Přípravy týmu Big Shock! Racing na Dakar 2021 jsou v plném proudu. Závodní kamion Iveco dostal automatickou převodovku a prošel řadou plánovaných technických vylepšení, o která se postarali mechanici v sedlčanských dílnách. Posádka Martin Macík, František Tomášek, David Švanda si upravený stroj už vyzkoušela v závodním tempu během Baja Poland a v Drawsku si zazávodí také tento víkend (9. a 10. října).
Podle původních plánů měla být další součástí příprav Rallye du Maroc. Závod byl ale z bezpečnostních důvodů spojených s koronavirem zrušen, respektive nahrazen Andalucía Rally. Ve startovních listinách španělské rally však chybí kategorie kamionů. Proto se žlutý speciál týmu Big Shock! Racing v pátek 9. října rozjede na trénink v rámci polského závodu Baja Drawsko.
Není to první změna v letošní divoké sezóně, plné nečekaných událostí. Členové týmu Big Shock! Racing jsou přesto přesvědčení, že se 3. ledna v saúdskoarabské Džiddě postaví na start dalšího Dakaru. A budou dobře připravení. Scénářů, jak budou poslední tři měsíce zbývající do startu příštího ročníku legendárního závodu probíhat, je několik a zůstává v nich stále pár neznámých.
Hledáme duny
Protože zrušená Rallye du Maroc měla pomoci posádce sžít se s automatickou převodovkou v dunách, bylo třeba rychle najít jiné písečné terény. To v aktuální situaci nebylo úplně snadné. Volba nakonec padla na El Chott – Rallye de Tunisie. Do devítidenního závodu, vedoucího saharskou pouští, měl týmový kamion Iveco pilotovaný osvědčenou posádkou odstartovat už 25. října. Dnes jsme se ale dozvěděli, že je rally zrušena. Proto hledání dostupných dun dále pokračuje.
„Máme Karla dobře nastaveného pro tvrdé terény, kamení, pisty. Ale zatím jsme neměli možnost projet ho v dunách, kde se bude automat chovat zase trochu jinak. V jemnějším písku chceme pracovat i s nastavením podvozku. Věříme, že se nám do písku ještě podaří vyjet, abychom na základě testů upravili vše potřebné,“ vysvětluje palubní mechanik David Švanda.
Jak se dostat do Saúdské Arábie?
Otázkou zatím také zůstává, jak se v lednu české posádky do Saúdské Arábie dostanou.
„V tuto chvíli je ve hře několik možností. Pomoc se zajištěním letů nám nabídl organizátor. Ale současně řešíme i variantu, že bude vypraveno speciální letadlo, které na Dakar přepraví české účastníky. V tuto chvíli už probíhají jednání, abychom měli k dispozici varianty možných řešení a mohli vybrat tu nejpraktičtější,“ říká šéf týmu Big Shock! Racing Martin Macík starší.
Tentokrát bez pánské jízdy
Podle zpráv, které má tým Big Shock! Racing zatím k dispozici, běží přípravy na Dakar 2021 podle plánu. Organizátoři v tuto chvíli vytyčují trať a řeší logistiku spojenou se závodem. Opatření na Dakaru by měla být obdobná jako během Tour de France, která je organizována stejným pořadatelem, francouzskou společností ASO.
„Máme informaci, že první bivak bude přímo v místě technických a administrativních přejímek, na stadionu za Džiddou, stejně jako loni. Zřejmě tu budeme v uzavřeném prostoru, spolu s dalšími účastníky závodu. Bohužel, aktuální situace nám nedovolí absolvovat oblíbenou aklimatizaci posádky. Takže tradiční pánská jízda tentokrát nebude,“ říká navigátor František Tomášek.
Dakar s rouškou
Členové týmu Big Shock! Racing berou jako samozřejmost, že budou během Dakaru respektovat všechna bezpečnostní opatření organizátorů.
„Už se těšíme. Zřejmě budou roušky, dezinfekce, oddělené sektory… Ale to není problém. Nemyslím si, že by se průběh příštího Dakaru měl nějak zásadně lišit od všech ostatních. Předpokládám, že před odjezdem všichni projdeme testy a během závodu se budeme pohybovat v uzavřené skupině. Takže žádná zásadní změna. Každý rok se v bivaku stýkáme hlavně v rámci týmu. Na další kontakty ani není prostor,“ popisuje situaci Martin Macík, který si přeje, aby byla i letos pozornost soustředěna hlavně na dění na trati. To bude podle něj pro diváky stejně zajímavé a pro závodníky stejně náročné, jako kdykoliv jindy.
Tisková zpráva týmu Big Shock! Racing [editováno]