Pandemie nemoci covid-19 a s ní související opatření zasáhla prakticky celou Evropu. Aktuální vývoj v jednotlivých zemích a oblastech podnikání ovlivňuje pohled jednotlivých osobností. K těm skeptičtějším patří například majitel závodního týmu a velké přepravní společnosti Gerard de Rooy.
Přípravy na Rally Dakar 2021 zahájil Team De Rooy okamžitě po skončení letošního ročníku. V dílnách v nizozemském Sonu se pracovalo na soutěžních vozech i po vypuknutí pandemie, přestože vedení týmu optimismem v uplynulých týdnech právě nepřekypovalo.
„Možná je to všechno k ničemu,“ připouštěl šéfmechanik Corné van Drunen. „Samozřejmě doufám, že všechno dobře dopadne, ale mám-li být upřímný, úplně v to nevěřím.“
Velký otazník tak visí nad návratem Gerarda de Rooye za volant závodního kamionu. Nizozemec se podrobil operaci plotének a první Dakar na Blízkém východě absolvoval pouze v roli nezávodícího šéfa týmu. Jeho zdravotní stav se zlepšil a v dubnu měl na Morocco Desert Challenge testovat Iveco Powerstar s nezávislým zavěšením.
Populární marocký podnik však byl kvůli šířícímu se koronaviru odložen na září, což je s ohledem na vývoj auta nepříjemné. V případě, že by si v závodě získané poznatky vyžádaly další úpravy techniky, zbylo by na jejich provedení podstatně méně času.
Vysychající zdroje
Team De Rooy navíc řeší jezdecké obsazení a s ním související financování, neboť jednotliví piloti, respektive jejich partneři za místo v týmu platí. Ze čtveřice závodníků, kteří s kamiony Iveco startovali v lednu v Saúdské Arábii, pokračuje ve spolupráci pouze Janus van Kasteren.
Značný problém představuje pro de Rooye také hospodářská situace v Evropě. Přerušení výroby v mnoha velkých společnostech a dočasné uzavření hranic mezi jednotlivými státy významně pocítily právě přepravní společnosti. De Rooyova firma tak nyní řeší také osud necelých osmi set svých zaměstnanců. I proto Nizozemec vyjádřil pochybnosti o účasti svého týmu na Dakaru 2021.
„Současná situace zasáhne všechny velmi tvrdě. Náš byznys se v dubnu úplně zastavil. Několik měsíců to zvládneme, ale pak bychom se už dostali do složité situace,“ nastínil Gerard de Rooy. „Podobně na tom jsou mnozí další účastníci, kteří mají vlastní společnosti, díky nimž si částečně financují svého koníčka. A firma je na prvním místě. Pokud nebude dobře fungovat, pak nemohu jet Dakar.“
Hlavně zdraví
Dvojnásobný vítěz dakarské rally má navíc obavu o budoucnost samotného závodu.
„Stejně jako v případě ostatních sportů se celá sezona zastavila. Možná je na to ještě příliš brzy, přesto předpokládám, že uspořádat Dakar bude jen těžko možné. Vždyť teď nelze pořádat ani jiné akce s mnohem menším počtem účastníků.“
„Nejdůležitější je zdraví. Během závodu se v bivaku dva týdny pohybují tisíce lidí. Jen nás je čtyřicet a pracujeme v bezprostředním kontaktu. Myslím si, že Dakar bude pokračovat pouze v případě, že se podaří vyvinout vakcínu. Pokud očkování na trhu nebude, pak bude zrušen,“ obává se de Rooy.