Stéphane Peterhansel v úvodní etapě Polské baji demonstroval, jak velkou roli hrají v cross-country rally zkušenosti. Dakarský rekordman se s chladnou hlavou vypořádal s extrémními podmínkami a ujal se vedení. Prakticky všichni další favorité se dostali do potíží.
Sobotní etapu Baja Poland 2020 zásadním způsobem ovlivnil déšť, který se v oblasti konání soutěže spustil už v pátek večer. Na trati rychlostní zkoušky ve vojenském prostoru Drawsko Pomorskie, která měřila 172 kilometrů a automobily ji jely dvakrát, čekaly na účastníky rozvodněné potoky, hluboké kaluže a písčitý povrch proměněný v mazlavou kaši.
Stěrače nestíhaly čistit přední okna, která se mnohým favoritům navíc mlžila. Bláto v brodech a kalužích nesvědčilo motorům, respektive vzduchovým filtrům soutěžních speciálů. Místo souboje o sekundy se bojovalo spíše o samotné setrvání v závodě.
S extrémními nástrahami si nejlépe poradil Stéphane Peterhansel s Mini, přestože po prvním dopoledním průjezdu figuroval v hodnocení jezdců přihlášených do Světového poháru FIA v cross-country bajách až za medailovými pozicemi.
„Bylo to opravdu šílené. Ani na chvilku nepřestalo pršet. Tak velké brody, jakými jsme projížděli dnes, jsem ještě nikdy neviděl. Neuvěřitelné,“ hodnotil v servisní zóně před odpolední sekcí Stéphane Peterhansel, jenž v Polsku poprvé startuje s novým spolujezdcem Edouardem Boulangerem.
„Navíc jsme měli problémy s motorem, který se zastavil a pak ztratil velkou část výkonu. Ale řekli jsme si, že speciálku nějak dojedeme. Nakonec jsme tu, což není špatné.“
A odpoledne bylo z pohledu Francouzů ještě lépe. Rychlostní zkoušku totiž nedokončil dosud vedoucí Krzysztof Hołowczyc s Mini ani Nasser Al-Attiyah s tovární Toyotou.
„První speciálku naše auta zvládla poměrně dobře, výsledky byly pozitivní, ale i při druhém průjezdu byla na začátku opět spousta vody a motor to nezvládl,“ vysvětlil příčiny Al-Attiyahova odstoupení Jean-Marc Fortin, jehož tým Overdrive Racing zajišťuje nasazení Toyot. „Vzduchový filtr byl plný vody, takže bylo lepší zastavit. Motor není poškozený, ale bylo rozumnější odstoupit než způsobit škody, které by vyžadovaly velmi nákladnou opravu.“
„Nemyslím si, že by se Nasser zítra do závodu vrátil. Je to velký bojovník, který vždycky touží po úspěchu a zajímá ho jen vítězství. Proto za dané situace není důvod, aby v neděli restartoval,“ dodal Fortin.
Peterhansel předstihl také Kubu Przygońského s další Toyotou. Jezdec Orlen Teamu třetí speciálku na rozdíl od Hołowczyce a Al-Attiyaha zdolal, jenže ztratil 54 minut a klesl ze třetího na šesté místo.
Před závěrečnou nedělní etapou se na druhou příčku klasifikace světového poháru posunuli Bernhard ten Brinke a Tom Colsoul se třetím Hiluxem od Overdrivu, třetí jsou Aron Domżała a Szymon Gospodarczyk, kteří s Can-Amem zároveň vedou v hodnocení side-by-side.
Martin Prokop a Viktor Chytka „utopili“ svůj Ford už na dopolední erzetě.
„Ráno byly podmínky opravdu zrádné, všude byla spousta vody. Nám se bohužel ucpal malý otvor, který odvádí vodu od vzduchového filtru. Po průjezdu velkými kalužemi zůstávala ve filtru voda a když jsme se dostali do jednoho velkého brodu, už toho bylo na motor příliš a ten se zastavil,“ popsal rozhodující okamžiky Martin Prokop. „Auto jsme dostali ven za pomoci organizátorů, pak si pro nás přijeli kluci z týmu a v servisu jsme se to pokusili vyčistit.“
„Bylo to obtížné. Nemohu říct, že jsem si to užíval, protože z auta nebylo pořádně vidět, protože přední sklo bylo celé od bláta. Ale byl jsem hodně rád, že znovu sedím v závodním autě. Když jsme zůstali stát, byli jsme hodně zklamaní, protože jsme moc chtěli závodit. Ale to je motorsport a takové věci se stávají. To je prostě součást hry,“ konstatoval Prokop.
Mechanikům týmu MP-Sports se však podařilo motor a filtry vyčistit, a tak se jihlavský závodník mohl do soutěže vrátit. Odpoledne byl druhý nejrychlejší, když nestačil pouze na Peterhansela. Po problémech soupeřů navíc může i navzdory vysoké penalizaci za nedokončený ranní test v neděli bojovat o body do světového poháru.
„Jsem rád, že kluci úplně na poslední chvíli dokázali opravit motor. Zbývalo posledních dvacet sekund, abychom stihli časovou kontrolu, jinak bychom byli vyloučení. To bylo vážně dobré,“ ocenil členy svého týmu Prokop. „Nicméně erzeta byla šíleně náročná. Už sice nepršelo, ale bláto bylo děsné. Měl jsem pocit, jako by auto bylo rozbité, protože šlo neustále do smyku. Byla to divná jízda. Neustále jsme se snažili koncentrovat, protože to byla nekonečně dlouhá speciálka a před koncem byla čím dál těžší.“
Čeští jezdci si v sobotu dobře vedli v samostatném hodnocení středoevropského šampionátu. Miroslav Zapletal (Hummer) je průběžně třetí, Tomáš Ouředníček (Ford) pátý.
Pro závěrečnou etapu připravili polští pořadatelé dva krátké měřené úseky (9,5 a 17 km), které se pojedou dvakrát. Jméno vítěze Polské baji bychom měli znát v neděli 6. září po 13. hodině.