasteren, jenž na jedné duně uvízl a ztratil přibližně šest minut, dokud mu nepomohl Martin Macík.

„Bylo to od něj velice sportovní gesto,“ ocenil Nizozemec chování svého rivala, na jehož pozici si před druhou polovinou soutěže dělal zálusk.

Martin Macík s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou museli na speciálce měnit zadní kolo. Na dvojici nejrychlejších Kamazů ztratila posádka týmu Big Shock Racing více než devatenáct a půl minuty a před osmou etapou má před Sotnikovem k dobru devět a půl minuty.

„Postrádám náročnost Dakaru. Dneska jsme letěli až na 450. kilometr, kde se nám na čisté rovině odseparoval vzorek z pneumatiky. Byla to rána jako z děla. Už jsme se lekli, že je to něco vážnějšího. Ale museli jsme jen vyměnit kolo, čímž jsme ztratili asi patnáct minut,“ popisuje hlavní příčiny až třináctého času Martin Macík. „Pak už jsme v prachu dojeli bez zásadnějších komplikací. Celá etapa byla rovná, rychlá, pořád letíš 140 km/h, duny minimálně. Technicky nepříliš náročná.“

Martin Macík & František Tomášek, Dakar 2020
Martin Macík a František Tomášek, Big Shock Racing. Rally Dakar 2020. © Big Shock Racing

„Máme jediný problém a to, že je letošní Dakar moc jednoduchý. Technicky i navigačně by to chtělo trochu zpestřit, aby to nebylo jen o rychlosti a o tom, jestli vám vydrží auto. Přáli bychom si nějaký pořádný taháček v dalších etapách,“ doplňuje navigátor František Tomášek.

Loprais nejlepší ze „zbytku světa“

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora byli na měřeném úseku pátí. Posádka Instaforex Loprais Teamu byla o tři minuty a devatenáct sekund rychlejší než Sergej Vjazovič s továrním Mazem a díky tomu se Bělorusovi nepatrně přiblížila i v celkovém pořadí. Od medailových pozic však novou Pragu stále dělí více než hodina.

Sedmé místo v hodnocení etapy patřilo Martinu van den Brinkovi s Renaultem, nejlepším pilotem Teamu De Rooy byl osmý Vic Versteijnen a devátý skončil Francouz Patrice Garrouste s Tatrou Jamal ostravského týmu Fesh Fesh.

Martin Šoltys, Dakar 2020
Martin Šoltys/David Schovánek/Tomáš Šikola, Tatra Phoenix, Tatra Buggyra Racing. Rally Dakar 2020. © Buggyra Media

I čtrnáctý čas stačil Martinu Šoltysovi, Davidu Schovánkovi a Tomáši Šikolovi k postupu o příčku výš. Posádka Tatry týmu Buggyra Racing přeskočila Alexandra Vasiljevského s trambusovým Mazem.

„Dnes se mi to moc nelíbilo, nebyly tam technické pasáže. Jeli jsme furt na omezovači a máme asi čtyři překročení rychlosti. Nic s tím nejde dělat, stačí malé poposkočení a auto se o kilometr zrychlí, a to už se trestá. Nikdo neví, jestli se terén změní nebo ne. My si pojedeme to svoje a uvidíme, na co to bude stačit,“ říká Martin Šoltys.

V pondělí 13. ledna se pojede okružní etapa se startem a cílem ve Wadi Al-Dawasiru a měla by být spíše rychlá.

Rally Dakar 2020
KAMIONY
průběžné pořadí po 7. etapě
1. Karginov/Mokjejev/Leonov Kamaz 43509 30:06:45
2. Šibalov/Nikitin/Tatarinov Kamaz 43509 +21:12
3. Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko MAZ 6400RR +46:39
4. Loprais/Alkendi/Pokora Praga V4S DKR +1:55:21
5. Macík/Tomášek/Švanda Iveco Powerstar +2:19:12
6. Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov Kamaz 43509 +2:28:41
7. Van Kasteren/Rodewald/Snijders Iveco Powerstar +2:42:00
8. Višněvskij/Novikov/Nevěrovič MAZ 5309RR +3:49:54
9. Šoltys/Schovánek/Šikola Tatra Phoenix +4:14:38
10. Sugawara/Močizuki/Somemija Hino 500 +4:17:37

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu