Carlos Sainz a Lucas Cruz s buginou Mini v závěrečné etapě drama nepřipustili a společně se radují ze třetího vítězství na Rally Dakar. Obhájce vítězství Nasser Al-Attiyah rázným závěrem uhájil alespoň druhou příčku.
[poslední aktualizace 17. 1. 2020, 18:00]
Před rokem se tým X-raid na Dakaru potýkal se sérií problémů. Celoroční vývoj speciálů Mini JCW Buggy však přinesl ovoce. Agilním buginám rychlé a místy kamenité tratě v Saúdské Arábii svědčily a konkurenční Toyota jejich tempu tentokrát nestačila.
Carlos Sainz s Lucasem Cruzem se vedení ujali po třetí etapě, kterou vyhráli, v dalším průběhu Rally Dakar 2020 byli na speciálkách nejrychlejší ještě třikrát a do cíle v Qiddiyi dorazili s náskokem šesti minut a 21 sekund před Nasserem Al-Attiyahem s Toyotou.
„Jsem velice šťastný. Od prvního dne jsme bojovali na medailových pozicích a od začátku jsme jeli naplno. První ročník Dakaru v Saúdské Arábii byl úžasný,“ chválí Carlos Sainz.
Španělé společně vyhráli Dakar také v letech 2010 a 2018. Poprvé uspěli s továrním Volkswagenem, podruhé získali trofej s továrním Peugeotem.
Sainz se vyhoupl na třetí příčku historické tabulky, o níž se dělí s Pierrem Lartiguem, Reném Metgem a Nasserem Al-Attiyahem. V kategorii automobilů na Dakaru víckrát triumfovali pouze Stéphane Peterhansel (sedmkrát) a Ari Vatanen (čtyřikrát).
Tým X-raid vyhrál Dakar popáté, v letech 2012 až 2015 vládly jeho jezdci s vozy Mini All4 Racing.
Duel o stříbro
Al-Attiyah a Mathieu Baumel museli na závěrečné zkrácené speciálce svést souboj o druhou příčku se Sainzovými týmovými kolegy Stéphanem Peterhanselem a Paulem Fiúzou. Obě posádky ještě ráno dělilo pouhých šest sekund. Díky prvnímu etapovému triumfu v letošním ročníku si však katarsko-francouzská posádka stříbro pohlídala. Francouze nakonec porazila o více než tři a půl minuty.
„Ve středu jsme udělali chybu při navigaci a draze jsme za ni zaplatili. Ztratili jsme spoustu času. V tu chvíli jsem věděl, že jsme Dakar prohráli,“ tvrdí Nasser Al-Attiyah. „Ano, chtěl jsem první ročník Dakaru v Saúdské Arábii vyhrát, ale buginy Mini tady byly docela rychlé a Carlos také odvedl skvělou práci. Jsem nadšený, že závodíme právě tady. Příští rok se vrátím pro vítězství. Jen potřebuji o trochu víc štěstí.“
Al-Attiyah sice vítězství neobhájil, přesto se může pochlubit mimořádnou bilancí. V posledních sedmi letech se na Dakaru šestkrát umístil na stupních vítězů.
Triumf týmovému kolegovi přeje i třináctinásobný dakarský šampion Stéphane Peterhansel: „Vyhráli jsme čtyři etapy, což je dobrý výsledek, ačkoliv v celkovém hodnocení to tak dobré není. Přesto jsem velice spokojený. Po změně navigátora těsně před startem jsem si nebyl jistý, jestli dokážu bojovat o stupně vítězů. Carlos je velice rychlý. Lucas taky udělal pár drobných navigačních chyb, ale řekl bych, že jich bylo méně než v našem případě. Proto jsou vepředu. Hodně jsme společně testovali, vzájemně sdíleli informace a celkově byla a je naše spolupráce výborná. Proto jsem spokojený, i když jsem sám nevyhrál. S Carlosem k sobě máme blízko už od dob společného působení u Peugeotu a je velmi příjemné mít za týmového kolegu právě jeho.“
„Další Dakar máme za sebou. Ještě nevím, jestli tohle byla má poslední dakarská speciálka. Čtyři etapová vítězství ukázala, že rychlost nám pořád nechybí. Ale budu si o tom muset promluvit s Andreou,“ zmiňuje Francouz svou manželku, kterou na sedadlo spolujezdce nepustily zdravotní problémy.
Domácí úspěch
Nejlepší dakarský výsledek dosavadní kariéry vybojoval na domácí půdě Yazeed Al-Rajhi, který s ruským spolujezdcem Konstantinem Žilcovem a Toyotou od belgického Overdrivu skončil těsně pod stupni vítězů.
Páté místo obsadili Giniel de Villiers a Àlex Haro s dalším továrním Hiluxem, kteří po předposlední etapě předstihli Orlanda Terranovu a Ronnieho Graueho s Mini JCW Rally. Argentinci po druhé etapě vedli, ale od šesté etapy si Terranova stěžoval na silné bolesti krku a ve druhé polovině soutěže proto musel jet o něco opatrněji.
Z Čechů opět nejlépe Prokop
Martin Prokop byl stejně jako v předchozích letech nejlepším z českých jezdců v kategorii automobilů, ačkoliv se na rozdíl od dvou předchozích ročníků neprosadil do elitní desítky. S Viktorem Chytkou obsadili dvanácté místo.
„Zvládli jsme to, což je super, ale je v tom i malinká příchuť ne úplné spokojenosti,“ připouští Martin Prokop. „Celý rok jsme makali a snažili se připravit, ale výsledek není takový, jaký jsme si představovali. Respektive nebojovali jsme o místa, na jaká jsme zvyklí. Hráli jsme až druhé housle, a to nebylo ono. Nebyli jsme připravení na extrémně rychlé erzety. Hlavně má hlava na to nebyla ready po všech událostech předchozích měsíců. Nebyl jsem schopný jet tak rychle jako dřív.“
Kromě posádky jihlavského týmu MP-Sports figuruje ve druhé desítce ještě Miroslav Zapletal se slovenským navigátorem Markem Sýkorou a s Fordem vlastního týmu Offroadsport. Navzdory několika technickým problémům skončil Zapletal šestnáctý.
Soutěž dokončily všechny čtyři české posádky, které do ní odstartovaly.
Alonso nejlepším nováčkem
Bývalý mistr světa formule 1 Fernando Alonso byl při své dakarské premiéře hodně vidět. Španěl sice hned v úvodu výrazně ztratil kvůli opravě poškozeného zavěšení a v desáté etapě předvedl na duně dvojité salto, jinak ale byly jeho výkony vynikající.
V osmé etapě se blýskl druhým časem a celkem osmkrát se na jednotlivých speciálkách prosadil do top 10. Před středeční nehodou byl desátý i v průběžném pořadí. S navigátorem Marcem Comou nakonec obsadili třináctou příčku absolutně, Alonso se stal nejlepším nováčkem letošního Dakaru v kategorii automobilů.