Zástupci Mezinárodní motocyklové federace (FIM), společnosti ASO, výrobců a jezdců jednali tento týden v Portugalsku o plánovaných krocích, které mají vést v nejbližší budoucnosti ke zvýšení bezpečnosti motocyklistů při cross-country rally.
Lisabonské schůzky se kromě několika dalších osobností účastnili prezident FIM Jorge Viegas, sportovní ředitel FIM Jean-Paul Gombeaud, ředitel Rally Dakar David Castera, manažeři továrních týmů Honda, Yamaha, KTM a Hero, za jezdce byli přítomni Sam Sunderland a Adrien Van Beveren. Pracovní skupina projednávala možnosti, jak při podnicích cross-country rally – a především při Rally Dakar – snížit počet nehod a zvýšit bezpečnost motocyklistů.
Účastníci jednání definovali zásadní faktory, které při soutěžích zvyšují riziko nehod a zranění. Na straně jezdců se jedná především o únavu, dehydrataci, vysokou rychlost ve spojení s přehnanou sebedůvěrou, přehřátí organismu, navigační chyby a ztrátu pozornosti. Na straně pořadatelů by se mělo zapracovat na stavbě trati, zvlášť pokud jde o viditelnost překážek, a na maximální přesnosti roadbooků.
Z jednání vzešlo několik úkolů, které začnou zainteresované strany společnými silami bezprostředně řešit. Postupně by mělo dojít k těmto změnám:
Tratě: Na přípravě tratí všech podniků zařazených do šampionátu FIM se budou podílet bývalí motocykloví závodníci.
Roadbook: Bude vytvořen tým tzv. traťových inspektorů, jejichž úkolem bude příprava roadbooků pro všechny podniky. Díky tomu by jezdci a týmy měli mít pokaždé k dispozici stejně kvalitní informace. Jednotný systém by měl účastníkům usnadnit interpretaci informací, které jsou uvedeny v roadbooku. Díky tomu by si závodníci měli být schopní vytvořit přesnější představu o náročnosti trati.
Snížení rychlosti: Tratě by měly obsahovat charakterově různorodé pasáže, aby došlo ke snížení rychlostních průměrů na měřených úsecích.
Restriktory sání vzduchu: Podobně jako v mistrovství světa superbiků budou i na soutěžních motocyklech instalovány omezovače sání vzduchu. Cílem je snížení výkonu motorů i dosahovaných rychlostí. Řešení se bude testovat do června letošního roku.
Ochranné prvky: V co nejkratší době mají být zavedeny airbagy. Zástupci FIM začali okamžitě plánovat další schůzku s výrobci. Letos by se měly tyto prvky testovat, příští rok by již měly být plošně používány.
Navigace: Pracuje se na nové „věži“ ve které jsou nad řídítky umístěny navigační přístroje. Nové zařízení bude schopné předávat více informací prostřednictvím dalších vizuálních a zvukových signálů. Zároveň má být kompaktnější, aby se při nehodě snížilo riziko zranění.
„Byla to velmi konstruktivní schůzka a já jsem s jejími výsledky spokojen. Snížení počtu nehod při rally a hlavně na Dakaru je jednou z priorit FIM. Od počátku letošní sezony budeme testovat jednotlivá řešení a na jejím konci se rozhodneme, co je potřeba změnit,“ vysvětluje prezident FIM Jorge Viegas. „Společně s ASO, týmy a jezdci usilujeme o co nejlepší budoucnost tohoto atraktivního a jedinečného šampionátu.“