Třetí místo v osmé etapě Rally Dakar 2020 posunulo Pragu pilotovanou Alešem Lopraisem o něco blíž medailovým pozicím. Vedení v kategorii kamionů si čtvrtým etapovým vítězstvím pojistil Andrej Karginov s Kamazem. Rusův týmový kolega Dmitrij Sotnikov připravil Martina Macíka o pátou příčku.
[poslední aktualizace 13. 1. 2020, 23:25]
Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora nestačili v okružní etapě kolem Wadi Al-Dawasiru pouze na dvě nejlepší posádky průběžného pořadí. Na rychlostní zkoušce dlouhé 477 kilometrů byla Praga V4S DKR jen o devět minut pomalejší než vítězný Kamaz pilotovaný Andrejem Karginovem. Instaforex Loprais Team tak pro české barvy vybojoval na Dakaru 2020 první pomyslné etapové stupně vítězů napříč všemi kategoriemi.
Další kategorie:
> AUTO: Serradori zastínil hvězdy. Prokop zachránil Vaculíka
Loprais byl o devět a půl minuty rychlejší než dnes šestý Sergej Vjazovič s kapotovým Mazem a v průběžném pořadí snížil svůj odstup od třetího Bělorusa na méně než hodinu.
„Dnes jsme v sevření Kamazů, pak následuje MAZ. Jsme tedy mezi dvěma továrními týmy,“ těší Aleše Lopraise. „Dneska jsme to zvládli perfektně. Jsme schopní reálně stačit a hrát s nimi vyrovnanou partii v dunách. Jinde to kvůli výkonu motoru, který mají chlapci posazený někde úplně jinde, a týmové strategii prostě nejde.“
Vjazovič potřeboval pomoc kolegů
Sergej Vjazovič byl v pondělí nepochybně rád, že v závodě stále pokračují oba jeho týmoví kolegové.
„Konečně pořádná etapa! I když i dnes tam bylo mnoho rovných úseků, kde se jelo maximální povolenou rychlostí. Ale na řadu přišly také velmi měkké duny, které nebyly jednoduché, ale naše auto si s nimi poradilo,“ říká Sergej Vjazovič. „Bohužel jsme nečekali, že budou až tak měkké. Na padesátém kilometru zapadlo ve stoupání na dunu mnoho osobních aut. Nějak jsem si neuvědomil, že už dole pod dunou to může být velice měkké, a rozhodl jsem se, že se otočím a nepojedu tam, kde jiní uvízli. Myslel jsem si, že to objedu stranou.“
„Jenže při otáčení jsme na úplné rovině zapadli a nedokázali jsme sami vyjet! Snažil se nás vytáhnout Ljoša Višněvskij, ale sám to nedokázal. Až po příjezdu Saši Vasiljevského se to podařilo. Tak měkký písek tam byl. Tím jsme ztratili asi čtrnáct minut. Pak už jsme jeli bez problémů svým tempem a přes duny jsme se dostávali celkem snadno,“ pochvaluje si závodící šéf týmu MAZ-Sportauto.
Tým Kamaz opět plnil téměř bezchybně svou strategii. Andrej Karginov a Anton Šibalov figurují na prvních dvou místech v hodnocení etapy i v celkové klasifikaci. Karginovův náskok dnes narostl téměř o šest minut. Vedoucí dvojici nyní dělí sedmadvacet minut.
Chyba v dunách i nespolehlivé pneu
Na pátou příčku dnes navíc postoupil Dmitrij Sotnikov se třetím Kamazem, který si v průběžném pořadí polepšil na úkor Iveca sedlčanského Big Shock Racingu.
„Máme nějaký problém s pneumatikami. Várka, kterou jsme si přivezli, je nějaká špatná a loupou se nám dezény. Jednu pneumatiku jsme museli měnit, na další poničené jsme dojížděli,“ vysvětluje Martin Macík.
Dalších patnáct minut nechali Macík s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou v dunách.
„Na začátku jsme měli dobré tempo, předjeli jsme všechny podstatné. Potom jsme v dunách závodili s nějakými buginami, které se nám trošku motaly. Já jsem mu jí nechtěl ‚nandat‘, tak jsem vzal dunu zpříma a nahoře se auto pověsilo na břicho,“ popisuje jezdeckou chybu, k níž se hlásí, Martin Macík. „Chci strašně moc poděkovat Martinu Šoltysovi, který nás vytáhl.“
Martin Šoltys, David Schovánek a Tomáš Šikola byli s Tatrou osmí, celkově zůstávají devátí.
„Dnes to byla konečně etapa, která se mi líbila, s technickými úseky a dunami. Písek byl dnes měkký a hodně aut zapadlo, tak jsme je museli objíždět. Myslím, že tento terén je naše jediná možnost, kdy můžeme s těmi kluky bojovat. Potřebovali bychom více takových etap,“ přeje si Martin Šoltys.
„Ztratili jsme minimum času. To je přeci samozřejmost,“ dodává jezdec týmu Buggyra Racing o své pomoci Martinu Macíkovi. „Já bych byl na jeho místě taky rád, kdyby mi pomohl.“
Svou ztrátu na osmého Alexeje Višněvského s trambusovým Mazem dnes Šoltys snížil o pět na dvacet minut. Musí si však hlídat také Teruhita Sugawaru, který do top 10 pronikl po nedělní etapě. V pondělí byl Japonec se svým Hinem o 48 sekund rychlejší než Šoltys a díky tomu jej od českého závodníka dělí už jen dvě minuty a jedenáct sekund.
Počtvrté v řadě a popáté od začátku rally se do první desítky prosadil Patrice Garrouste s Tatrou Jamal ostravského týmu Fesh Fesh. Francouz, v jehož posádce jede také český mechanik Petr Vojkovský, je průběžně dvanáctý, jen půl minuty za Alexandrem Vasiljevskim s druhým trambusovým Mazem. Na desátého Sugawaru ztrácí 38 a půl minuty.
Rally Dakar 2020 KAMIONY průběžné pořadí po 8. etapě |
|||
1. | Karginov/Mokjejev/Leonov | Kamaz 43509 | 34:31:43 |
2. | Šibalov/Nikitin/Tatarinov | Kamaz 43509 | +27:06 |
3. | Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko | MAZ 6400RR | +1:05:17 |
4. | Loprais/Alkendi/Pokora | Praga V4S DKR | +2:04:27 |
5. | Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov | Kamaz 43509 | +2:39:22 |
6. | Macík/Tomášek/Švanda | Iveco Powerstar | +2:44:49 |
7. | Van Kasteren/Rodewald/Snijders | Iveco Powerstar | +3:33:02 |
8. | Višněvskij/Novikov/Nevěrovič | MAZ 5309RR | +4:15:30 |
9. | Šoltys/Schovánek/Šikola | Tatra Phoenix | +4:35:25 |
10. | Sugawara/Močizuki/Somemija | Hino 500 | +4:37:36 |