Buginy jako možná cesta do hybridní dakarské budoucnosti

Rubrika: Auto, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Od roku 2023 bude nejprestižnější dakarská kategorie T1 určena pouze automobilům s pohonem všech kol. Buginy s jedinou poháněnou nápravou tento dosud elitní klub nuceně opustí. Přesto se rýsuje zajímavá budoucnost i pro ně. Díky své konfiguraci a nižší hmotnosti se mohou stát vhodnou platformou pro společnosti, které se chtějí vydat alternativní cestou.

Carlos Sainz, Dakar 2020
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, Bahrain JCW X-Raid Team. Rally Dakar 2020. © X-raid

Společnost Amaury Sport Organisation (ASO), která je pořadatelem Rally Dakar, a Mezinárodní automobilová federace (FIA) chtějí svět cross-country rally otevřít alternativním technologiím. A právě plánovaná změna ohledně kategorie T1 představuje téměř ideální příležitost. Z bugin se nemusí stát pouhý komparz, jenž dožije svůj sportovní život kdesi v ústraní. Naopak.

„Díky své nízké hmotnosti a celkové koncepci mohou být buginy 4×2 snadněji přizpůsobeny alternativním nebo hybridním motorům,“ upozorňuje Sven Quandt, jehož tým X-raid slavil díky Carlosi Sainzovi a Lucasi Cruzovi vítězství na Dakaru 2020 právě s „dvoukolkou“ Mini.

Velmi vstřícně se k moderním technologiím v poslední době staví především ASO, která chce otevřít Dakar jak hybridním vozům, tak strojům s elektromotory využívajícími energii z vysokokapacitních akumulátorů nebo vodíkových článků. Proto by větší problém neměl nastat ani ve chvíli, pokud by byl přístup FIA o něco liknavější a nástup této techniky v rámci světového poháru pomalejší.

Žádné druhé housle

Vozy s alternativním pohonem by se i v takovém případě mohly utkat s „konvenčními čtyřkolkami“ minimálně na Dakaru. Organizátoři dakarské rally navíc nechtějí z hybridů, elektromobilů a dalších experimentálních strojů dělat druhořadou kategorii bojující kdesi uprostřed startovního pole. To vše může být marketingově dostatečně zajímavé pro automobilky a další společnosti, které se rozhodly vydat od fosilních paliv jiným směrem.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Navíc je otázkou, jak silná konkurence se v kategorii T1 4×4 za necelé tři roky sejde.

„Čtyřkolky se mohou stát od roku 2023 jedinými vozy v elitní kategorii pouze v případě, že mezi nimi bude dostatečná konkurence. To však v tuto chvíli není jisté. Bude potřeba několik výrobců, kteří takové soutěžní vozy postaví a budou je provozovat na opravdu profesionální úrovni,“ upozorňuje Quandt. „Zároveň však víme, že záměrem ASO je umožnit boj o vítězství vozům různých koncepcí.“

Buginy tak možná budou o dakarské vavříny bojovat i po roce 2022. Ovšem v jejich útrobách už nejspíš nebude burácet dosud běžný spalovací motor…

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu