Na přelomu letošního a příštího roku odcestuje Instaforex Loprais Praga Team do Saúdské Arábie v mírně rozšířené sestavě. Jeho mechanici a technici se totiž na rozdíl od posledních let nebudou starat pouze o závodní kamion Aleše Lopraise, ale také o druhý vůz. Za jeho volantem se na Dakar po roční absenci vrátí Jan Tománek.
Trojice Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross se představí s Tatrou Jamal – Queen 69 týmu Instaforex Loprais Praga. Tománek s Kašpárkem se na Dakaru v jedné kabině sešli již v roce 2014, kdy startovali také s Tatrou z dílen Loprais Teamu. Vzájemnou kooperaci si na nejprestižnější maratonské rally světa v nedávné minulosti vyzkoušeli také Tománek se Strossem. V roce 2017 společně tvořili posádku Aleše Lopraise.
„Královna“, která se na Dakaru představila zatím naposledy v roce 2019, se převlékla do modro-bílého hávu a od pořadatelů dostala startovní číslo 520. Červeno-bílé kombinaci zůstává věrná Praga V4S DKR. Závodní speciál posádky Aleš Loprais, Khalid Alkendi, Petr Pokora poveze na dveřích číslo 504.
Větší pohoda i agresivnější strategie
Členy obou posádek Instaforex Loprais Praga Teamu pojí dlouholeté přátelství a spolupráce. Proto budou připraveni poskytnout si během závodu vzájemnou pomoc.
„Rozhodně mi to dodá určitý klid a pohodu, ačkoliv na trati speciálky člověk nikdy neví, jestli druhý vůz jede minutu nebo hodinu za ním. Každopádně je dobré vědět, že někde za vámi je další auto, které vám může poskytnout třeba náhradní pneumatiku,“ oceňuje Aleš Loprais pozitivní vliv přítomnosti spřízněné posádky na vlastní psychiku. „Díky tomu se vám na kamenitých Dakarech, k nimž saúdskoarabský rozhodně patří, otevírá možnost zrychlit. Můžete totiž více riskovat v místech, kde jinak musíte jet na jistotu.“
„Nicméně právě toto pro mě asi bude také největší oříšek. Roky jsem se v podobných místech snažil jet akurátně, což samozřejmě znamenalo svižně, ale zároveň jen tak rychle, abych minimalizoval riziko defektu. Tato strategie mi vycházela. Ovšem s ohledem na nasazení, které v podobných pasážích předvádějí například jezdci Kamazu, bych ji nyní rád změnil.“
Posádka Aleš Loprais, Khalid Alkendi, Petr Pokora s Pragou V4S DKR navíc pojede s vědomím, že ve druhém voze sedí díky Tománkovi a Strossovi také dva velmi zruční mechanici.
„Na Dakaru se samozřejmě může stát neuvěřitelné množství nepředpokládaných věcí a v takových situacích je další pomoc k nezaplacení. Ale mít u sebe spřátelenou posádku bude fajn třeba i před startem jednotlivých etap. Sice máme na Dakaru spoustu kamarádů, ale ve chvílích, kdy stoupá předstartovní horečka a nervozita nebo už jde v závodě do tuhého, drží se týmy často pospolu a nikoho dalšího mezi sebe nepouští,“ přibližuje Loprais. „My bychom teď měli mít díky Jendovi, Tomovi a Jirkovi vlastní parťáky, s nimiž se i v takových situacích můžeme bavit o čemkoliv. Mělo by to být pohodovější. Ale jestli to reálně zafunguje, to se dá říct až po závodě.“
Zaostřeno na spolehlivost
S ohledem na vývoj kolem koronaviru se Instaforex Loprais Praga Team musel vzdát plánovaného podzimního testování na Arabském poloostrově. Počátkem listopadu proto naposledy prověřil Pragu V4S DKR v Polsku a zbývající týdny před odjezdem do Francie, kde dojde počátkem prosince k naloděním soutěžních i doprovodných vozů, věnuje balení a dolaďování techniky.
„Šli jsme jenom po spolehlivosti, vůbec jsme neřešili zvyšování výkonu nebo nějaké zásadní změny,“ shrnuje Loprais celoroční práci týmu na svém dakarském speciálu. „Pozornost jsme věnovali věcem, které nás trápily letos. Zlepšili jsme tlumení kabiny, chlazení, elektroniku, detaily kolem sání, výfukového potrubí a turbodmychadla.“
„Větší novinkou jsou pádla pod volantem, díky nimž mohu v určitých momentech zasahovat do řazení automatické převodovky. Nejedná se o velké změny, ale měly by mít zásadní vliv na konzistenci našich výkonů,“ věří jezdec, který v průběhu svého patnáctého Dakaru oslaví jednačtyřicáté narozeniny.
Při soutěžní premiéře Pragy V4S DKR na Dakaru 2020 atakovali Loprais s Alkendim a Pokorou dlouho medailové pozice v kategorii kamionů. V hodnocení osmé etapy se prosadili na pomyslné stupně vítězů a pravidelně dojížděli v první desítce. Po problémech v předposlední etapě byli v cíli nakonec klasifikováni jako sedmí. Získané zkušenosti a poznatky udaly charakter letošní přípravě, kterou se posádka v lednu pokusí přetavit v kvalitní výsledek.
„Na Dakar jedeme s obrovskou pokorou a chceme si ho užít. Zároveň je však pravda, že si závod dokážu užít jen v případě, že bojujeme vepředu. Jinak to prostě neumím,“ uzavírá Aleš Loprais.
Slavnostní start Rally Dakar 2021 proběhne v sobotu 2. ledna v Džiddě. V přístavním městě na březích Rudého moře také soutěž po dvanácti etapách v pátek 15. ledna skončí. Podrobnosti o délce trati, etapových městech a další detaily představí pořadatelé až v průběhu tohoto týdne.
Fandíte Instaforex Loprais Praga Teamu? Pak si nenechte ujít druhé číslo magazínu DAKARMANIA. Petr Pokora v něm detailně popisuje práci palubních mechaniků během Rally Dakar a slavnou rally jsme s ním probrali z mnoha stran i v samostatném rozhovoru. 160 stran nabitých dakarskou současností i historií už se tiskne. DAKARMANIA #2 vychází 1. prosince. Objednávejte na eshop.dakarmania.cz.
Tisková zpráva Instaforex Loprais Praga Teamu [editováno]