Andrej Karginov nekompromisně směřuje za svým druhým dakarským vítězstvím. Tovární jezdec Kamazu vyhrál předposlední etapu a do závěrečného dne půjde s téměř čtyřicetiminutovým náskokem před týmovým kolegou Antonem Šibalovem. Problémy postihly posádky Aleše Lopraise a Martina Šoltyse.
[poslední aktualizace 16. 1. 2020, 19:39]
Předposlední etapu Rally Dakar 2020 vytyčili pořadatelé mezi Shubaytahem a Haradhem. Na závodníky čekalo celkem 744 kilometrů, z nichž se 379 jelo v rámci rychlostní zkoušky. A ta začínala pořádně zostra. Osmdesátikilometrovým úsekem v nejimpozantnějších dunách Saúdské Arábie. V dunách se ale závodilo po většinu speciálky.
Andrej Karginov, Andrej Mokjejev a Igor Leonov jsou v kategorii kamionů zatím zcela suverénními vládci prvního saúdskoarabského ročníku Rally Dakar. Nejrychlejší čas dne si připsali už pošesté a svůj náskok navýšili o další tři a půl minuty. Na čtvrteční speciálce nedaly Kamazy konkurentům šanci a obsadily první čtyři místa.
Duny zamíchaly pořadím
Dnes druhý (+1:27 min) Dmitrij Sotnikov si navíc polepšil v průběžné klasifikaci. Rus se posunul z páté na čtvrtou příčku.
Ruskému jezdci nahrály do karet problémy Aleše Lopraise, Khalida Alkendiho a Petra Pokory s Pragou. Posádka Instaforex Loprais Teamu nejprve na dvacet minut zapadla mezi 108. a 162. kilometrem. Do vážnějších problémů se následně dostala mezi 212. a 271. kilometrem. Do cíle dorazila se ztrátou dvou hodin a 52 minut, kromě Sotnikova klesla také za Martina Macíka a Januse van Kasterena (oba Iveco) na sedmé místo.
„Praskla nám levá poloosa, která zničila brzdový válec. Jelo se v těžkém terénu, tak jsme to dvakrát zakopali,“ popisuje Petr Pokora. „Chtěl bych poděkovat Robertu Szustkowskému, Jarosławu Kazberukovi a Filipu Škrobánkovi za jejich velkou snahu při pokusu o naše vyproštění. Sice se to nepovedlo, ale dál pokračovali až ve chvíli, kdy jsme přetrhli všechna lana.“
Martin Macík, František Tomášek a David Švanda se s Ivecem týmu Big Shock Racing letos potřetí prosadili v etapě mezi šest nejrychlejších (+13:14) a celkově se posunuli na pátou pozici.
„Nepraskaly nám gumy, jelo se parádně,“ pochvaluje si Martin Macík. „Nečekal jsem, že duny budou po celou speciálku. 379 kilometrů jenom duny. Líbilo se mi to, protože to konečně byla obtížná etapa. Udělali jsme jen pár chyb. Na začátku jsme jeli trochu pomaleji, protože speciálka byla dlouhá a my jsme nechtěli na kamionu nic zničit před poslední etapou. Přesto jsme jsme držák kabiny, protože jsme si asi dvakrát skočili trošku víc. Dnes ve dvě hodiny ráno se mi narodila dcera Mia, takže teď závodím i pro ni.“
„Takhle má vypadat Dakar! Úplně jsme si to užili, bylo to super,“ září spokojeností také navigátor František Tomášek.
Sergej Vjazovič s kapotovým Mazem byl o minutu rychlejší než Macík a navzdory včerejší sérii technických problémů zůstává třetí. Bělorusův odstup od vedoucí dvojice je značný, stejně jako náskok před nyní čtvrtým Sotnikovem.
Fesh Fesh v desítce
Už pošesté pronikli do top 10 Patrice Garrouste, Szymon Gospodarczyk a Petr Vojkovský s Tatrou Jamal. Sedmý čas katapultoval francouzsko-polsko-českou posádku týmu Fesh Fesh do první desítky i v celkovém pořadí.
Garrouste předstihl Martina Šoltyse, Davida Schovánka a Tomáše Šikolu, kteří kvůli opakovaným opravám ztratili více než hodinu a půl. Před Tatru týmu Buggyra Racing postoupil také Teruhito Sugawara s Hinem.
„V neutralizaci jsme zjistili, že nám z auta teče olej. Ukázalo se, že nám vypadla pumpa serva,“ popisuje Martin Šoltys. „Jenže po opravě jsme ujeli jen asi padesát kilometrů. Sto kilometrů před cílem nám ‚servopumpa‘ vypadla podruhé, protože jsme měli k dispozici jen krátké šrouby. Nakonec jsme ji nějak přikurtovali, ale po dalších padesáti metrech nám bouchla hadice na turbu a my jsme opravovali znovu.“
V pátek 17. ledna uzavře Dakar 2020 dvanáctá etapa z Haradhu do Qiddiye. Na rozdíl od předchozích let v žádné případě nepůjde jen o „mávací“ etapu. Na závodníky čeká ještě 374 kilometrů speciálky a pořadatelé opět varují před obtížnou navigací. Na posledním 20kilometrovém úseku se bude bojovat o trofej Qiddiye, dosažené úseky na tomto testu se však už nebudou počítat do celkových výsledků rally.