Ovšem ani tentokrát nejde o iniciativu mladoboleslavské značky. Duší a motorem projektu je motorkář a šéf úspěšného týmu Ondřej Klymčiw. Přesně před sedmnácti dny se v jeho hlavě zrodil nápad zúčastnit se dakarské rally se Škodovkou v nové kategorii Dakar Classic.
„Původně jsem přemýšlel o Volkswagenu Iltis, který Dakar vyhrál a my ho máme v garáži. Ale chyběla tam potřebná jiskra. Ta přeskočila až ve chvíli, kdy jsem v zácpě před sebou uviděl škodovku. Tehdy jsem si řekl: to je ono! Tohle je auto, se kterým pojedeme,“ popisuje rozhodující okamžiky Ondřej Klymčiw.
Následovala návštěva Jiřího Moskala. Česká dakarská legenda si poslechla plány řečanského závodníka a obratem jej propojila s lidmi kolem Jiřího Kotka, kteří pro Klymčiw Racing připraví Škodu 130 LR tak, aby zvládla nástrahy Arabského poloostrova.
Přestože pořádající společnost Amaury Sport Organisation vytvořila Dakar Classic hlavně pro vozy, které na Dakaru startovaly před rokem 2000, mohou se přihlásit i automobily, které se v minulém tisíciletí zúčastnily dalších cross-country rally nebo klasických soutěží. ASO navíc jako pořadatel Tour de France úzce spolupracuje se společností Škoda Auto, a tak zastoupení této značky vítá i na Dakar Classic.
Na sedadlo spolujezdce usedne Petr Vlček, přezdívaný Anděl, který absolvoval předchozí čtyři dakarské ročníky na motocyklech z dílen Klymčiw Racingu. Zatímco Ondřej Klymčiw je o rok mladší než vůz, s nímž se do Saúdské Arábie vydají, vyučený automechanik Vlček získával odborné zkušenosti právě na stodvacítkách a stotřicítkách.
„Věřím, že to do cíle dotáhneme i v zubech. S Petrem si prostě poradíme. Máme v plánu, že Petr přiletí z Ameriky, kde žije, a během víkendu auto společně dvakrát rozebereme do posledního šroubku a zase složíme, abychom ho dokonale znali a byli sehraní,“ plánuje Klymčiw. „Ale já potřebuju hlavně parťáka, který půjde i podesáté vyhrabat auto z písku a vezme to prostě jako součást hry. Petr je super mechanik a navigátor, ale hlavně je mým nejlepším kamarádem, což je nejvíc.“
Vlček účast na Dakaru 2021 vůbec neplánoval a při prvním telefonátu byl lehce zaskočen.
„Chvilku trvalo, než jsem Ondrovi kývl. Volal mi asi pět dní v kuse a neustále mě přesvědčoval, že to bude bomba,“ směje se Petr Vlček. „Musel jsem si rozmyslet, jestli jsem vůbec ochotný sednout si do auta s tímhle bláznem. Pak mi ale Ondra poslal fotky, že to má plnohodnotný bezpečnostní rám a bodové pásy a vysvětlil mi, že budeme mít i ochranu krku. Tak jsem si řekl, že z toho snad vylezeme i v případě, pokud by to otočil na boudu.“
Přestože se Dakar Classic pojede ve formátu soutěže pravidelnosti a na posádky budou čekat podstatně kratší měřené úseky, oba členové posádky věří, že stále půjde o náročné dakarské závodění.
„Myslím si, že pořadatelé mají dost starostí s přípravou trati pro ‚velký‘ Dakar, a proto je otázka, jak velkou péči věnují trati pro historiky. Spíš počítám s tím, že se budeme muset připravit i na některá nepříjemná překvapení. Proto to pořád bude skutečný Dakar,“ míní Vlček, který věří i technice. „Škodovka na to určitě má. Už proto, že je to hodně jednoduché auto. Vždyť tohle auto de facto začíná až za zadními sedačkami. Tam je motor a zadní náprava a o nic dalšího tu nejde. Tohle všechno se dá opravit i v poušti. Jen s převodovkou bychom si nejspíš neporadili. Tu bude možné vyměnit jedině v bivaku. Takže bude i na Ondrovi, aby s tím jel trochu jako člověk a vždycky to dotáhl až k mechanikům.“
Představu o dakarském závodění se škodovkou, byť zatím jen naprosto teoretickou, má i Klymčiw: „Auto má veškerou váhu na zadní nápravě, což je obrovská výhoda. Pískem bude projíždět hodně podobně jako motorka. Stejně jako na ní musíte držet plyn a nemůžete ubrat. Jakmile jednou uberete, končíte. Když se zahrabete, tak víte, že plynu bylo málo. Samozřejmě se stane, že zapadneme, že budeme muset kopat a dávat pod kola nájezdy, řešit defekty, opravovat. Ale to je Dakar.“
Při představení projektu sice Ondřej Klymčiw zapózoval u Škody 130 LR, ovšem konkrétní vůz pro Dakar Classic 2021 se teprve staví.
„Koncem srpna by mělo být auto připravené k testování. Pak s ním vyrazíme na čtrnáct dní do Řecka, kde chceme najet velkou porci kilometrů a odhalit případné bolesti auta. Rádi bychom s sebou vzali auto i do Maroka, kde by sice nestartovalo v závodě, ale i tam bychom ho chtěli vyzkoušet,“ vysvětluje Klymčiw.
Přestože celý projekt rychle nabírá obrátky, jedna důležitá položka ještě úplně zajištěná není. Kompletní financování. V tomto ohledu Ondřej Klymčiw spoléhá také na fanoušky a jejich podporu prostřednictvím veřejné sbírky nebo nákupu fanouškovského oblečení a dalších propagačních předmětů.
„Jedná se samozřejmě o časově i finančně náročný projekt, proto budeme rádi za pomoc od fanoušků. Rádi bychom vybrali sedm set až sedm set padesát tisíc, které by nám pomohly postavit auto na kola. Fanoušci mohou pomoci tím, že si koupí tričko, mikinu nebo zážitek. Mohou s námi dokonce jet i na Dakar,“ nabízí Klymčiw, jenž připouští, že 750 000 korun je minimem, které je pro realizaci projektu potřeba. Jedním dechem však dodává: „Ale my už nemůžeme couvnout. Já v to věřím. Mám kolem sebe skvělý tým lidí a za posledních čtrnáct dní do sebe všechno zapadlo jako lego. Když vidím, jak vše a všichni fungují, jsem přesvědčen, že se nemůže objevit nic, kvůli čemu by se to nakonec nepovedlo.“
V následujících měsících však Klymčiw Racing nebude žít pouze tímto projektem. Na Dakaru by měl mít opět zastoupení také v kategorii motocyklů, kde letos v lednu slavil díky Američanu Skyleru Howesovi deváté místo absolutně. V rámci přípravy se tým zúčastní závodů v Řecku i podzimní Morocco Desert Challenge, kterou Howes loni vyhrál.