Přesně za týden vyjde druhé číslo tištěné DAKARMANIE. Během její přípravy náš šéfredaktor zpovídal řadu lidí a snažil se nahlédnout do zákulisí jednotlivých týmů, které mají namířeno na Dakar 2021. Napadlo nás, že bychom role mohli pro jednou otočit a tentokrát vyzpovídat Zdeňka Zelenku, abyste se dozvěděli něco víc nejen o DAKARMANII #2, ale také o dalších plánech.
Zdeňku, DAKARMANIA #2 se tiskne, takže z redakčního hlediska je hotovo. Nic už nezměníme, můžeme jen bilancovat. Tak jaká podle tebe tedy je?
S naprosto čistým svědomím si troufnu říct, že to je totální libůstka. A nejen díky hlavnímu historickému materiálu tohoto čísla, do něhož Radek Smolka skvěle zpracoval příběh unikátní Tatry 815 8×8, které se přezdívalo „totalka“. Společně s Vlastimilem Buchtyarem, který s osmikolkou prožil čtyři Dakary a nejen je, skvěle zmapovali osudy tohoto jedinečného stroje. Pan Buchtyar navíc poskytl spoustu nikdy nepublikovaných fotek. A fanoušky někdejších afrických Dakarů určitě potěší i profil samotného pana Buchtyara, který byl na Dakaru kde čím. V kabině závodní tatrovky vybojoval umístění na stupních vítězů, řídil sběrný kamion, byl létajícím mechanikem, pracoval pro org anizátory…
Při finalizaci obsahu tohoto čísla mě nesmírně bavila také práce s textem Jirky Vintra o legendárních Turbotwinech. Přestože se jedná o ikony dakarské historie, myslím, že podobně zajímavý a detailní materiál o dvoumotorových Dafech v češtině ještě nikdo dohromady nedal. Ale pozor! Rozhodně nejde o nějaký technicky zaměřený článek. Ano, i technice se Jirka věnuje, ale hlavně se jedná o velmi čtivý příběh.
V DAKARMANII se snažíme rovným dílem mixovat historii i současnost cross-country rally. Z letošní sezony ale kvůli koronaviru moc nezbylo. Znamená to, že současnému dění je tentokrát věnován menší prostor?
Nikoliv. A mám z toho obrovskou radost. Čtyři velké rozhovory představí čtyři poměrně hodně odlišné osobnosti a jejich pohled nejen na Dakar. Myslím si, že čtenáři jejich prostřednictvím opravdu nahlédnou za kulisy. Sice mám tendenci „vyklopit“ tady veškeré podrobnosti, ale sám mám při listování novými knihami a magazíny rád, když předem úplně neznám jejich obsah a jednotlivé kapitoly nebo články mě překvapují. Proto zatím víc prozrazovat nebudu, abych nepokazil zážitek těm čtenářům, kteří na tom jsou podobně.
Jak moc se vlastně první dvě čísla dokázala přiblížit představám, které jsi měl úplně na začátku, když jsi o projektu DAKARMANIA a o magazínu začal přemýšlet?
Když jsem začal o tištěné DAKARMANII uvažovat, představoval jsem si magazín, jaký bych si sám rád koupil a přečetl. V hlavě jsem měl magazín, který bude plný informací, jaké nenajdete na internetu. Informací, kvůli nimž je potřeba pátrat v archivech, zpovídat různé lidi… Zároveň mělo jít o „hezkou věc“, kterou člověk po přečtení nevyhodí, ale nechá si ji jako součást svého archivu, k níž se po čase vrátí třeba v případě, že si bude chtít dohledat nějakou pozapomenutou informaci.
Upřímně říkám, že z mého pohledu jsou první dvě čísla této představě hodně blízko. Díky skvělým autorům, kteří opravdu pátrají po zajímavostech a věnují svým textům spoustu času a úsilí. Ale také díky grafice, která dává osobitý styl jednotlivým rubrikám, článkům, dvoustranám… Z více než devadesáti procent je DAKARMANIA už teď taková, jakou jsem si ji vysnil.
A co těch necelých deset zbývajících procent?
To jsou některé nápady, do kterých jsme se zatím nepustili, ale brzy to uděláme. Přestože Dakar je v Česku historicky spojen hlavně s kamiony, rozhodně nechceme v historické části opomíjet ani účastníky z dalších kategorií. A stejně tak by DAKARMANIA neměla být jen o českých týmech a závodnících.
Takovou první větší vlaštovkou v tomto směru bude DAKARMANIA #4. Jednak svým hlavním historickým tématem, které věnujeme účasti Porsche na Rally Dakar, ale také odstartujeme jeden velký seriál, jenž by nás pak měl provázet v následujících letech. Zatím nebudu prozrazovat příliš, ale opět by mělo jít o téma, které v podobném rozsahu v češtině ještě zpracováno nebylo. A je to škoda.
Navíc inspirace z nejrůznějších stran přichází pořád, proto věřím, že každé číslo, nebo alespoň každý ročník, přinese nějakou další větší novinku.
Na začátku jsi o DAKARMANII přemýšlel jako o čtvrtletníku. Platí to stále?
Pořád si myslím, že by to bylo fajn. Ale jsem realista. Se zkušenostmi, které nyní máme, si nejsem úplně jistý, je-li to možné. Přeci jen i dvě čísla ročně znamenají 320 stran, na nichž textem a fotkami rozhodně nešetříme, což je docela makačka pro všechny, kteří se teď na projektu podílejí. Proto zatím určitě zůstaneme u dvou čísel. Pokud bychom se jednou dostali na nějaká opravdu zajímavá čísla prodaných výtisků, která by nám umožnila rozšíření týmu spolupracovníků, pak bychom o tom asi uvažovali. Teď se ale budeme spíš držet starého moudra, podle něhož méně znamená někdy více. Raději dvě „vymazlená“ čísla ročně než čtyři šitá horkou jehlou.
Přesně za měsíc budou Vánoce. Přeje si něco pod stromeček DAKARMANIA?
Přeje, i když pod svým stromečkem vlastně ani nic nečeká. Radost jí udělá, pokud se sama dostane pod pár stromečků podobně posedlých „dakarmaniaků“. Ať už jako DAKARMANIA #2 nebo třeba formou poukazu na předplatné na sezonu 2021. Tak se, ježíšku, snaž… 🙂
Připravil Honza Valenčat