Tým Ultimate Dakar hledá novou posádku

Rubrika: Auto, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Na Dakar 2020 se v kategorii automobilů přihlásilo pět českých posádek. Ovšem Tomáš Ouředníček je přesvědčen, že jich brzy může být ještě víc. Podle vlastních slov ví o spoustě jezdců, které dakarské dobrodružství láká. Zájemcům chce otevřít cestu prostřednictvím svého týmu.

Tomáš Ouředníček, Dakar 2020
Tomáš Ouředníček/David Křípal, Ford Ranger, Ultimate Dakar Racing. Shakedown před Rally Dakar 2020. © Ultimate Dakar Racing

„Letos začínám třináctou sezonu v cross-country rally a uvědomil jsem si, že bych tu spoustu zkušeností a informací chtěl také někomu předat,“ vysvětluje své pohnutky Tomáš Ouředníček. „Pořád si myslím, že v České republice je velký jezdecký potenciál. Třeba se podaří najít nějaké další šílence, kteří do toho budou chtít jít.“

Otevřít cestu (nejen) soutěžákům

Možné další české účastníky Dakaru vyhlíží Tomáš Ouředníček především v řadách jezdců se zkušenostmi z klasických automobilových soutěží.

„Z nejrůznějších akcí, na nichž se s nimi potkáváme, víme, že prakticky všichni chtějí cross-country rally aspoň zkusit. Sami vědí, že podobným způsobem se u nás nesvezou. Pro tyhle borce je strašný nářez, když je do toho někde na šotolině posadíš a najednou jedou kaluží, která stříká, driftují všechny zatáčky, skáčou… Pořád je to rally, jen jedou na oči,“ líčí sedminásobný účastník dakarské rally.

„Navíc když si porovnáš nejrůznější motoristické disciplíny, je cross-country rally v podstatě nejlevnější, protože tě kilometr vyjde poměrně slušně. A hlavně vůbec nečekáš. Pořád jenom jezdíš. V jiných disciplínách stále jenom čekáš a čekáš a pak si zajedeš pár kilometrů. Proto je cross-country rally atraktivní i pro velké hvězdy, které pořád přicházejí nebo se vracejí. Podívej se na Loeba! Taky bez toho dlouho nevydržel.“

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

„Vím u nás o spoustě jezdců rally a nejen jich, kteří po Dakaru touží, ale nevědí, kde se mají zeptat a najít informace. Proto jsem si řekl, že to uděláme takhle ‚na sprosťáka‘ a otevřeně napíšeme nabídku na sociální sítě. Je spousta lidí, kteří jsou navzdory současné krizi v pohodě, a spousta oborů, které ji ani nepocítily, nebo naopak jim celá situace ještě pomohla a úžasně se jim daří.“

Je libo Hummer nebo Ford?

Tým Ultimate Dakar v současnosti pracuje s několika variantami scénáře, který je schopen pro případné zájemce o spolupráci připravit.

„Pro začínající posádku by byl úplně skvělým autem náš Hummer. Daly by se s ním odjet menší přípravné závody při velmi rozumných nákladech. Na učení je to geniální auto. Ale dá se s ním jet i Dakar,“ věří Ouředníček. „Na něm rozhoduje spolehlivost. Pokud nechceš jet na top výsledek, pak ani tolik nejde o maximální rychlost. Důležité je, aby člověk nezastavoval. Hummer má pořád super šance.“

Tomáš Ouředníček, Hungarian Baja 2019
Tomáš Ouředníček/David Křípal, Hummer H3 Evo. Hungarian Baja 2019. © South Racing CE

Hummer však není jedinou možností. V případě zájmu je tým připraven zajistit i Ford Ranger, jaký v uplynulých letech používali Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem.

„Pokud se někdo bude cítit jistější v kramflecích, můžeme pro něj nachystat úplně stejný Ford jako máme. V úvahu přichází několik variant. Pořád tu máme starý rám, kolem něhož by se dalo postavit druhé auto. Kromě toho víme například o voze, který je na prodej z Portugalska.“

Nezbytná příprava

Navzdory složité situaci, kterou vyvolala restriktivní opatření vlád jednotlivých států v reakci na šíření nemoci covid-19, a zrušení nebo odložení jarních a letních závodů, by se případní zájemci o premiérový start na Dakaru měli podle Ouředníčkova mínění odhodlat relativně brzy.

