Dakarské motorky dostanou airbagy

Rubrika: FIM MS CCR, Moto/Quad, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Zástupci Mezinárodní motocyklové federace (FIM), společnosti ASO, výrobců a jezdců jednali tento týden v Portugalsku o plánovaných krocích, které mají vést v nejbližší budoucnosti ke zvýšení bezpečnosti motocyklistů při cross-country rally.

Alexandre Bispo & Eric Martinez, Dakar 2020
Alexandre Bispo (Yamaha #118) a Eric Martinez (Husqvarna #151). Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

Lisabonské schůzky se kromě několika dalších osobností účastnili prezident FIM Jorge Viegas, sportovní ředitel FIM Jean-Paul Gombeaud, ředitel Rally Dakar David Castera, manažeři továrních týmů Honda, Yamaha, KTM a Hero, za jezdce byli přítomni Sam Sunderland a Adrien Van Beveren. Pracovní skupina projednávala možnosti, jak při podnicích cross-country rally – a především při Rally Dakar – snížit počet nehod a zvýšit bezpečnost motocyklistů.

Účastníci jednání definovali zásadní faktory, které při soutěžích zvyšují riziko nehod a zranění. Na straně jezdců se jedná především o únavu, dehydrataci, vysokou rychlost ve spojení s přehnanou sebedůvěrou, přehřátí organismu, navigační chyby a ztrátu pozornosti. Na straně pořadatelů by se mělo zapracovat na stavbě trati, zvlášť pokud jde o viditelnost překážek, a na maximální přesnosti roadbooků.

Z jednání vzešlo několik úkolů, které začnou zainteresované strany společnými silami bezprostředně řešit. Postupně by mělo dojít k těmto změnám:

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Tratě: Na přípravě tratí všech podniků zařazených do šampionátu FIM se budou podílet bývalí motocykloví závodníci.

Roadbook: Bude vytvořen tým tzv. traťových inspektorů, jejichž úkolem bude příprava roadbooků pro všechny podniky. Díky tomu by jezdci a týmy měli mít pokaždé k dispozici stejně kvalitní informace. Jednotný systém by měl účastníkům usnadnit interpretaci informací, které jsou uvedeny v roadbooku. Díky tomu by si závodníci měli být schopní vytvořit přesnější představu o náročnosti trati.

Snížení rychlosti: Tratě by měly obsahovat charakterově různorodé pasáže, aby došlo ke snížení rychlostních průměrů na měřených úsecích.

Restriktory sání vzduchu: Podobně jako v mistrovství světa superbiků budou i na soutěžních motocyklech instalovány omezovače sání vzduchu. Cílem je snížení výkonu motorů i dosahovaných rychlostí. Řešení se bude testovat do června letošního roku.

Olaf Harmsen, Dakar 2020
Olaf Harmsen, KTM, Bas Dakar KTM Racing Team. Rally Dakar 2020. © ASO/DPPI

Ochranné prvky: V co nejkratší době mají být zavedeny airbagy. Zástupci FIM začali okamžitě plánovat další schůzku s výrobci. Letos by se měly tyto prvky testovat, příští rok by již měly být plošně používány.

Navigace: Pracuje se na nové „věži“ ve které jsou nad řídítky umístěny navigační přístroje. Nové zařízení bude schopné předávat více informací prostřednictvím dalších vizuálních a zvukových signálů. Zároveň má být kompaktnější, aby se při nehodě snížilo riziko zranění.

„Byla to velmi konstruktivní schůzka a já jsem s jejími výsledky spokojen. Snížení počtu nehod při rally a hlavně na Dakaru je jednou z priorit FIM. Od počátku letošní sezony budeme testovat jednotlivá řešení a na jejím konci se rozhodneme, co je potřeba změnit,“ vysvětluje prezident FIM Jorge Viegas. „Společně s ASO, týmy a jezdci usilujeme o co nejlepší budoucnost tohoto atraktivního a jedinečného šampionátu.“

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu