Mezinárodní motocyklová federace (FIM) představila úpravy pravidel, které mají přispět ke zvýšení bezpečnosti při cross-country rally. Nové regule vstoupí v platnost od počátku sezony 2021.
Změny vyplývají ze závěrů lisabonské schůzky, které se na počátku března zúčastnili představitelé FIM, společnosti Amaury Sport Organisation (ASO), jež je pořadatelem Rally Dakar, a zástupci týmů a jezdců.
Níže popsaná pravidla budou platit od roku 2021 na všech podnicích Mistrovství světa FIM v cross-country rally včetně Dakaru, který by měl příští sezonu šampionátu otevírat.
Pneumatiky
Závodníci budou mít k dispozici omezený počet zadních pneumatik. Pří dvanáctietapovém závodě jich budou smět použít maximálně šest. Porušení pravidla bude znamenat třicetiminutovou penalizaci. Jedna zadní pneumatika bude muset jezdcům vystačit na dva dny i při kratších závodech. Například na soutěži, jejíž program tvoří prolog a pět klasických etap, bude mít jezdec k dispozici tři zadní pneumatikami.
V případě všech zadních pneumatik, které jezdec během jednoho závodu použije, se musí jednat o stejný model od jediného výrobce. Porušení tohoto pravidla bude trestáno udělením hodinové penalizace.
Tato úprava předpisů přinese do cross-country rally nový faktor. Omezený počet pneumatik by měl přimět jezdce k ohleduplnějšímu zacházení s materiálem, a tudíž k opatrnější jízdě. Zjednodušeně řečeno, pokud jde o zadní obutí, budou si muset každý den počínat podobně, jako dosud činili pouze v maratonských etapách, kdy museli na jednom obutí zvládnout také dva dny.
Delší životnost na úkor výkonu
Kromě pneumatik budou muset více vydržet také další komponenty. Konkrétně se jedná o píst motoru, který bude možné vyměnit pouze jednou za celý závod. V případě porušení pravidla inkasuje jezdec desetiminutovou penalizaci.
Od roku 2021 bude platit také úplný zákaz práce na motocyklech během přestávek určených na dotankování paliva. Jediná výjimka se týká roadbooku, který bude v případě potřeby možno vyměnit.
Bezpečnostní opatření
Závodníci, respektive týmy budou muset investovat do airbagových vest s pasivními bezpečnostními vložkami, jejichž nošení bude povinné.
Všichni motocyklisté navíc musí získat certifikát potvrzující absolvování kurzu první pomoci.
Na riziková místa, která pořadatelé v roadbooku označují druhým nebo třetím stupněm nebezpečnosti, budou jezdci nově upozorněni také zvukovým signálem. K tomuto účelu bude využito zařízení zvané sentinel, jehož prostřednictvím dosud upozorňovali předjíždějící jezdci předjížděné soupeře na svou přítomnost. Systém bude testován při letošní Rallye du Maroc.
Pořadatelé budou dbát na zvýšení bezpečnosti motocyklistů také při psaní itineráře. Při vytyčování tratě mají vždy volit nejpomalejší možnou variantu. Pokud se bude jednat o místa ve špatném terénu, kde se však dá jet rychle, budou tyto pasáže projížděny v režimu úseků s maximální povolenou rychlostí (Speed Control Zones). V rizikových částech se pořadatelé pokusí jezdce zpomalit také umístěním většího počtu průjezdních bodů (waypointů), jejichž hledání závodníky také zpomaluje.
Nové věže
Jezdci elitní kategorie RallyGP, respektive jejich týmy, se budou muset popasovat se dvěma dalšími novinkami, které mají snížit riziko zranění při pádu a týkají se přední části motocyklu.
Navigační věž – a především zařízení pro převíjení roadbooku – musí být nově opatřeno ochrannou pěnovou vrstvou.
Přední štít z plexiskla musí být odnímatelný a musí se uvolnit ze svého uchycení v okamžiku, kdy do něj jezdec narazí.
Zatím bez restriktorů
FIM a ASO prozatím upustily od zavedení restriktorů. Kvůli opatřením, jež měla v uplynulých měsících zpomalit šíření nemoci covid-19, nebylo možné připravovanou novinku náležitě vyzkoušet a otestovat. V roce 2021 proto nedojde k žádnému snížení výkonu motoru pomocí omezovačů sání vzduchu, které by vyžadovalo přenastavení řídící jednotky motoru. Výrobci však budou na vývoji v této oblasti během sezony 2021 dále pracovat.
Během roku 2021 budou na soutěžích mistrovství světa testovány elektronické roadbooky, které by měly být od roku 2022 zavedeny plošně.