Ačkoliv si kvůli písečné bouři užil průjezdy oblíbenými dunami jen v omezené míře, může být Aleš Loprais po zkrácené desáté etapě Rally Dakar 2020 spokojený. Se svou Pragou se o 24 minut přiblížil medailovým pozicím.
[poslední aktualizace 15. 1. 2020, 18:40]
Desátá etapa Rally Dakar 2020 se ve středu jela z Haradhu do Shubaytahu. Její speciálka měla podle původního plánu měřit 534 kilometrů a zásadní prověrku měl představovat především závěrečný třicetikilometrový průjezd dunami. Kvůli počasí však museli pořadatelé měřený úsek zkrátit.
Už v první části před neutralizací se totiž v silném větru a za zhoršené viditelnosti dostala do potíží celá řada účastníků. Prakticky všechny záchranářské vrtulníky byly v permanenci na tomto úseku a zajištění bezpečnosti v další části testu nebylo možné. Rychlostní zkouška byla oficiálně zastavena na 345. kilometru, její výsledky však určily časy dosažené na kontrolním bodě na 223. kilometru. Do maratonského bivaku v Shubaytahu, kde se dnes musí obejít bez mechaniků a zázemí svých týmů, pokračovaly posádky náhradní trasou v režimu spojovacího úseku.
Vítězi zkrácené etapy (počítají se časy z 223. kilometru), která v dunách alespoň začínala, se stali Anton Šibalov, Dmitrij Nikitin a Ivan Tatarinov s Kamazem. Za nimi se seřadili týmoví kolegové Dmitrij Sotnikov (+1:08 min) a Eduard Nikolajev (+1:30).
Před Andreje Karginova (+2:27) se ve výsledcích etapy prosadil ještě Gert Huzink s hybridním Renaultem (+1:41). Vítěz Dakaru 2014 přesto dál vede s více než půlhodinovým náskokem před Šibalovem.
Lopraisův rušný den
Devátý čas (+9:36) stačil Aleši Lopraisovi, Khalidu Alkendimu a Petru Pokorovi (Praga) k výraznému snížení ztráty na průběžně třetího Sergeje Vjazoviče s kapotovým Mazem. I zkrácená etapa totiž dala rudému „kapotniku“ důkladně zabrat. Dvě závady řešili Bělorusové na trati, třetí odhalili v cíli. Bělorus byl o více než 24 minut pomalejší a před dvěma závěrečnými dny má před posádkou Instaforex Loprais Teamu k dobru 41 minut.
Přitom ani z pohledu Aleše Lopraise neměla desátá etapa úplně hladký průběh: „Dneska se nám opět projevil problém se senzorem turba. Museli jsme pětkrát zastavit a resetovat auto. Místy to bylo o přežívání. Nicméně i tak musíme poděkovat naší Lady, že nás dotáhla do finiše. S kluky se jí dnes budeme intenzivně věnovat, protože zítra nás čeká velmi těžká etapa.“
Frenštátský závodník ale nemůže hledět jen před sebe. Průběžně pátý Sotnikov byl ve středu o osm a půl minuty rychlejší a v celkovém součtu za Lopraisem zaostává o sedmadvacet minut.
Fesh Fesh v první šestce
Z kamionů českých týmů figurovala tentokrát nejvýše Tatra Jamal ostravské stáje Fesh Fesh. Francouz Patrice Garrouste byl šestý (+5:45) a postoupil na jedenácté místo absolutně. Od první desítky jej nyní dělí dvacet minut.
Martin Macík za svými zády udržel Januse van Kasterena (oba Iveco) a upevnil si šestou příčku průběžného pořadí.
„Dneska to pro nás byla příjemná jízda. Vypadá to tu jak v Mordoru. Trať hodně písčitá, duna, tvrdý podklad, duna. Ty duny měly dneska hodně zrádné zakončení. Jedete, nic nevidíte a najednou se zjeví stěna dolů. A pak rozhoduje, kdo jak zabrzdí,“ říká Martin Macík. „My jsme jeli relativně na pohodu, abychom neudělali zásadní chybu. Přeci jen, je to maratonská etapa. Strašně tu fouká.“
Podobně se dařilo také Martinu Šoltysovi (Tatra) v duelu s Teruhitem Sugawarou (Hino) o devátou pozici.
„Dnešní etapa byla zrušená po první části těsně před neutralizací. Bylo to velmi těžké, obtížné duny, měkký písek. Asi po třech čtvrtinách jsme měli problém, když nám přestala fungovat elektrika, přestaly jít veškeré budíky. Museli jsme trochu zpomalit a dojeli jsme do neutralizace, kde jsme to opravili. Mezitím jsme se dozvěděli, že byla dnešní etapa zrušena,“ popisuje Martin Šoltys.
Se všemi neduhy své techniky si dnes posádky musí poradit samy. Zítra je čeká druhá část maratonské etapy, která je zavede zpět do Haradhu. Ze 744 km se jich jako speciálka pojede 379. Na úvodních 80 kilometrech se posádky budou muset popasovat s nejimpozantnějšími dunami v zemi.
Rally Dakar 2020 KAMIONY průběžné pořadí po 10. etapě |
|||
1. | Karginov/Mokjejev/Leonov | Kamaz 43509 | 40:20:04 |
2. | Šibalov/Nikitin/Tatarinov | Kamaz 43509 | +36:08 |
3. | Vjazovič/Haranin/Zaporoščenko | MAZ 6400RR | +1:40:00 |
4. | Loprais/Alkendi/Pokora | Praga V4S DKR | +2:21:18 |
5. | Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov | Kamaz 43509 | +2:48:10 |
6. | Macík/Tomášek/Švanda | Iveco Powerstar | +3:12:13 |
7. | Van Kasteren/Rodewald/Snijders | Iveco Powerstar | +3:52:02 |
8. | Višněvskij/Novikov/Nevěrovič | MAZ 5309RR | +4:37:52 |
9. | Šoltys/Schovánek/Šikola | Tatra Phoenix | +5:03:53 |
10. | Sugawara/Močizuki/Somemija | Hino 500 | +5:19:29 |