Rally Zoloto Kagana nesnadnou prověrkou pro MAZ i vítězný Kamaz

Rubrika: Kamiony  
/ Aktualizováno:

Po zrušení celé řady mezinárodních i národních závodů se astrachaňská rally Zoloto Kagana stala pro tovární týmy Kamaz a MAZ jednou z nejdůležitějších částí přípravy na Rally Dakar 2021.

Dmitrij Sotnikov, Zoloto Kagana 2020
Dmitrij Sotnikov/Ruslan Achmadějev/Ilgiz Achmetzjanov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Zoloto Kagana 2020. © Kamaz-Master

Ruský šampionát v cross-country rally poznamenala sedmiměsíční neplánovaná přestávka. Kvůli opatřením přijatým v souvislosti se šířením nemoci covid-19 navázala na únorovou Ruskou baju – Severní les až rally Zoloto Kagana, která byla z dubna přeložena na první polovinu září.

Na rozdíl od úvodního podniku sezony byla soutěž tradičně otevřena také pro kamiony. Po zrušení letošních ročníků Morocco Desert Challenge a Silk Way Rally se jednalo o první závod od lednového Dakaru, jehož se zúčastnil ruský Kamaz-Master a běloruský MAZ-Sportauto. Pro oba tovární týmy šlo o zásadní test před Dakarem 2021.

Kamaz nasadil kompletní pětici svých pilotů i šestý kamion s motorem spalujícím směs nafty a zemního plynu, který už tradičně řídí Sergej Kuprijanov. Sestava z Naběrežnych Čelnů prověřovala celou řadu vývojových novinek i nové nebo méně zkušené členy posádek.

Magazín DAKARMANIA
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Minský tým přijel do Astrachaně se dvěma vozy. Sergej Vjazovič tentokrát „pouze“ v roli šéfa týmu dohlížel na počínání Alexeje Višněvského a Vitalije Muryljova. Zatímco Višněvskij poprvé otestoval druhý exemplář běloruského kapotniku v závodním zatížení, Muryljov dostal po dvou letech od svého debutu za volantem znovu příležitost přesednout ze sedačky palubního mechanika. K dispozici měl starší trambusový Maz 5309RR.

Čtyřdenní rally, jejíž součástí bylo 850 kilometrů rychlostních zkoušek, zvládli bez zásadnějších potíží pouze Dmitrij Sotnikov, Ruslan Achmadějev a Ilgiz Achmetzjanov s Kamazem. Vedení se ujali už po patnáctikilometrovém prologu, výhrou ve druhé etapě (RZ 272 km) si první pozici upevnili a v následujících dvou dnech (302 a 261 km) ji kontrolovali druhými časy.

O druhou příčku svedli souboj Sotnikovovi týmoví kolegové. Andrej Karginov se na ni vyhoupl po třetí etapě, v níž Antona Šibalova přibrzdily problémy s palivovým systémem. Jenže na závěrečné rychlostní zkoušce vítěz letošního Dakaru chyboval, při prudkém brzdění se jeho Kamaz dostal do nebezpečného náklonu a převrátil se na bok. Na kola mu téměř okamžitě pomohl Eduard Nikolajev, ovšem při havárii došlo k poškození brzdy, která si vyžádala další zastávku a opravu. Stříbro tudíž v cíli slavil Šibalov.

Anton Šibalov, Zoloto Kagana 2020
Anton Šibalov/Dmitrij Nikitin/Ivan Tatarinov, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Zoloto Kagana 2020. © Kamaz-Master

Nikolajev před rokem v Astrachani zvítězil, ale tentokrát skončil až za medailovými pozicemi. Pětinásobný dakarský vítěz doplatil ve dvou ze tří dlouhých etap na špatně fungující brzdy, respektive tlumiče.

Ajrat Mardějev při svém návratu do sestavy Kamazu laboroval se stávkujícím turbodmychadlem. Smolnou soutěž prožil i Kuprijanov. Hned v prologu urazil kolo a ve třetí etapě ho potrápila nová automatická převodovka.

Lepším z jezdců Mazu byl v cíli pátý Vitalij Muryljov. Běloruský nováček se blýskl třetím časem v prologu a po druhé etapě byl čtvrtý. Na třetí rychlostní zkoušce však položil svůj vůz na pravý bok, po havárii pokračoval volnějším tempem a v průběžné klasifikaci klesl za Nikolajeva.

Alexej Višněvskij, Zoloto Kagana 2020
Alexej Višněvskij/Dmitrij Vichrenko/Sergej Sačuk, MAZ 6440RR, MAZ-Sportauto. Zoloto Kagana 2020. © Zoloto Kagana Media

Alexej Višněvskij v prologu prohrál s méně zkušeným týmovým kolegou a následující den si nejspíš chtěl napravit reputaci. Na druhé speciálce vedl, jenže jen do chvíle, než poškodil řízení a musel z etapy odstoupit. V závodě sice pokračoval, čtvrtým a třetím časem ukázal, kam sahají jeho možnosti, ale s osmadvacetihodinovou penalizací už na dobré umístění v konečném hodnocení pomýšlet nemohl.

Detailní informace o přípravách týmů Kamaz-Master a MAZ-Sportauto i jejich soupeřů na Dakar 2021, stejně jako řadu dalších poutavých textů ze současnosti i historie dakarské rally a maratonských soutěží najdete v připravovaném magazínu DAKARMANIA #2 (vychází 1. prosince 2020).

ZOLOTO KAGANA 2020
KAMIONY
konečné výsledky
1. Sotnikov/Achmadějev/Achmetzjanov Kamaz 43509 11:25:10
2. Šibalov/Nikitin/Tatarinov Kamaz 43509 +27:20
3. Karginov/Mokjejev/Malkov Kamaz 43509 +55:54
4. Nikolajev/Jakovlev/Karimov Kamaz 43509 +1:16:44
5. Muryljov/Žigulin/Něvěrovič Maz 5309RR +2:31:27
6. Mardějev/Svistunov/Galjautdinov Kamaz 43509 +3:13:23
7. Kuprijanov/Kuprijanov/Kreněv Kamaz 3426 +4:24:16
8. Škljajev/Filjakin Gaz Sadko Next +5:40:54
9. Ušakov/Prostakov Man +18:06:32
10. Višněvskij/Vichrenko/Sačuk Maz 6440RR +31:41:39

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu