Od chvíle, co ze sedlčanských dílen vyjela jejich Iveca, se Jaroslav Valtr a Martin Macík utkali v přímém souboji už potřetí. Po vítězství na víkendové Polské baje se může lepší bilancí pyšnit Valtr, který uspěl také před necelým rokem v Maroku. Macík měl navrch zatím jen při loňské Baje Aragón, kde oba kamiony debutovali.
![Jaroslav Valtr, Baja Poland 2020](https://www.dakarmania.cz/wp-content/uploads/2020/09/20-poland-valtr-03.jpg)
Na Polské baje 2020 se posádka Jaroslav Valtr st., Jaroslav Valtr ml., Radim Kaplánek ujala vedení už po pátečním prologu a svou pozici si upevnila i v sobotu ráno při prvním průjezdu nejdelší rychlostní zkouškou celé soutěže. Na 172kilometrové rozblácené trati byla za deště téměř o pět a půl minuty rychlejší.
„Vítězství na testu bylo příjemné, protože jsme museli několikrát zastavovat. Řešili jsme utržené stěrače, bočnici, ‚hauptnu‘ a spoustu dalších problémů,“ popisuje Jaroslav Valtr st. „Bylo to strašně těžké. Spousta bláta, v životě jsme neprojeli tolik vody. Byla to spíš bitva o přežití. Kácely se stromy, protože se auto nedalo udržet na trati.“
Jenže problémy měli na stejném měřeném úseku i Martin Macík ml. s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou. Podobně jako celá řada posádek v osobních vozech, bojovala i trojice týmu Big Shock! Racing s mlžícím se předním sklem, musela zastavit kvůli spadlému řemeni a následně měnila pneumatiku.
Karta se obrátila odpoledne. Valtr opět zastavoval kvůli drobnějším technickým problémům, zatímco Macík pořád jel. I když ani v jeho případě nešlo vše hladce. Při riskantním objíždění zapadlého osobního vozu utrhl vzduchovou hadici od pravé přední brzdy, která přestala fungovat, a na posledních třiceti kilometrech musel zvolnit kvůli stávkující převodovce. Přesto byl o čtyři a půl minuty rychlejší než Valtr.
Na základě časů dosažených na trati vedl Valtr po první etapě o tři čtvrtě minuty. Následně však oba čeští truckeři inkasovali penalizace za pozdní a předčasné příjezdy do časových kontrol, což radikálně změnilo vyhlídky na napínavý souboj v poslední etapě. Macíkova posádka si vykoledovala podstatně vyšší trest, a tak její odstup narostl o dalších sedm minut.
![Martin Macík, Baja Poland 2020](https://www.dakarmania.cz/wp-content/uploads/2020/09/20-poland-macik-02.jpg)
V neděli ráno navíc hned na první rychlostní zkoušce Macíkovo Iveco uvízlo v rašeliništi. Valtr zvýšil svůj náskok o dalších devatenáct a půl minuty a bylo rozhodnuto. Na třech zbývajících krátkých erzetách byl sice pokaždé rychlejší Macík, jenže Valtrova ztráta se pokaždé pohybovala pouze v rozmezí třinácti až devětadvaceti sekund. Díky tomu Valtr Racing Team s přehledem uhájil výhru na Polské baje 2020 v kategorii kamionů.
Daniel Stiblík, který v Polsku s pronajatou Liazkou absolvoval svou první cross-country rally, nebyl klasifikován.
BAJA POLAND 2020 KAMIONY neoficiální výsledky |
|||
1. | Valtr/Valtr/Kaplánek | Iveco Powerstar | 6:50:22 |
2. | Macík/Tomášek/Švanda | Iveco Powerstar | +26:01 |