Ruské Kamazy naprosto ovládly velmi rychlou sedmou etapu Rally Dakar 2020. Z vítězství se letos už potřetí radoval vedoucí muž kategorie kamionů Andrej Karginov.
Po dni volna v saúdskoarabské metropoli pokračovala Rally Dakar 2020 sedmou etapou z Rijádu do Wadi Al-Dawasiru, jejíž součástí byla i nejdelší speciálka celé soutěže (546 km). Rychlá trať svědčila Kamazům, které obsadily první čtyři pozice. Andrej Karginov, Andrej Mokjejev a Igor Leonov vedli na všech mezičasech, a nakonec o tři sekundy udolali posádku Dmitrije Sotnikova.
„Speciálka byla velice rychlá, celý den jsme jeli maximální povolenou rychlostí. Dun dnes nebylo mnoho a pokud byly, tak jen nevelké,“ popisuje Andrej Karginov.
„Předjeli jsme van Kasterena a Vjazoviče, dojeli Šibalova a více než polovinu erzety jsme jeli za ním. Úkolem bylo jistit dva vedoucí Kamazy, což jsme dělali, dovezli jsme auto v pořádku do cíle, a navíc s dobrým výsledkem,“ pochvaluje si Dmitrij Sotnikov. „Byla to dlouhá etapa, průměrná rychlost vyšplhala na 110 km/h. Řekl bych, že to bylo docela nezáživné. Ale duny, které jsme dnes překonávali, byly o něco členitější a vyšší. Řekl bych, že se každým dnem přibližujeme nejsložitějším pískům.“
Průběžně druhý Anton Šibalov byl dnes třetí, za Karginovem zaostal o dvě minuty a celkově na něj ztrácí 21 minut. Ve společné klasifikaci aut, SSV a kamionů figurují Karginov se Šibalovem na desátém a jedenáctém místě!
Po původních nesrovnalostech a následné korekci časů patří čtvrtý čas dne Eduardu Nikolajevovi, který se do soutěže vrátil v rámci tzv. Dakar Experience a ve druhé polovině letošního ročníku dakarské rally plní v týmu Kamaz-Master roli rychlé asistence.
Sotnikov využil potíží soupeřů
Sotnikov v průběžném pořadí předstihl Januse van Kasterena a výrazně se přiblížil pátému Martinu Macíkovi (oba Iveco), jehož náskok zkrátil na pouhou třetinu.
Přestože jízda v dunách patří k van Kasterenovým silnějším stránkám, dnes ztrácel právě tam. Důvodem byly problémy s plynovým pedálem.
„Bylo to buď plný plyn, nebo žádný plyn. Jenže při přejíždění duny musíte s plynem pracovat. Začnete na plný plyn, ale pak jdete tak na polovinu, dokud se auto nepřehoupne přes hranu. Tohle nám dnes nefungovalo. V dunách to bylo strašně nepříjemné,“ stěžuje si Janus van Kasteren, jenž na jedné duně uvízl a ztratil přibližně šest minut, dokud mu nepomohl Martin Macík.
„Bylo to od něj velice sportovní gesto,“ ocenil Nizozemec chování svého rivala, na jehož pozici si před druhou polovinou soutěže dělal zálusk.
Martin Macík s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou museli na speciálce měnit zadní kolo. Na dvojici nejrychlejších Kamazů ztratila posádka týmu Big Shock Racing více než devatenáct a půl minuty a před osmou etapou má před Sotnikovem k dobru devět a půl minuty.
„Postrádám náročnost Dakaru. Dneska jsme letěli až na 450. kilometr, kde se nám na čisté rovině odseparoval vzorek z pneumatiky. Byla to rána jako z děla. Už jsme se lekli, že je to něco vážnějšího. Ale museli jsme jen vyměnit kolo, čímž jsme ztratili asi patnáct minut,“ popisuje hlavní příčiny až třináctého času Martin Macík. „Pak už jsme v prachu dojeli bez zásadnějších komplikací. Celá etapa byla rovná, rychlá, pořád letíš 140 km/h, duny minimálně. Technicky nepříliš náročná.“
„Máme jediný problém a to, že je letošní Dakar moc jednoduchý. Technicky i navigačně by to chtělo trochu zpestřit, aby to nebylo jen o rychlosti a o tom, jestli vám vydrží auto. Přáli bychom si nějaký pořádný taháček v dalších etapách,“ doplňuje navigátor František Tomášek.
Loprais nejlepší ze „zbytku světa“
Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora byli na měřeném úseku pátí. Posádka Instaforex Loprais Teamu byla o tři minuty a devatenáct sekund rychlejší než Sergej Vjazovič s továrním Mazem a díky tomu se Bělorusovi nepatrně přiblížila i v celkovém pořadí. Od medailových pozic však novou Pragu stále dělí více než hodina.
Sedmé místo v hodnocení etapy patřilo Martinu van den Brinkovi s Renaultem, nejlepším pilotem Teamu De Rooy byl osmý Vic Versteijnen a devátý skončil Francouz Patrice Garrouste s Tatrou Jamal ostravského týmu Fesh Fesh.
I čtrnáctý čas stačil Martinu Šoltysovi, Davidu Schovánkovi a Tomáši Šikolovi k postupu o příčku výš. Posádka Tatry týmu Buggyra Racing přeskočila Alexandra Vasiljevského s trambusovým Mazem.
„Dnes se mi to moc nelíbilo, nebyly tam technické pasáže. Jeli jsme furt na omezovači a máme asi čtyři překročení rychlosti. Nic s tím nejde dělat, stačí malé poposkočení a auto se o kilometr zrychlí, a to už se trestá. Nikdo neví, jestli se terén změní nebo ne. My si pojedeme to svoje a uvidíme, na co to bude stačit,“ říká Martin Šoltys.
V pondělí 13. ledna se pojede okružní etapa se startem a cílem ve Wadi Al-Dawasiru a měla by být spíše rychlá.
Rally Dakar 2020 KAMIONY průběžné pořadí po 7. etapě |
|||
1. | Karginov/Mokjejev/Leonov | Kamaz 43509 | 30:06:45 |
2. | Šibalov/Nikitin/Tatarinov | Kamaz 43509 | +21:12 |
3. | Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko | MAZ 6400RR | +46:39 |
4. | Loprais/Alkendi/Pokora | Praga V4S DKR | +1:55:21 |
5. | Macík/Tomášek/Švanda | Iveco Powerstar | +2:19:12 |
6. | Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov | Kamaz 43509 | +2:28:41 |
7. | Van Kasteren/Rodewald/Snijders | Iveco Powerstar | +2:42:00 |
8. | Višněvskij/Novikov/Nevěrovič | MAZ 5309RR | +3:49:54 |
9. | Šoltys/Schovánek/Šikola | Tatra Phoenix | +4:14:38 |
10. | Sugawara/Močizuki/Somemija | Hino 500 | +4:17:37 |