Po první etapě Andaluské rally panuje spokojenost především v táboře Hondy. Jejím jezdcům patří první dvě místa v hodnocení etapy i v průběžné klasifikaci. Naopak ke smolařům dne patřil Jan Brabec.
Před Andalucía Rally se někteří závodníci obávali, že se její tratě budou svým charakterem blížit spíše bajám, při nichž nebývá navigace tak obtížná. Z omylu je vyvedla hned první etapa.
„Bylo to obtížnější, než se čekalo. Hodně se jelo na otevřených pláních se spoustou nejrůznějších cest, které zde vyjely zemědělské stroje. Prvních osmdesát kilometrů jsem však s navigací problémy neměl,“ popisuje Matthias Walkner, jenž do etapy startoval jako čtvrtý.
Větší problém však pro motocyklisty, kteří se na trati pohybovali v čelní skupině, však představovaly nepřesnosti v itineráři.
„Na 190. kilometru jsme společně s Pricem a Branchem přijeli na křižovatku ve tvaru písmene T, kde nás roadbook poslal doleva. Jenže tam byl zátaras,“ pokračuje Rakušan. „Nevěděli jsme, co máme dělat, tak jsme se vydali doprava. Ale terén vůbec neodpovídal roadbooku. Tak jsme se vrátili zpět a zábranu odstranili. Jak se ukázalo, byla to skutečně správná cesta.“
„Další problém nastal na 246. kilometru, kde se roadbook s realitou rozcházel o pět set metrů. Projezdil jsem křížem krážem celé pole, abych našel správnou cestu. Tam jsem opět ztratil nějaký čas. Protože se tuto rally podařilo připravit v tak krátkém čase, mám samozřejmě pro chyby určité pochopení, ale pro nás jezdce je trochu náročné, když jsou údaje tak nepřesné a chybné. Zkrátka člověk ztratí spoustu času pokaždé, když se musí vracet,“ krčí rameny tovární jezdec KTM, který se s ohledem na všechny potíže nevešel do první desítky.
Double Hondy
Na mezičasech tak udávali tempo jezdci startující později. Nejprve vedl domácí Joan Barreda s Hondou, před něhož se později dostal týmový kolega Kevin Benavides. Argentinec první pozici uhájil až do cíle, Španěl bral etapové stříbro (+3:15 min). První dvě příčky patří této dvojici i v průběžné klasifikaci.
„Všechno šlo dobře, ale těsně před neutralizací jsem řešil problém s roadbookem. Papír se uvolnil a nemohl jsem ho převíjet. V neutralizaci jsem se to pokusil opravit, ale nešlo to,“ popisuje Kevin Benavides. „Proto jsem posledních 110 kilometrů musel sledovat stopy. Bylo to náročné na koncentraci a měl jsem pár krizovek, ale nakonec to dopadlo dobře.“
Podstatně hůře dopadl den pro Kevinova mladšího bratra Luciana, který se po přestupu od KTM ve Španělsku poprvé představil v barvách továrního týmu Husqvarny. Podle prvních zpráv měl Argentinec v závěru nepříjemný pád, po němž byl při vědomí, ale se silnými bolestmi v oblasti žeber byl transportován do nemocnice. Vyšetření sice neodhalila žádnou zlomeninu, přesto Argentinec ze soutěže odstoupil.
Brabec útočil vysoko
První etapu měl výborně rozjetou Jan Brabec. Se svou Husqvarnou dlouho ztrácel na čelo jen několik minut a v konkurenci továrních jezdců bojoval o umístění v první polovině druhé desítky. V závěru speciálky však výrazně ztratil a do cíle dojel s 69minutovým mankem na vítězného Kevina Benavidese.
„Na 170. kilometru mi odešla zadní pumpa, takže jsem nemohl používat benzin ze zadní nádrže. Musel jsem to dotlačit kilometr na cestu a počkat, až mi dovezou benzin,“ vysvětluje Jan Brabec. „Ale mám radost, že rychlost tam je. Technický problém vyřešíme a do Dakaru budeme ready.“
Libor Podmol z týmu Orion – Moto Racing Group obsadil třetí příčku ve skupině Rally 2 Moto, přestože v závěru bloudil a přibližně pět kilometrů si zajel. Třetí je také v průběžném hodnocení této skupiny.
Čtyřkolkář Tomáš Kubiena se svým Raptorem nestačil pouze na Kamila Wiśniewského a s odstupem dvou minut a deseti sekund od vedoucího Poláka drží druhé místo i celkově.
Ve čtvrtek 8. října pokračuje Andaluská rally druhou etapou. Na jezdce čeká celkem 336 kilometrů, z nichž se 243 pojede na čas v rámci dvou oddělených rychlostních zkoušek.