„Je potřeba, aby se rozhodli teď. V minulosti se nám stávalo, že se někdo ozval v září nebo říjnu. A to už je holé šílenství. Řekl bych, že pak už to jsou vyhozené peníze,“ upozorňuje Ouředníček. „Bez přípravy to nejde; hlavně je potřeba naučit se jezdit v dunách. Rallyový pilot sedne do auta a své návyky krásně využije. Troufnu si tvrdit, že na bajách v Maďarsku nebo Polsku dokáže jet hned od začátku se špičkou. Ale i závodníci, kteří mají odjetou spoustu klasických rally, jsou ztracení, jakmile přijedou do dun. Tohle se prostě musíš učit a potřebuješ na to nějaký čas.“

Tomáš Ouředníček, Dakar 2020
Tomáš Ouředníček, Ford Ranger, Ultimate Dakar Racing. Rally Dakar 2020. © Ultimate Dakar Racing

„Nejrozumnější by bylo, kdyby bylo jasno tak v červenci. Pak by zůstal srpen a září na nějaké velké tréninky. Později už je to celé víceméně o technických přípravách a už se toho nedá tolik natrénovat.“

Jezdec nebo manažer?

Spolupráce s další posádkou by v mimořádné době pochopitelně týmu Ultimate Dakar pomohla ekonomicky, ale stejně výhodná by měla být i pro případného klienta.

„Potřebujeme někoho do party, kdo nám pomůže ponížit náklady,“ připouští Ouředníček. „Je to jednoduché. Při nasazení dvou aut sice neklesnou náklady na jeden vůz na polovinu, ale blíží se to k tomu. Obě strany na tom mohou hodně uspořit.“

Stejně jako v případě vozu, který by měla k dispozici nová posádka, existuje několik možností, v jaké roli by vůči ní Ouředníček vystupoval.

David Křípal, Tomáš Ouředníček & DAKARMANIA
David Křípal a Tomáš Ouředníček už své výtisky magazínu DAKARMANIA #1 mají. A Vy? © Martin Blažek/www.foto-moto.eu

„Byla by to samozřejmě otázka jednání a teď to není na pořadu dne. Záleželo by na tom, jak moc by do toho chtěl případný zájemce jít. Ale kdyby se přihlásil velký klient s velkými ambicemi, zkušenostmi a zázemím, tak jsem schopen tým ‚přepnout‘ a klidně mu budu krýt záda. Sice jsem ještě pořád neztratil vlastní ambice na to, čeho bych chtěl znovu dosáhnout, ale umím si představit, že i takové ‚služby‘ nabídnu.“

„Může se stát i to, že já sponzory dohromady nedám, sám nepojedu a v roli manažera se budu starat o někoho v týmu. Byla by totiž škoda zahodit nabyté zkušenosti. Je potřeba, aby je někdo zužitkoval.“

Tomáš Ouředníček však rozhodně nehází flintu do žita. Navzdory složitějším okolnostem by se v lednu rád postavil na start Rally Dakar opět v roli pilota závodního vozu.

„Stále doufám, že to sami vzdát nemusíme. Ale bude záležet jen na vývoji situace na trhu. Nevíme, jak moc budou firmy ochotné nebo jak moc budou průbojné. Třeba se naopak objeví společnosti, které budou shánět hodně práce, budou mít zájem prosadit se v arabském světě… Je to otevřené.“

„Dlouhodobě se potýkáme s tím, že jsme česká posádka. Upřímně řečeno, český trh je tak strašně malý, že velké značky vůbec nezajímá. Pro ně nemá žádnou perspektivu. Ale nějak s tím bojujeme už třináct let, takže jistou zkušenost už máme. Navíc vždycky se může objevit někdo, kdo v Dakaru uvidí obrovský potenciál a řekne si, že ho musí využít,“ uzavírá Tomáš Ouředníček.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu