Tomáš Tomeček je hrdý na možnost reprezentovat Českou republiku a ve světě připomínat tradici 123 let české automobilové značky Tatra.
„S radostí jsme dojeli do cíle. Jsme tady, v senegalském Dakaru, a to je super,“ raduje se Tomáš Tomeček a s pokorou dodává: „Dopadlo to, jak mělo. Miklos Kovacs a Karoly Fazekas byli rychlejší a zaslouží si to. Třetí místo je opravdu super!“
Na start první etapy Africa Eco Race se v úterý 7. ledna 2020 postavilo 128 účastníků, kteří předtím na samém začátku ledna prošli povinnými přejímkami. Neuvěřitelných 115 jich v neděli 19. ledna dorazilo až k Růžovému jezeru. Mnozí potlučení, s kulhající technikou a mnoha hodinami penalizací. Ale dokázali to. Sen o Dakaru si naplno prožili a splnili.
Penalizacím se zcela vyhnula pouhá dvacítka účastníků. Tomeček byl mezi nimi. On i Tatra opět prokázali výdrž a kvalitu. Se zázemím, jaké má příborský pilot k dispozici, dosáhl maxima možného.
„Letos to bylo o hodně náročnější, tratě byly z velké části nové. A byly krásné, pořadatelům se to hodně povedlo. Také konkurence byla dosud největší,“ hodnotí Tomeček.
Závod se pro něj napřed nevyvíjel dobře. V první marocké etapě, která se netradičně konala v dubovém háji, bloudil a po zásahu větve musel opravovat vzduchovou hadici. Bylo z toho jedenácté místo ze čtrnácti kamionů a hodinová ztráta. V dalších etapách se posouval pořadím kupředu, ač ho občas přibrzdily defekty.
„Jestli si to správně pamatuji, tak v závodě jsem měl čtyři defekty. To není tak moc a je to logický následek větší náročnosti letošních tratí,“ přemítá český závodník. „Oranžové balai mělo dva defekty, ostatní Tatry žádný.“
V půlce závodu byl pátý. V píscích a dunách Mauritánie podnikl frontální útok a posunul se na třetí pozici, kterou udržel až do cíle. Nad jeho síly byly pouze dvě maďarské Scanie disponující přibližně tisícikoňovými motory. Ve dvou etapách obsadil druhou příčku, jednou byl třetí a čtyřikrát čtvrtý.
Tomáš Tomeček do senegalského Dakaru dojel poprvé v roce 1995 coby navigátor vítězné posádky Karla Lopraise. Od té doby vynechal jediný ročník, kdy místo vojny odpočítával dny na civilní službě.
„Život ukáže, co bude dál. Vždycky se dá něco vymyslet,“ odbývá otázky, jestli bude pokračovat v současném modelu sólo závodníka v neelektronické Tatře 815 doprovázené týmovými kamiony balai, jež pracují ve službách pořadatele. Posléze přece jen naznačí: „V Africe jsem potkal dva velké vzory, šestasedmdesátiletého pana Esserse a ještě o dva roky staršího pana Sugawaru. A viděl jsem, co ve svém věku dokáží. Mně přitom bude teprve padesát. Omlazuje mě rodina, děti. Z dřívějška mám za sebou nějaké těžší operace, ale nemám například sešroubované obratle jako Gerard de Rooy. Záda mě samozřejmě trochu bolí, v kamionech dostáváme hrozné rány. Ale to je tak všechno. Cítím se unavený, ale zdravý.“
Kamiony: 1. Kovács 50:22:04, 2. Fazekas (oba Maď./Scania) +3:36:17, 3. Tomeček (ČR/Tatra) +4:05:26, 4. Essers (Bel./Man) +6:30:22, 5. Elfrink (Niz./Mercedes) +8:00:59, 6. Van Velsen (Niz./Ginaf) +8:35:14, 7. Bouwens (Bel./Iveco) +19:42:26, 8. Hillewaere (Bel./Man) +44:15:09, 9. Van Groningen (Niz./Daf) +50:03:16, 10. Levickij (Rus./Gaz) +58:49:30, 11. Baran (Pol./Man) +71:13:16, 12. Chlebov (Rus./Gaz) +77:29:45, 13. D´Huster (Fr./Man) +112:05:32.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 48:47:30, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +03:59, 3. Poskitt (Brit./KTM) +51:56, 4. Lucci (It./Husqvarna) +55:32, 5. Benko +5:23:47,… 26. Zaťko +20:18:56 (oba SR/KTM).
Auta/SxS: 1. Martin (Fr./Mercedes) 49:15:11, 2. Fretin +4:43:42, 3. Etienne +6:26:17 (oba Fr./Can-Am).
Tisková zpráva týmu Tom Racing [editováno]