V důsledku koronakrize odkládá Kamaz některé projekty

Ani Naběrežnym Čelnam se na jaře nevyhnula epidemie koronaviru způsobujícího nemoc covid-19. Situaci se proto musel přizpůsobit i tým Kamaz-Master. Pokud to bylo možné, přešli jeho členové od dubna do června do režimu práce z domova.

Kamaz, testy Kazachstán 2019
Kapotový Kamaz během testování v Kazachstánu na podzim 2019. © Kamaz-Master

Až nyní se proto „modrá armáda“ dostává do další fáze přípravy na Rally Dakar 2021 a s trojicí kamionů Kamaz 43509 odjíždí v těchto dnech na první rozsáhlejší testování. Kromě toho se tým v létě a na podzim zúčastní také několika podniků ruského šampionátu v cross-country rally.

Nutno však podotknout, že i nejsilnější sestava kategorie kamionů čelí kvůli pandemii řadě problémů. Technické inovace proto budou podstatně skromnější, než se původně plánovalo. Zdaleka nebudou realizovány všechny změny, úpravy a experimenty, s nimiž vedení týmu počítalo ještě na počátku roku.

Stopka pro kapotnik

Komplikovaná finanční situace zpomalila nebo přinejmenším dočasně zastavila některé projekty. U Kamazu proto přerušili práci na inovovaném kapotovém soutěžním kamionu a vývojové oddělení se bude v následujících měsících soustředit prakticky jen na trambusové Kamazy 43509 připravované pro příští Dakar. Při jejich modernizaci vycházejí inženýři především z geografických a klimatických specifik Arabského poloostrova.

KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

První Dakar v Saúdské Arábii se z pohledu ruského týmu zdaleka neobešel bez problémů. Proto v Naběrežnych Čelnach řeší zvýšení spolehlivosti jednotlivých součástí motorů a experimentují s novými materiály a technickými řešeními. Pracuje se také na aerodynamice kamionů, optimalizaci proudění vzduchu a zlepšení chlazení jednotlivých komponentů, neboť právě jejich přehřívání bylo příčinou ztráty například v případě Eduarda Nikolajeva hned v úvodní etapě Dakaru 2020.

Dále chtějí Rusové zapracovat také na konstrukčních úpravách, které by vedly ke snížení těžiště a zlepšení dynamiky vozů. Konstruktéři by také rádi zmenšili masu neodpružených dílů a vlivy setrvačnosti. V dané oblasti však musí letos přistupovat k největším kompromisům, neboť právě tyto změny by si vyžádaly značné investice. Navíc od roku 2022 má dojít v kategorii kamionů k úpravě technických předpisů.

Na základě letošních zkušeností s povrchem a charakterem saúdskoarabské krajiny věnují u Kamazu pozornost také systému automatického dohušťování pneumatik. Inženýři hledají způsob, který by umožnil rychlejší zvýšení nebo snížení tlaku v pneumatikách. V současné době testují a porovnávají několik různých variant.

Kuprijanovův vůz je od letoška osazen automatickou převodovkou. © Kamaz-Master

Automat pro „plynový“ Kamaz

Díky podpoře společnosti Gazprom a banky VTB naopak téměř bez omezení pokračuje projekt soutěžního kamionu osazeného motorem spalujícím směs nafty a zemního plynu. Jízdní vlastnosti kamionu, za jehož volantem se v uplynulých sezonách pravidelně objevoval Sergej Kuprijanov, by se měly opět o něco zlepšit díky instalaci automatické převodovky.

Exit mobile version