„Jednou jsem měl k vítězství blízko a naposledy jsem byl nejrychlejší, jenže ani jednou jsem Dakar nedokázal dokončit tak, jak bych si přál. Přesto vím, že na to mám. Byl bych šťastný, kdyby se mi ho jednou podařilo vyhrát,“ připouští Sébastien Loeb. „Ale Dakar není jen o jezdcově vlastním potenciálu. Je velice dlouhý a má spoustu úskalí, která musíte zvládnout.“
46letý Francouz absolvoval Dakar v letech 2016 až 2019 s vozy Peugeot, tedy s buginami s jedinou poháněnou nápravou. Pokud by se na start znovu postavil už v roce 2021, nejspíše by přesedl do auta jiné koncepce. Tentokrát by se jednalo o „čtyřkolku“ od Toyoty.
Sébastien Loeb totiž zahájil spolupráci s belgickým týmem Overdrive Racing, jenž se významnou měrou podílí na továrním programu japonské automobilky. Loni navíc představil vlastní speciál kategorie side-by-side, na který vsadil i nově zformovaný juniorský tým Red Bullu.
Právě buginu OT3 Loeb na počátku roku testoval a měl se s ní zúčastnit březnové Abu Dhabi Desert Challenge (ADDC). Soutěž však byla kvůli epidemii nemoci covid-19 odložena a měla by se jet v prosinci.
Šéf Overdrivu Jean-Marc Fortin během května v rozhovoru pro francouzská média připustil, že i na konci roku by se jeho tým mohl ve Spojených arabských emirátech objevit ve stejné jezdecké sestavě. Ovšem prosincová ADDC bude díky svému novému termínu, místu konání, charakteru a náročnosti pro týmy a posádky prakticky ideální generálkou na lednový Dakar. A tak není vyloučeno, že už tady Loeb pomyslně přesedne ze SSV do speciálu elitní kategorie T1.
„Při testech se mi Seb svěřil, že by se chtěl na Dakar vrátit, pokud by měl k dispozici vůz, s nímž by mohl bojovat o vítězství,“ říká Jean-Marc Fortin. „Cítil jsem z něj velké odhodlání vrátit se a zkusit pokořit soutěž, která mu zatím odolává.“
Soutěžní premiéru za volantem Toyoty by si Loeb mohl odbýt dokonce ještě o něco dříve. Overdrive Racing nebude chybět na říjnové Rallye du Maroc, která je součástí světového poháru a na níž se bude navíc testovat jedna ze zásadních novinek Dakaru 2021. V Maroku pojedou posádky poprvé výhradně podle elektronického roadbooku, který si odkódují až těsně před startem jednotlivých rychlostních zkoušek.
Loeb je v tuto chvíli pod smlouvou u týmu Hyundai, v jehož barvách měl absolvovat vybrané podniky letošního mistrovství světa v rally. Svou budoucnost však s jihokorejskou značkou nutně nespojuje.
„Upřímně říkám, že v tuto chvíli úplně nemám plán na příští rok. Stejně jako Carlos Sainz, ani já ještě nechci končit. A zvlášť, když vidím, že stále dokáže vyhrát Dakar, přestože je o víc než deset let starší než já. Proto si myslím, že před sebou stále ještě mám pěknou budoucnost,“ připouští Loeb svou inspiraci úspěchy španělského kolegy, s nímž kdysi ve WRC společně hájili více než dvě sezony barvy Citroënu. „Myslím si, že Dakar pro mě může být do budoucna zajímavý. Nevím, jestli to bude příští rok nebo napřesrok, ale je to něco, k čemu bych se chtěl vrátit.“
„Pokud jde o další věci, tam je dnes těžké cokoliv říct. Zatím nepadlo žádné rozhodnutí, jak by měla vypadat naše budoucí spolupráce s Hyundaiem. Nejsem si jistý, jestli se dá WRC jezdit do padesáti. Sice mi ještě padesát není, ale WRC musíte dávat sto procent. Jenže já už dnes v takové situaci nejsem. Nejedu celý šampionát, neúčastním se mnoha testů, trochu mi chybí zkušenosti z některých nových rally. Proto je těžké do šampionátu naskočit jen občas a snažit se konkurovat jezdcům, kteří absolvují celou sezonu.“
„V tuto chvíli není o mém pokračování ve WRC rozhodnuto. Ale hledím i dál do budoucna. Možná se vrátím na Dakar. Uvidíme.“
V jedné věci má Loeb naopak jasno. Pokud by se na Dakar vrátil, rád by po svém boku měl znovu svého dlouholetého monackého spolujezdce Daniela Elenu. Nic na tom nemění ani fakt, že na březnovou ADDC byl přihlášen společně s francouzskou navigátorkou Laurène Godey.
„Pro mou kariéru byl velice důležitý. Všechno jsme dělali společně, včetně chyb. A je normální, že během dvaceti let každý nějaké chyby udělá,“ říká Loeb na Elenovu adresu. „Větší stres jsem cítil v době, kdy jsme se začali věnovat Dakaru, protože jsem věděl, že pro spolujezdce je to něco úplně jiného. Naprosto jiná zkušenost, zcela jiný způsob práce a přípravy. Spolujezdec má mnohem větší zodpovědnost.“
„Tehdy jsem absolvoval testy i s jiným spolujezdcem, ale nebyl jsem stoprocentně spokojený. Proto jsme se s Danielem rozhodli, že budeme spolupracovat i dál. Bylo to náročné a společně jsme odvedli velký kus práce. Nakonec to bylo docela dobré a bylo příjemné sdílet s ním i tuto zkušenost. Dávám přednost dlouhodobé spolupráci se spolujezdcem, protože v takovém případě oba v posádce vědí, co od sebe mohou navzájem čekat, a věří si. Sám nemám důvod něco měnit,“ uzavírá Sébastien Loeb.