Na seznamu posádek přihlášených na Dakar 2021 figuruje celkem 35 českých jmen. Další dvojice je přihlášena do premiérového ročníku Dakar Classic. Přestože minimálně jeden z níže uvedených závodníků nakonec do Saúdské Arábie velmi pravděpodobně neodcestuje, více zástupců budou mít ve startovním poli 43. ročníku populární pouštní rally pouze Francie a Španělsko.
[aktualizováno 26. 11. 2020, 22:25]
Motocykly
⇨ Navzdory absenci Jana Veselého a Petra Vlčka je přihlášeno celkem sedm českých motocyklistů, tedy o jednoho víc než před rokem.
⇨ Milan Engel, Martin Michek (oba Orion – Moto Racing Group) a Jan Brabec (Strojrent Racing) jsou na základě svých zkušeností a předchozích výsledků zařazeni do skupiny tzv. prioritních jezdců. Všech tří se tudíž budou týkat některá nová pravidla, jimiž se musí řídit účastníci zařazení do kategorie Elite a jezdci s prioritou ASO. Jedná se například o omezený počet zadních pneumatik nebo povolených výměn pístu.
⇨ Bez asistence se Dakar pokusí zvládnout Roman Krejčí (Bo!Beton Team), David Pabiška a Rudolf Lhotský (oba Jantar Team). Zatímco Krejčí startoval v kategorii Original by Motul již letos, zbývající dvojice se v ní představí poprvé. Pabiška a Lhotský se na Dakar jako závodníci shodně vracejí po dvouleté přestávce.
⇨ Dakarská premiéra čeká Libora Podmola (Podmol Dakar Team), naopak Pabiška je jediným z českých motocyklistů s deseti a více starty na kontě, díky čemuž patří do skupiny tzv. dakarských legend.
Čtyřkolky
⇨ Umístění v první desítce nebude obhajovat Zdeněk Tůma. Tým Barth Racing se na Dakar dlouho připravoval, ovšem s ohledem na celou řadu faktorů souvisejících se situací kolem koronaviru na svou účast na přelomu října a listopadu rezignoval. Nedočkáme se ani ohlašovaného návratu Olgy Roučkové.
⇨ Tomáš Kubiena založil vlastní tým (Story Racing). Při čtyřech předchozích startech opakovaně potvrzoval svou rychlost, ale do cíle nikdy nedojel. Identickou Yamahu připravil Kubiena pro litevského nováčka Laisvydase Kanciuse, jenž pojede také pod hlavičkou Story Racingu.
Automobily
⇨ Zatímco před rokem startovalo pět osobních automobilů s alespoň jednou českou vlaječkou na karosérii, tentokrát budou jen tři. Ze zdravotních důvodů chybí Boris Vaculík a přihlášku neposlal ani Španěl Jordi Queralto se svou českou partnerkou Petrou Zemánkovou.
⇨ Martin Prokop (Orlen Benzina Team) patří jako jediný z českých pilotů v kategorii automobilů do skupiny prioritních jezdců. Díky tomu může v případě, že by se mu některý den nedařilo, požádat pořadatele před následující etapou o posunutí vpřed ve startovním pořadí, jinak se jej jako prioritního jezdce týkají spíše různá omezení. Jedná se například o omezený počet pneumatik v maratonské etapě, přísnější penalizace v případě některých přestupků proti regulím, povinnost vypnout telefony a uložit je do zapečetěné schránky před startem každé rychlostní zkoušky apod. S Viktorem Chytkou budou patřit k posádkám, jejichž vozy budou na Dakaru 2021 vybaveny elektronickým roadbookem.
⇨ Miroslav Zapletal (Offroadsport) si během roku postavil nový Ford Raptor a na přání klienta připravoval dva vozy na Africa Eco Race. Ke změně plánů došlo po zrušení AER 2021. Rus Alexej Titov a s ním i Zapletal se svým slovenským navigátorem Markem Sýkorou nakonec míří na Dakar.
⇨ Tomáš Ouředníček a David Křípal se na start postaví s vozem týmu Ultimate Dakar.
