Pořádající společnost Amaury Sport Organisation (ASO) minulý týden nastínila podobu 43. ročníku nejslavnější pouštní rally světa. Dakar se sice pojede podruhé v řadě pouze na území Saúdské Arábie, organizátoři však slibují téměř stoprocentně jinou trať než letos. Měla by být techničtější, pestřejší a alespoň část každé etapy by se měla jet v dunách.
„Nejdůležitější je, že se Dakar vůbec pojede. Saúdská Arábie je hezká a má podmínky na to, aby se tam celý Dakar konal. Nicméně velké zlepšení proti loňsku bych čekal,“ nezastírá Aleš Loprais. „Pokud pořadatelé své sliby dodrží, závodu to určitě prospěje. Letos jsme jeli místy mezi krásnými dunovými poli, ale pak se jelo neustále rovně, což umí každý. Skutečné jezdecké a navigátorské dovednosti odhalí jedině techničtější tratě.“
„Pochopil jsem, že letos chtěli Saúdové ukázat světu ze své země co nejvíc zajímavých lokalit, a proto jsme se hnali z jednoho místa na druhé. Příště už to bude jiné. Délka etapy automaticky neznamená náročnost. Etapy mohou být kratší, ale měly by být složitější.“
„Za mě je to dobrá varianta, i když jsem se nejvíc těšil na krásné duny v oblasti Liwa poblíž Abu Dhabi ve Spojených arabských emirátech a rád bych poznal i další země,“ připouští čtrnáctinásobný účastník dakarské rally.
Aleš Loprais se do Saúdské Arábie vydá znovu s Pragou V4S DKR. Na základě poznatků, které tým při letošním dakarském debutu nového kamionu získal, prochází technika v těchto měsících dalším vývojem.
„Na Pragovce finišujeme. Poslední komponenty mají dorazit tento týden. Kompletuje se motor, převod je repasovaný a nově nastavený. Částečně měníme nastavení v rámci motoru a jdeme na brzdu,“ popisuje Loprais aktuální stav prací na svém soutěžním speciálu, který si vysloužil přezdívku Lady.
Ve vylepšeném voze bude Loprais spoléhat na osvědčenou posádku. Prostřední sedadlo opět obsadí navigátor Khalid Alkendi ze Spojených arabských emirátů, role palubního mechanika se už potřetí ujme Plzeňan Petr Pokora.
Podle původních záměrů chtěl Instaforex Loprais Team poprvé od roku 2014 nasadit na Dakaru dva „ostré“ vozy. Po roční přestávce se měla vrátit také týmová Tatra Jamal – Queen 69.
„Na Královně jsme pracovali a dávali jsme do pořádku věci, které na ní zůstaly ještě z předešlého Dakaru. Celkově jsme ji zvelebili,“ říká čtyřicetiletý pokračovatel dakarské tradice rodiny Lopraisových o voze, za jehož volantem se v roce 2019 rozloučil s jihoamerickou érou prestižního maratonu. „Situace kolem nemoci covid-19 však ovlivnila naše partnery, kteří se s Královnou chtěli Dakaru zúčastnit. Právě v těchto dnech jsme se dozvěděli, že své plány museli přehodnotit. Ale jsme v kontaktu s dalšími zájemci, jsme otevření i dalším variantám a Královnin návrat na Dakar zatím určitě nevzdáváme, protože je na start de facto připravená.“
Do Saúdské Arábie by navíc mohla zamířit i legendární Tatra Puma, s níž Karel Loprais vybojoval na přelomu století tři dakarská vítězství. ASO totiž na rok 2021 poprvé vypisuje také soutěž Dakar Classic, jež je určena pro vozy, které se významných mezinárodních maratonských soutěží účastnily před rokem 2000.
„Jakmile se na veřejnost dostaly první informace o Dakar Classic, ozvali se nám zájemci, kteří by to rádi zkusili s Pumou. Přemýšlíme o tom, ale počkáme si, až pořadatelé zveřejní pravidla a další informace. Přeci jen se jedná o vůz, ke kterému máme mimořádný vztah,“ upozorňuje frenštátský závodník.
Po testech, které se uskuteční na přelomu srpna a září v Evropě, odešle Instaforex Loprais Team závodní a doprovodnou techniku na Arabský poloostrov, kde si ji počátkem listopadu vyzvedne.
„Ve Spojených arabských emirátech si chceme v klidu vyzkoušet všechny nové věci, protože třeba problém, který se nám objevoval na letošním Dakaru, se nám v Evropě neukáže. Stejný plán jsme měli i loni, ale z časových důvodů, spojených se stavbou nového auta, se to nestihlo,“ připomíná Loprais a nevylučuje, že by mohl změřit síly s konkurencí ještě před Dakarem. „Pokud bude všechno dobře fungovat, tak bych chtěl jet koncem listopadu Abu Dhabi Desert Challenge.“
Rally Dakar 2021 slavnostně odstartuje v sobotu 2. ledna v Džiddě. Ve stejný den je na programu také krátký prolog, jehož výsledky určí startovní pořadí do první ze dvanácti klasických etap. Den volna stráví týmy v sobotu 9. ledna v Hailu. Do cíle, situovaného opět v Džiddě, dorazí úspěšní pokořitelé všech nástrah soutěže v pátek 15. ledna.
Na účastníky Dakaru 2021 čeká několik novinek v oblasti pravidel. Přestože detailní reglement zveřejní ASO až počátkem příštího měsíce, již nyní mohou i posádky kamionů počítat například s distribucí roadbooků pouhých deset minut před startem každé rychlostní zkoušky. Vybrané vozy v kategoriích osobních aut, side-by-side a kamionů navíc budou vybaveny zařízeními s itinerářem v elektronické podobě, jenž nahradí dosud užívanou papírovou verzi.
Ke zvýšení bezpečnosti závodníků mají přispět nově zavedené zvukové signály upozorňující na nebezpečná místa označená v roadbooku druhým a třetím (nejvyšším) stupněm rizika, nebo vytyčení zón s omezením maximální povolené rychlosti na 90 km/h v nejnebezpečnějších úsecích trati.
Významné je i zavedení statusu prioritních jezdců napříč všemi kategoriemi, tedy i v nejtěžší dakarské vozbě. I tato změna může hrát na často velmi prašných tratích Arabského poloostrova důležitou roli. V případě, že se dostanou do problémů a ve výsledcích některé etapy figurují v hloubi pole, nemusí totiž prioritní jezdci do následujícího dne vyrážet podle výsledků předchozí (nevydařené) speciálky a mohou být ve startovním pořadí posunuti vpřed. Navíc mezi sebou mají větší časové rozestupy, takže nepředjíždějí tak často a nejedou do tak husté prachové clony jako jezdci bez priority, kteří startují později a v kratších intervalech.
Tisková zpráva Instaforex Loprais Teamu