Side-by-side
⇨ Buggyra Zero Mileage Racing nasadí dvě zbrusu nové buginy Buggyra Can-Am DV21. Josef Macháček, jenž bude pilotovat jednu z nich, je nejzkušenějším z českých účastníků Dakaru 2021. Na start se postaví už pošestnácté a stejně jako motocyklista Pabiška patří do „klubu“ dakarských legend. Macháčkův navigátor Pavel Vyoral, stejně jako oba členové druhé posádky, Tomáš Enge s Markétou Skácelovou, jsou dakarskými nováčky.
⇨ Na návrat do SSV se připravoval také Orion – Moto Racing Group, jehož plány však na konci léta zkřížily zdravotní problémy Václava Fejfara.
Kamiony
⇨ V kategorii kamionů najdeme na seznamu přihlášených osmnáct jmen českých závodníků v posádkách devíti různých vozů.
⇨ Prioritními jezdci ASO jsou Martin Macík (Big Shock! Racing) a Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga Team), jichž se tudíž týkají stejné výhody a povinnosti jako Martina Prokopa v kategorii automobilů. Obě posádky pojedou také podle elektronických roadbooků.
⇨ Oba čeští prioritní jezdci spoléhají na stejné posádky i techniku jako letos. Macík pojede znovu s navigátorem Františkem Tomáškem a palubním mechanikem Davidem Švandou. Loprais pokračuje ve spolupráci s Khalidem Alkandim ze Spojených arabských emirátů a Plzeňanem Petrem Pokorou. Sedlčanské Iveco dostalo novou automatickou převodovkou a vývojem prošla celá řada dalších komponentů. Spoustu změn ukrývá ve svých útrobách také Lopraisova Praga V4S DKR.
⇨ Instaforex Loprais Praga Team nasazuje poprvé od roku 2014 na Dakaru dva vozy. Jan Tománek, Tomáš Kašpárek a Jiří Stross jsou s Tatrou Jamal – Queen 69 připraveni plnit roli týmové dvojky, krýt Lopraisově posádce záda a dopomoci jí k co nejlepšímu výsledku.
⇨ Jaroslav Valtr se na Dakar vrací poprvé od roku 2016. Posádku Iveca týmu Valtr Racing bude tvořit společně s dalšími dakarskými navrátilci, jimiž jsou Radim Kaplánek a slovenský navigátor Jaroslav Miškolci. Do posádky Martina van den Brinka (Mammoet Rallysport) se vrací palubní mechanik David Kozlovský.
⇨ Účastník Africa Eco Race 2019 Petr Čapka se připravoval na svůj dakarský debut v roli palubního mechanika Tatry Phoenix, s níž v barvách Buggyry pojede Ignacio Casale. Právě Čapkovo jméno však bude v definitivní startovní listině velmi pravděpodobně chybět.
⇨ Novou Tatru Phoenix s automatickou převodovkou připravila Buggyra pro posádku Martin Šoltys, David Schovánek, Tomáš Šikola.
⇨ Tomáš Tomeček se po zrušení AER 2021 dohodl na spolupráci se South Racingem. Se svou Tatrou bude zajišťovat rychlou asistenci buginám německého týmu. Na seznamu přihlášených je uveden společně s Ladislavem Lálou. Asistenční MAN francouzského týmu PH-Sport bude řídit Dušan Randýsek.
⇨ Mezi truckery mají oficiální status dakarských legend Tomeček a Loprais. Oba se připravují na svůj patnáctý Dakar.
Dakar Classic
⇨ Českou sestavu v Saúdské Arábii doplní Ondřej Klymčiw a Petr Vlček. Se Škodou 130 LR se zúčastní premiérového ročníku soutěže pravidelnosti, kterou pořadatelé poprvé vypsali především pro automobily a kamiony, které na Dakaru startovaly do roku 2000. Pravidla však povolují i start strojů, které se v 80. a 90. letech minulého století účastnily jiných významných maratonů, případně klasických automobilových soutěží. Právě této možnosti tým Klymčiw Racing využil.